اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

باید با نقادی به سبک زندگی اسلامی ایرانی برسیم

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: لازم است فرهنگ‌های موجود را نقادی کنیم تا بر اساس مشترکات آنها به فرهنگ مبتنی بر مبانی و مبادی دینی اندیشه اسلامی ایرانی برسیم.

باید با نقادی به سبک زندگی اسلامی ایرانی برسیم

علی دژاکام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اهمیت فرهنگ در زمینه سبک‌های زندگی اسلامی اظهار کرد: سبک زندگی در حقیقت یک امر فرهنگی و مبتنی بر فرهنگ است بنابراین پیش از هر اقدامی باید به مبحث فرهنگ در ارائه سبک زندگی بپردازیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ کنونی کشور از فرهنگ‌های ایران باستان، اسلامی و غربی تشکیل شده است گفت: لازم است فرهنگ‌های موجود را نقادی کنیم تا بر اساس مشترکات آنها به فرهنگ مبتنی بر مبانی و مبادی دینی اندیشه اسلامی ایرانی برسیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی خاطر نشان کرد: تا زمانی که به یک تعریف و تبیین دقیقی از فرهنگ نرسیم و مؤلفه‌های فرهنگی خود را تبیین نکنیم نمی‌توانیم به موضوع سبک زندگی بپردازیم.

وی عنوان داشت: با توجه به وجود فرهنگ‌های مختلف در جامعه به جای سبک باید به سبک‌های زندگی بپردازیم که مبتنی بر مبانی و مبادی دینی باشد و افراد مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.

دژاکام یادآور شد: بخش عمده فرهنگ از یک مبانی فکری، معرفتی و دینی تغذیه می‌کند که با توجه به شرایط زمانی و مکانی تغییر می‌کند بنابراین نمی‌توان تنها یک سبک زندگی ایرانی اسلامی ثابت ارائه کرد.

وی ادامه داد: بخشی از فرهنگ اسلامی که امروز وجود دارد ربطی به اسلام ندارد و در طول تاریخ به اسم اسلام عرضه شده ولی با نقادی آنها می‌توانیم به سبک زندگی ایرانی اسلامی برسیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی یادآور شد: در طول تاریخ سبک زندگی بارها تغییر کرده و هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه مهم است که سبک زندگی مبتنی بر مبانی و اصول اسلامی و ایرانی ارائه شود.

وی با بیان اینکه حاکمیت تکلیفش با فرهنگ روشن نیست گفت: اکنون تعریفی از فرهنگ ایرانی اسلامی نداریم بنابراین در گام نخست باید روی این مسئله کار کنیم.

انتهای پیام/78003/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول