اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محرم در سیستان‌وبلوچستان

نذورات محرم نشانه اعتقاد مردم به اهل بیت(ع) است

خبرگزاری فارس: نذر و نذورات دادن در ماه محرم نشانه عشق و اعتقاد راسخ مردم سیستان‌وبلوچستان به خاندان اهل بیت(ع) است.

نذورات محرم نشانه اعتقاد مردم به اهل بیت(ع) است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، چشمان اشکبار و صدای دهل و طبل در میان کوچه‌ها، پارچه‌ها و بیرق‌های مشکی محافل و مساجد، صدای یا حسین، یا حسین در سطح شهر، خبر از آمدن محرم می‌دهد.

محرم در سیستان‌وبلوچستان نیز همانند سایر شهرهای کشور از آداب و رسوم خاصی برخوردار است، اما آنچه مشترک به نظر می‌رسد، دادن نذر و نذورات متعدد در ایام محرم می‌باشد که این نذورات می‌تواند در قالب پول نقد به مساجد و تکایا، پخت و پز انواع غذاها، قربانی کردن گوسفند، گاو و شتر و... باشد.

همچنین پختن شله، حلیم، آش و شله زرد، حلوا و ... از دیگر نذوراتی است که در ایام محرم توسط مردم استان پخته و در مساجد، محله‌ها، خانه‌ها و حتی جلوی دسته‌های عزاداری توزیع می‌شود.

رضا کرمی یکی از شهروندان زاهدانی است که درباره نذر و نذورات محرم می‌گوید: ماه محرم یکی از ماه‌هایی است که دل هر مسلمان عاشق به خاندان نبی مکرم اسلام را به تپش وامی‌دارد، ماه نذردادن و حاجت‌گرفتن است.

وی افزود: مردم در شب‌های محرم به مساجد و تکایای مختلف سطح شهر می‌روند تا با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در غم شهادت سید و سالار شهیدان کربلا، عشق و ارادت خود را نشان دهند و با دادن چای، خرما و... از هم پذیرایی می‌کنند بلکه این نذورات در درگاه احدیت مؤثر واقع و حاجت حاجت‌مندان روا شود.

این شهروند ادامه داد: روز نهم و دهم محرم به یاد علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و به یاد آفتاب سرخ شهادت، ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) مردم سیستان و بلوچستان با گذاشتن دیگ و پاتیل‌های بزرگ و پختن غذا از مهمانان عزادار تاسوعا و عاشورا پذیرایی می‌کنند تا این گونه خود را به کربلاییان نزدیک کنند.

محمد صادقی دیگر شهروند زاهدانی گفت: هر ساله بسیاری از افراد با خیرات‌های مختلف سعی می‌کنند به نحو احسن از عزاداران حسینی پذیرایی کنند و حتی گاهی شب تا صبح برای پخت و پز نذورات بیدار می‌مانند که اینها نشانه علاقه و اعتقاد مردم این استان نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت است.

وی بیان کرد: ماه محرم شور و نشاط خاصی را در مردم ایران در نقاط مختلف و به ویژه این استان ایجاد می‌کند هر یک در تکاپوی کارهای خیر مختلفی هستند و سعی دارند تا با شکوه هرچه تمام‌تر نسبت به سال گذشته، نهضت عاشورا را زنده‌تر کنند.

فاطمه میر دیگر شهروندی است که در حالی که ذکر می‌گوید اظهار داشت: خدایا این دعاها، زیارت خوانی‌های عاشورایی، نذر و نذورات ما را قبول درگاه حقت قرار بده و در آخرت ما را با شهدای کربلا محشور بگردان، خدایا ما را از نزدیکان زینب(س) قرار بده تا طعم خوش عبودیتت را در کنار این انسان‌های شایسته و برگزیده‌ات بچشیم.

وی افزود: فرزند معلولی دارم که نذر کرده‌ام هر سال روز تاسوعا، غذا بپزم و بین مردم در مسجد محل توزیع کنم بلکه این گونه بتوانم درد خود را تسکین دهم و شکر خدایم را بجای آورم به یاری خدا هر سال توانم برای نگهداری فرزند معلولم بیشتر می‌شود، خدایا از من بپذیر.

وی ادامه داد: این ماه، ماه نذر و دعاست، ماه حاجت است، هرچه در راه امام حسین(ع) و یارانش نثار کنی خداوند اجر معنوی آن را دوچندان می‌کند.

نخستین قیام به خونخواهی امام حسین(ع) توسط سیستانی‌ها صورت گرفت

کارشناس فرهنگی سازمان میراث فرهنگی سیستان‌وبلوچستان در زمینه آداب و رسوم ماه محرم در این استان اظهار داشت: با توجه به اینکه این استان پهناورترین استان کشورمان است، از فرهنگ و تاریخ و تمدن غنی در حوزه‌های مختلف زندگی مردم برخوردار است.

محمدعلی ابراهیمی افزود: از آنجایی که بافت نژادی و مذهبی ساکنان استان تقریباً متنوع است، در ایام محرم نیز آداب و رسوم این سرزمین به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ساکنان شمال استان سیستان‌وبلوچستان که اکثراً نقاط شیعه نشین هستند، ماه محرم در تمامی شئونات زندگی آنها تأثیر بسزایی دارد و معتقدند که اولین قیام به خونخواهی امام حسین(ع) در همان سال‌های اول بعد از حادثه عاشورا توسط سیستانی‌ها صورت پذیرفته است.

این کارشناس گفت: یکی از رسوم مردم منطقه سیستان در ایام محرم رفتن به قدمگاه‌ها و زیارتگاه‌های مختلف از جمله زیارت حضرت ابوالفضل(ع) شیب آب، حضرت خواجه مهدی در کوه خواجه و ... ست که اکثرا در روستاها واقع شده‌اند و با سیاه پوش کردن مساجد و حسینیه‌ها، خود را برای عزاداری سرور شهیدان کربلا آماده می‌کنند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بانوان منطقه سیستان در منازل با برپایی محافل روضه‌خوانی به عزاداری امام حسین (ع) می‌پردازند و نذورات خود را بین عزاداران تقسیم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم سیستان در محرم، تعزیه‌خوانی و شبیه‌گردانی است بیان کرد: از دیرباز تاکنون در بین مردم منطقه سیستان این سنت حسنه به یادگار مانده است و هر ساله در روستاهای سیستان در ماه محرم با شکوه خاصی اجرا می‌شود.

این کارشناس اضافه کرد: در مراسم تعزیه‌خوانی و شبیه گردانی هر روز ماه محرم را به یکی از یاران امام حسین‌(ع) اختصاص می‌دهند و شبیه یا تعزیه آن را اجرا می‌کنند و این گونه مردم را بیشتر با مصیبت‌های وارده بر خاندان امام حسین(ع) آشنا می‌کنند.

ابراهیمی بیان داشت: در ماه محرم، روحانیون منطقه نیز در مساجد با ذکر مصیبت، روضه خوانی و مداحی، مردم را از اهمیت این ماه آگاه می‌کنند.

وی گفت: اجرای مراسم عزاداری در مساجد، برگزاری مراسم شعر در مدح ائمه و ذکر مصیبت از دیگر آیینی است که در ماه محرم در منطقه سیستان انجام می‌شود.

این کارشناس افزود: جلوی دسته‌های عزاداری معمولاً علمی در حرکت است و اکثر بانوان و پیر زنان، تکه پارچه‌ای به عنوان نذر به آن می‌بندند و ترتیب قرارگرفتن عزاداران در دسته به این صورت است که ریش سفیدان و پیران در جلوی صف و پس از آنان زنجیر زنان به تناسب سن و سال به عزاداری می‌پردازند.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از سنتی‌ترین و مرسوم‌ترین آیین منطقه سیستان در روز ظهر تاسوعا و عاشورا، پختن حلیم و غلور است که معمولاً خانواده‌ها دور هم جمع شده و نذر خود را با مشارکت در پخت حلیم ادا کرده و آن را بین مردم و عزاداران توزیع می‌کنند.

اهل سنت روز عاشورا را با فضیلت می‌دانند

وی تصریح کرد: اهل سنت منطقه نیز با آغاز ماه محرم، خود را در سوگ سالار شهیدان سهیم می‌دانند و با ایراد سخنرانی‌های مذهبی به استقبال این ماه می‌روند و روز عاشورا را با فضلیت می‌شمارند.

این کارشناس ادامه داد: اهل سنت معمولاً در سخنرانی‌های خود کمک به فقرا را توصیه کرده و طبخ غذاهای محلی و توزیع آن بین خانواده‌های فقیر را با اهمیت خاصی انجام می‌دهند.

اجتماع بزرگ عاشوراییان در زاهدان

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و فضایل آن دارای مباحث گوناگونی می‌باشد که در روایات متعددی به آن اشاره شده است.

حجت‌الاسلام صفر قربانپور بیان کرد: در روایات بیان شده است که گریه و سوگواری برای امام حسین(ع) کفاره گناهان بندگان است و مشمول رحمت و صلوات می‌شوند.

وی ادامه داد: گریه کننده در روز عاشورا ثواب 200 حج، 200 عمره و 200 جهاد در راه خدا را کسب خواهد کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: به لطف پروردگار مراسم عزاداری در ایام محرم هر سال نسبت به سال‌های گذشته باشکوه‌تر برگزار می‌شود به طوری که سردی و یکنواختی در این مراسم اصلاً به چشم نمی‌آید.

قربانپور با اشاره به اینکه از قدیم‌الایام سنت‌هایی برای برگزاری ماه محرم رواج داشته است افزود: سال به سال بر ارزش و احترام این ماه افزوده می‌شود و جوانان مراسم‌های بیشتری را برگزار می‌کنند.

وی گفت: افزایش هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری، ایجاد ایستگاه‌های صلواتی که بیشتر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند، نشان از شور و شوق جوانان برای بهتر برگزارکردن این گونه مراسم‌ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: امسال اجتماع بزرگ عاشوراییان را در شب‌های هفتم و هشتم محرم جلوی درب مسجد الزهرا(س) آزادگان زاهدان برگزار خواهیم کرد و همچنین امسال طوری هماهنگ شده است که در روز عاشورا و تاسوعا روحانیون همه جا حضور داشته باشند و بتوانند مراسم نماز جماعت را به جا آورند.

نذر یعنی هدیه مردم برای اقامه عزای امام حسین(ع)

قربانپور گفت: نذر در واقع یعنی هدایای مردم برای اقامه عزای امام حسین(ع) که در قالب پذیرایی از عزاداران اعم از شربت، خرما، شعله زرد و حلیم و ... انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای عزادارانی که ساعات طولانی را به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداخته‌اند، دادن نذورات حالت خستگی آنان را برطرف خواهد کرد و انرژی مضاعفی برای ادامه مراسم به آنها می‌بخشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان‌وبلوچستان یادآور شد: به حول و قوه الهی هر ساله دادن نذر و نذورات و ذبح حیوانات و برنج و ... در مساجد به گونه‌ای بوده است که هر مسجدی توانایی دادن ناهار و شام را به عزاداران خود داشته است.

امیدواریم امسال هم خیرات، نذر و نذورات مردم حاجت درگاه احدیت قرار گیرد و با شهدای کربلا همنشین و محشور شوند برادر و خواهر سیستانی و بلوچستانی، نذرت قبول درگاه حق.

گزارش از: صفیه اعتصامی‌فرد و فاطمه احمدی

انتهای پیام/75006/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول