اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

مردم چرام برای توسعه معدن فسفات تعارضات ملکی را نادیده بگیرند

خبرگزاری فارس: استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم چرام برای اینکه معدن فسفات با حرکتی روان در توسعه این شهرستان نقش داشته باشد باید مشکلات و معارضات ملکی را نادیده بگیرند.

مردم چرام برای توسعه معدن فسفات تعارضات ملکی را نادیده بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، دانشکده صنعت و معدن چرام که برای برخی از شهروندان چرامی تبدیل به رؤیا شده بود سرانجام پس از شش سال کشمکش و تلاش بی‌وقفه مسئولان با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسئولین ذی‌ربط افتتاح شد.

به این منظور با استاندار کهگیلویه و بویراحمد مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که متن مصاحبه به شرح زیر است:

فارس: چه برنامه‌هایی برای توسعه فضاهای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارید؟

بنده ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله حسین و یارانشان تقدیر و تشکر می‌کنم از همه علاقه‌مندان و دلسوزانی که در جهت ایجاد مراکز آموزش عالی و توسعه فضاهای کمی و کیفی آموزش عالی در جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش کردند.

از آن‌جایی که من معتقدم رشد کمی و کیفی آموزش عالی یکی از شاخص‌های رشد و توسعه و تحول همه‌جانبه است، تلاش بر این خواهد بود که با رعایت همه اولویت‌ها در زمینه‌های مختلف فضاهای آموزشی از نظر گسترش فیزیکی، امکانات آموزشی، کارگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز زمینه را آماده کنیم تا دانشجوی ما بتواند در کنار علم با عمل هم آشنا شود تا بتواند در جامعه مفید باشد.

ضمن این که خواسته‌ها نامحدود است و امکانات محدود قطعا تلاش دولت بر آن است که جایی که آموزش عالی ایجاد کرده شرایط کیفی بودن آموزش هم در همه مراکز ایجاد شود.

فارس: با توجه به این که معدن فسفات چرام یکی از بزرگ‌ترین معادن فسفات در خاورمیانه است چه برنامه‌هایی دارید و اکنون در چه مرحله‌ای است؟

شما عادت دارید فقط از مسئولان بپرسید چه برنامه‌هایی دارید، می‌دانید که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بعضی از کارها را برای دولت در نظر گرفته است مثل آموزش در سطح دیپلم، بهداشت و امنیت و دولت باید کمک کند زیرساخت‌های توسعه را فراهم کرده تا بخش خصوصی به میدان بیاید و شروع به کار کند.

معدن فسفات این منطقه یکی از بزرگ‌ترین معادن خاورمیانه است و از دو سال قبل بخش خصوصی فعالیت خود را شروع کرده است که یکی از نمایندگان شرکت طی دیدار اخیری که با بنده داشت اظهار کرد مقدمات کار در منطقه شروع شده است.

فارس: وظیفه مردم و مسئولان در این زمینه چیست؟

ما وظیفه داریم هماهنگی لازم را در بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد کنیم و اکنون که دانشکده صنعت و معدن هم در این شهرستان ایجاد شده مردم همکاری و همیاری کرده، مشکلات و تعارض ملکی را نادیده گرفته تا بخش خصوصی هم وارد میدان شده و با دلگرمی بیشتری بتوانند مراحل مختلف را در راه‌اندازی معدن شروع کنند.

قطعا این معدن با گسترشی که دارد می‌تواند در زمینه اشتغال پایدار نقش عمده‌ای ایفا کند و اما شما گفتید ما چه وظیفه‌ای برای گسترش و بهره‌برداری از این معدن داریم، ما هم وظیفه داریم دعا کنیم و هم همیاری تا به لطف خداوند بخش خصوصی قدرتمندانه بتواند کار کند.

فارس: طرح آمایش سرزمینی یا برنامه خاصی در این زمینه برای استان دارید؟

آمایش سرزمینی یک بحث علمی و کاربردی است که در همه دنیا و در همه جای کشور مطرح است، خلاصه هم این است که ما در هر منطقه سمت و سوی توسعه را به جهتی هدایت کنیم که متناسب با امکانات و فرصت‌های منطقه باشد.

تا آن‌جایی که بنده اطلاع دارم در گذشته مطالعات در استان شروع شده اما به چه مرحله‌ای رسیده و این که آیا جهت‌نمای خوبی برای رشد استان است اطلاعی ندارم و الان نمی‌توانم چیزی عرض کنم اما طی چند روز اخیر پیگیری کرده و قرار شده به مشاور اعلام کنند تا نتیجه مطالعات را پیگیری کنیم.

در عین حال یادتان باشد من 75 روز است که صاحب‌خانه و مهمان شما هستم و فکر کنم در همین حد اطلاعات و بازدید و سرکشی در این 75 روز بد نباشد پس دعا کنید بتوانیم به همه جای نقاط استان، شهر و روستای دورافتاده و نزدیک سرکشی کنیم و پروژه‌های عمرانی و توسعه بخش کشاورزی به جایی برسد که اگر روزی رفع زحمت کردیم شرمنده مردم نباشیم.

فارس: اعتباری که از حوزه بخش فرآورده‌های نفتی برای استان پیش‌بینی شده چه میزان است و تاکنون چقدر اختصاص داده شده است؟

اعتبارات و توزیع اعتبارات در کشور ما هم منابع مختلف دارد و هم تعاریف خاص خود را دارد و عمده اعتبارات زیرساخت کشور در بخش سرمایه‌گذاری پایدار ناشی از درآمدهای نفتی است.

طبیعی است در همه مناطق کشور ما مناطق نفت‌خیز نداریم و در برخی جاها آب هست، برخی مناطق گیاه خوب، بعضاً صنعت گردشگری و بعضی مناطق هم بخش کشاورزی توسعه خوبی دارد.

در برخی از نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد هم معادن بسیار غنی از جمله منابع نفت‌خیز داریم که بعضاً در حال بهره‌برداری و بعضی در حال خواب و ذخیره هستند که در آینده بر حسب نیاز مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

فارس: شهرستان چرام را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهر چرام از نظر معدن فرصت‌های بسیار خوبی دارد که در کنار کشاورزی و با همه کمبود آبی که دارد موفق است.

منبع درآمد سرمایه‌گذاری پایدار کشور ما عمدتا نفت و گاز هستند که علاوه بر این که زیرساخت‌های کل کشور را تامین می‌کند به تناسب رشد و توسعه استان‌ها هم موضوعی تحت عنوان دو درصد نفت را داریم که در همه کشور توزیع می‌شود.

یک سوم بین همه کشور، یک سوم بین مناطق نفت‌خیز هر منطقه و در استان ما هم این درصد به تناسب سهم خود توزیع می‌شود.

فارس: تاکنون چقدر هزینه شده است و آیا این میزان اختصاص داده شده می‌تواند باعث اشتغال‌زایی در استان شود؟

این که چقدر تخصیص گرفته و چه میزان هزینه شده است به روال جاری کشور به میزان تحقق درآمد تخصیص پیدا کرده و در زمینه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی هزینه می‌کنند.

به دلایل متعدد ممکن است پیش‌بینی‌های ما در مورد اعتبارات به طور کامل تخصیص پیدا نکند چرا که برخی از درآمدهای ما ناشی از فروش نفت به خارج از کشور است.

تلاش بر این است که همه وجوه حاصل از نفت صرف کارهای عمرانی و زیرساخت کشور شود.

فارس: به عنوان آخرین سئوال شما چه کشوری را موفق می‌دانید؟

به نظر من کشوری موفق است که هزینه‌های جاری خود را از محل مالیات‌ها تامین کند چرا که درآمدها روزی به آخر می‌رسد و این بدان معنی نیست که این درآمدها 50 هزار سال دیگر هم باید ادامه داشته باشد چرا که درآمد و منبع محدود است و باید صرف زیرساخت توسعه قرار بگیرد.

-------------------------------

گفت‌وگو از نسرین هاشمی

------------------------------

انتهای پیام/صا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول