اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خالکوبی؛ تجربه‌ای دردناک با یک عمر پشیمانی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خالکوبی تجربه‌ای دردناک با هزینه هنگفت، یک عمر پشیمانی را برای افراد به همراه می‌آورد.

خالکوبی؛ تجربه‌ای دردناک با یک عمر پشیمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، آیت عیسی‌زاده اظهار داشت: انجام خالکوبی (تاتو) ممکن است برای افراد بسیار گران تمام شود چون در این فرآیند سوزن می‌تواند در یکی از سدهای دفاعی بدن نفوذ کرده و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن کند.

وی افزود: خالکوبی (تاتو) عملی است که در آن با استفاده از سوزن‌های مخصوص نقاطی از بدن را سوراخ و سپس رنگدانه‌هایی به آن تزریق کرده و با این عمل طرح مشخصی روی آن نقطه از بدن حک می‌کنند.

این متخصص پوست ادامه داد: تاکنون بیش از 50 نوع رنگدانه و سایه مختلف که در عمل تاتو و آرایش‌های دائم از آن استفاده می‌شود شناسایی شده و روز به‌ روز بر تعداد آن افزوده می‌شود.

عیسی‌زاده با بیان اینکه هیچ کدام از این رنگدانه‌های مورد استفاده در تاتو و خالکوبی برای تزریق در پوست تأیید نشده‌اند، تأکید کرد: بسیاری از این رنگدانه‌ها حتی برای تماس با پوست انسان نیز مضر است.

وی تصریح کرد: اگر وسایل خالکوبی و تاتو آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری‌های ایدز، هپاتیت و... وجود دارد و در صورت بروز هرگونه بیماری واگیردار تجربه‌ای دردناک و هزینه هنگفت یک عمر پشیمانی برای افراد رقم خواهد خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پدیدار شدن ضایعه گرانولوما (برجستگی پوست) را از معضلات خالکوبی ذکر کرد و افزود: در صورت پشیمانی افراد پس از خالکوبی، ضمن اینکه درمان آن رضایت‌بخش نخواهد بود، عوارض برگشت‌ناپذیر و جانبی از قبیل تغییر رنگ پوست را نیز در پی خواهد داشت.

عیسی‌زاده بیماری‌های واگیردار (ایدز و هپاتیت) و حساسیت‌های پوستی و همچنین عفونت‌های پوستی را از معضلات احتمالی عمل خالکوبی غیربهداشتی بیان کرد.

وی در پایان به همه شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده این قبیل تخلفات و هرگونه مشکل بهداشتی، مراتب را به گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای با شماره 2446699 اطلاع دهند.

انتهای پیام/75002/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول