اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات پوست و لیزر اسپادانای اصفهان:

ژن‌درمانی نوین‌ترین روش پیشگیری از پیری پوست است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات پوست و لیزر اسپادانای اصفهان گفت: ژن‌درمانی از جمله نوین‌ترین روش‌های پیشگیری از پیری پوست است که در تمام دنیا تحقیقات زیادی درباره آن انجام می‌شود.

ژن‌درمانی نوین‌ترین روش پیشگیری از پیری پوست است

علی مؤمنی در حاشیه برگزاری کنگره «پیشگیری از پیری و جوا‌ن‌سازی پوست» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: از زمان‌های قدیم بشر آرزوی تبدیل فلزات به طلا و جلوگیری از پیر شدن را در سر می‌پروراند که با تغییر نوترون‌های جیوه توانست به آرزوی نخست خود دست پیدا کند و گام‌های اولیه در برآورده شدن آرزوی دوم نیز برداشته شده است.

وی با بیان اینکه پیری دارای سه مکانیسم است، تاکید کرد: یکی از این مکانیسم‌ها تأثیر عوامل ژنتیکی است بدین شکل که در اثر دستور ژنی سلول‌های بدن تا حدی شکسته شده و در نهایت باعث مرگ سلولی و پیری می‌شوند.

رئیس کنگره «جوان‌سازی پوست» با بیان اینکه عوامل غیرژنتیکی محیطی مانند گرما و نور آفتاب نیز می‌توانند باعث مرگ سلولی شوند، افزود: همچنین عوامل فیزیولوژی مانند بالا رفتن سن سبب می‌شود که عمل یک ارگان کاهش یافته و عملکرد آن بر روی سایر ارگان‌ها اثر گذاشته و باعث پیری شود.

وی با اشاره به اینکه در انتهای ِDNA هر فرد بخشی به نام تلومر وجود دارد، تاکید کرد: تلومرازها همانند بخش انتهای بند کفش از خرابی DNA جلوگیری می‌کند اما این نکته حایز اهمیت است که هر بار تقسیم طبیعی سلول‌ باعث کوتاهی تلومرازها و در نهایت مرگ سلولی می‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: تلومراز آنزیمی طبیعی در بدن هر فرد است که می‌تواند از کوتاه شدن تلومراز جلوگیری کرده و مانع مرگ سلول و در نهایت پیری شود.

وی کرد: به تازگی دانشمندان توانسته‌اند با ژن درمانی در موش میزان آنزیم تلومراز را در این حیوان افزایش دهند و مانع از پیری وی شوند.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و لیزر اسپادانای اصفهان با اشاره به اینکه آلودگی می‌تواند سرعت از میان رفتن تلومرازها را سرعت ببخشد، تاکید کرد: تحقیقات نشان داده که ورزش و مصرف کمتر چربی‌ها می‌تواند باعث بازسازی تلومرازها شده و از روند پیری جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: این آزمایش در مراحل اولیه موفق بوده است اما برای به کار بردن آن در انسان آزمایش‌های زیادی لازم است چرا که ممکن است در انسان اثر معکوس داشته و باعث سرطان شود اما امید می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور با کمک این روش بتوانیم روند پیری را در انسان از میان ببریم و یا کاهش دهیم.

انتهای پیام/صا20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول