اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه:

سطح مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه به 18 میلیارد دلار رسید

خبرگزاری فارس: وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه گفت: سطح مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه در 9 ماه سال 2012 به 18 میلیارد دلار رسیده است.

سطح مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه به 18 میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از ارومیه به ترکیه جودت ایلماز عصر امروز در نشست معاون امور بین‌الملل رئیس‌جمهور ایران با نخبگان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکیه اظهار داشت: مسئولان دو کشور در مذاکرات مشترک خود بر افزایش سطح مبادلات اقتصادی دو کشور به 30 میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند.

وی افزود: کشور ترکیه از نظر اقتصادی در دنیا رتبه 16 و در سطح اروپا رتبه ششم را کسب کرده است.

ایلماز اضافه کرد: کشور ترکیه خواهان تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران و افزایش میزان سرمایه‌گذاری است لذا فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند با انجام سرمایه‌گذاری مشترک در این راستا گام مهمی بردارند.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها تمام سرمایه‌های تشویقی که در اختیار فعالان اقتصادی ترکیه قرار می‌گیرد در اختیار فعالان اقتصادی ایرانی نیز گذاشته می‌شود.

وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند و اقتصادی منطقه هستند و باید روابط همه جانبه بین دو کشور افزایش یابد، افزود: ترکیه به توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران اعتقاد کامل دارد اما با وجود دارا بودن قدرت اقتصادی و وسعت بالا هنوز نتوانسته‌ایم بهره لازم را ببریم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ترکیه در سه سال گذشته به سرعت رشد کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، روابط سیاسی ترکیه با جمهوری اسلامی ایران باید بتواند در افزایش سطح مبادلات اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد.

ایلماز اضافه کرد: هدف ما این است که با تجارت و سرمایه‌گذاری بیش از پیش از ظرفیت‌های دو کشور بهره ببریم و در این راه موانع بر سر راه تجارت را برداریم.

وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه اظهار امیدواری کرد قرارداد تجارت ترجیهی میان دو کشور که مراحل پایانی خود را طی می‌کند، هر چه زودتر به امضاء برسد که در این صورت گام‌های نهایی برداشته می‌شود.

در نخستین روز از این اجلاس چهار کارگروه کارشناسی و تخصصی با حضور فعالان اقتصادی، تجار و بازرگان و مقامات دو کشور برگزار شد و علاوه بر نشست‌های تخصصی استانداران مرزی، مقامات ایرانی با مقامات عالیرتبه دولت ترکیه از جمله جودت ایلماز وزیر توسعه دولت ترکیه دیدار کردند.

ادامه نشست‌های تخصصی و دیدارهای مقامات دو کشور به همراه توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات، پی‌گیری تفاهم‌نامه‌های قبلی از جمله اهداف و برنامه روز یکشنبه این اجلاس بود که در خاتمه این نشست اسناد همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و... بین مقامات دو کشور به امضاء رسید.

انتهای پیام/7119/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول