اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر هدایت و مشاوره آموزشی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور خبر داد

انتخاب سیستان‌وبلوچستان به عنوان منطقه 7 شورای هماهنگی مشاوره

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر هدایت و مشاوره آموزشی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور گفت: استان سیستان‌وبلوچستان به عنوان محل دبیرخانه شورای هماهنگی مشاوره‌ منطقه هفت تعیین شد.

انتخاب سیستان‌وبلوچستان به عنوان منطقه 7 شورای هماهنگی مشاوره

سیدحمید علوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی از اصول مهم مورد پیگیری تمام مسئولان کشور به‌ویژه مورد تأکید مقام معظم رهبری مطابق با اصل 44 قانونی اساسی است.

وی افزود: بر این اساس، سازمان آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای کشور، سیاست‌ها را دال بر تقویت بخش خصوصی دانسته و اقدامات زیادی انجام داده است که از جمله‌ آنها می‌توان به سیاست‌ گسترش آموزشگاه‌های آزاد بر اساس مجوز‌های سازمان اشاره کرد که این آموزشگاه‌ها ارائه آموزش را در سطح گسترده کشور برای مردم بر عهده دارند.

مدیر دفتر هدایت و مشاوره آموزشی سازمان آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای کشور، مشاوره و هدایت آموزشی را یکی از فعالیت‌های مؤثر سازمان دانست و بیان کرد: مشاوره و هدایت‌ آموزشی شغلی برای کارآموزان به منظور قرارگیری در مسیر صحیح و انتخاب مناسب آموزش مطابق با توانمندی‌های فردی است.

علوی با اشاره به اینکه تا‌کنون هدایت آموزشی در مراکز آموزشی صورت گرفته و در بخش خصوصی از آن استفاده نشده است، گفت: یکی از راهکار‌هایی که مدنظر و مورد توجه‌ ما است، واگذاری مشاوره شغلی همانند بحث آموزش به بخش خصوصی و متخصصان آن است که یکی از راه‌های آن تأسیس مراکز مشاوره و هدایت شغلی خصوصی بوده که تفکر این موضوع شکل گرفته و در مورد آن اقدام خواهد شد.

وی ضرورت تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مراکز مشاوره و هدایت شغلی خصوصی را منوط به همت و خواست دبیرخانه‌ منطقه هفت کشور دانست و افزود: با همتی که در این استان خواهد شد، پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای که برای این موضوع نیاز است تدوین و به تصویب هیئت دولت خواهد رسید.

علوی ادامه داد: در کل در این استان تنظیم و تحویل ستاد در سازمان آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای کشور شده و امیدواریم مراحل و تشریفات آن در سازمان پیگیری و سپس به تصویب هیئت دولت برسد.

مشاوره باید در زمینه فنی فرهنگ‌سازی کند

سیدحمید علوی از انتخاب استان سیستان‌‌و بلوچستان به عنوان محل دبیرخانه شورای هماهنگی مشاوره‌ و رهگیری مهارت‌آموختگان خبر داد و گفت: این دبیرخانه به عنوان رابطی بین استان‌های عضو و ستاد خواهد بود که از جمله اقدامات و اهداف آن می‌توان به پیشنهاد طرح تأسیس مشاوره و هدایت آموزشی شغلی خصوصی و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه‌ آن اشاره کرد.

وی با اظهار رضایت از توانمندی‌های این دبیرخانه در تدوین این طرح، در مورد فعالیت‌های دیگر این شورا عنوان کرد: این شورا در مسائل و موضوعات مختلف فعالیت داشته که از جمله آن، الکترونیکی کردن مشاوره، اضافه کردن نقشه الکترونیکی مشاوره به بخش سنتی و... بوده که با مدیریت استان در عرصه مشاوره‌ آموزشی کارهای بزرگ دیگری هم انجام خواهد شد.

مدیر دفتر هدایت و مشاوره آموزشی سازمان آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای کشور به نقش مشاوره در آموزش اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اصل در مشاوره به‌ویژه در مشاوره آموزش‌ فنی‌ و‌ حرفه‌ای حضور مشاور در بین خانواده‌ها، درب‌ منازل و در فرهنگ مردم به منظور تشویق برای حضور در آموزشگاه‌های فنی‌ و‌ حرفه‌ای و نتیجه بخش بودن آموزش است.

علوی به نیاز کشور به علوم فنی و لزوم همگرایی علم و فناوری اشاره کرد و گفت: در شرایط جاری کشور که به لحاظ علمی با سرعتی تصاعدی در حال حرکت و پیشروی هستیم به لحاظ فنی هم لازم است کشور را با همان سرعت به جلو ببریم که به اعتقاد بنده یکی از مهم‌ترین کارها این بوده که مشاوره این‌ کار را فرهنگ‌سازی کند.

وی در ادامه به چگونگی تحقق مشاوره اشاره کرد و درباره قدرتمندسازی تحصیل‌کردگان‌ دانشگاه‌ها به واسطه آموزش‌های سازمان آموزش فنی‌ و‌ حرفه بیان کرد: مشاوره باید در بین مردم صورت گیرد تا در آینده با تکیه بر این تفکر در کنار متخصصان دانشگاهی، کارآزمودگان بسیار قدرتمند که قابلیت‌های فنی‌ و‌ حرفه‌ای بسیار بالایی دارند، تربیت کنیم.

تأسیس مراکز خصوصی مشاوره در سیستان‌و‌بلوچستان پیشنهاد شد

علوی در ادامه به کار‌های توسعه‌ای دیگر اشاره کرد و گفت: دریافت چارت برای تعدادی از مراکز که به نوع خود کم‌نظیر بوده است، حرکت آموزشی و کیفیت در آموزش را که در استان می‌بینیم اعتقاد ما را مبنی بر اینکه این استان در دو سال اخیر در تمام محور‌های کیفی و کمی توسعه و جهش بسیار بلند داشته، مستحکم می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای سیستان‌‌وبلوچستان کار‌گروه شورای هماهنگی را یکی از ابتکارات و خلاقیت‌های خوب دفتر مشاوره و رهگیری مهارت‌‌آموختگان سازمان دانست و گفت: یکی از اهداف شورای هماهنگی و نشست‌های مشابه بر اساس اهداف عالیه سازمان در آموزش مبتنی بر نیاز‌سنجی و آموزش بر اساس آمایش سرزمین است.

محمد جهانتیغی شناخت مناطق و نزدیکی به آن را در تبیین متغیر‌های مشاوره‌ای مؤثر دانست و افزود: هر چه به مناطق نزدیک‌ شده و پیشنهادات مختلف دریافت و تعقیب شود این امر می‌تواند به طور فوق‌العاده در موضوع برنامه‌ریزی مؤثر و مفید باشد.

وی علایق شخصی و توانایی جسمی فرد را به عنوان کلیت در امر مشاوره عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی باید مطابق با قابلیت‌ها و توانمندی‌های فردی و توجه به رشته تحصیلی، شرایط روحی و فیزیکی صورت پذیرد.

انتهای پیام/75002/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول