اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

توسعه بندر شهید بهشتی اهداف بلندمدت محور شرق را مهیا می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با سرعت بخشیدن به طرح توسعه بندر شهید بهشتی امید می‌رود بتوان اهداف بلندمدت محور شرق را مهیا کرد.

توسعه بندر شهید بهشتی اهداف بلندمدت محور شرق را مهیا می‌کند

ارسلان فتحی‌پور در سفر یک روزه خود به چابهار در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در چابهار اظهار داشت: این بازدید یک روزه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بندر چابهار با هدف بررسی الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد از منظر مدیریت و مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی بر بندر چابهار صورت پذیرفته است.

وی درباره ارزیابی اعضای کمیسیون، از روند طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: چابهار بندری است که در زمان جنگ امتحان خود را به کشور پس داده و اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست و ما مسئولان کمیسیون اقتصادی با رایزنی‌هایی که با اعضای هیئت دولت خواهیم داشت بر سرعت بخشیدن این طرح عظیم ملی تأکید می‌کنیم زیرا این بندر نقش بسزایی در کریدور شمال و جنوب به ویژه محور شرق دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بندر چابهار با نداشتن امکاناتی از جمله راه‌آهن و عدم پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت نسل جدید رقابت چندانی در حال حاضر در آن وجود ندارد، اما ما امیدواریم با سرعت بخشیدن به طرح توسعه بندر شهید بهشتی که در حال حاضر روند پیشرفت آن قابل رضایت است، بتوانیم اهداف بلندمدت محور شرق را مهیا کنیم.

فتحی‌پور تصریح کرد: قرار داشتن دو نهاد قدرتمند اقتصادی، اداره کل بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد در کنار هم می‌توانند بزرگ‌ترین جایگاه اقتصادی کشور و منطقه را ایجاد کنند زیرا چابهار قابلیت‌های بسیار مهمی دارد.

وی بیان داشت: اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بندر شهید بهشتی واقعاً قابل تحسین است، به گونه‌ای که در حال حاضر از منابع داخلی خود برای توسعه بندر 130 میلیارد تومان هزینه کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر برای سرعت بخشیدن به توسعه بندر شهید بهشتی و تأمین منابع آن اوراق مشارکت به فروش رفته است و تلاش داریم هرچه سریع‌تر منابع آن را به مراجع ذی‌صلاح اختصاص دهیم.

بندر چابهار را باید با نگاه قطب اقتصادی کشور نگریست

فتحی‌پور در تشریح نقش بنادر در توسعه اقتصادی مقاومتی گفت: اولاً اقتصاد مقاومتی یک فرصت است و بنادر در ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و صادرات غیرنفتی و پذیرا بودن کشتی‌ها می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

وی افزود: از نگاه دیگر بنادر در توسعه اقتصاد مقاومتی می‌توانند نقش تعاملات خود را با سایر بنادر کشورهای همسایه به ویژه در بخش ترانزیت که درآمد سرشاری عاید کشور می‌شود، داشته باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی بازدیدی که از بازارچه مرزی پیشین نیز داشتیم متأسفانه این بخش از یک مدیریت واحد رنج می‌برد به گونه‌ای که باید نمایندگان بخش‌های مختلف صادرات، واردات، گمرک، نهادهای امنیتی، قرنطینه و بهداشت به صورت یکجا حضور داشته باشند.

فتحی‌پور ادامه داد: نگاه نظام نسبت به منطقه چابهار این است که با توسعه بندر و منطقه، منطقه را از حالت نظامی و دفاعی به یک منطقه اقتصادی پویا سوق دهد و ما امیدواریم طرح‌های سازمان بنادر و منطقه آزاد در منطقه هرچه زودتر جامه عمل بپوشد.

وی دیگر مشکلات منطقه را بحث راه آهن برای محور شرق ذکر کرد و عنوان داشت: بحث راه آهن محور شرق از چابهار به سرخس در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد که در آینده نزدیک تصمیماتی برای آن اتخاذ خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد نتیجه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد گفت: مجلس شورای اسلامی پیش‌نویسی را از طرف معاونت پژوهش‌ها طبق نظر کارشناسان تهیه کرده است که موضوع آن بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری طبق نقشه دو بندر به محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی الحاق شود اما از آنجایی که مدیریت بندر امری فنی و تخصصی است باید در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی باقی بماند.

فتحی‌پور خاطرنشان کرد: این مطالب در حد پیش‌نویس است که در صورت کسب آراء در مجلس شورای اسلامی قابل اجرا خواهد بود.

انتهای پیام/5002/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول