اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد واحد قائمشهر:

دانشگاهیان پیشگام اصلاح سبک زندگی شوند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه آزاد واحد قائمشهر گفت: دانشگاهیان پیشگام اصلاح سبک زندگی در کشور شوند.

دانشگاهیان پیشگام اصلاح سبک زندگی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر محمدرضا باقرزاده ظهر امروز در جلسه شورای معاونان پژوهش و فناوری واحدهای منطقه 3 دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به نقش سبک زندگی در حوزه پژوهش اظهار داشت: عدم برقراری پیوند مستمر بین حوزه پژوهش و نیازها و انتظارات موجود در جامعه، کاربردی نشدن پژوهش‌ها است.

وی با توجه قراردادن برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پژوهش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید باید با منابع درآمدی پیوند بخورد و برای تحقق این مهم، دانشگاه باید بتواند گوشه‌ای از نیازهای جامعه را برطرف کنیم.

دبیرهم اندیشی اساتید دانشگاه‌های منطقه 3 همچنین در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: هنوز پیگیری جدّی در مورد سخنان رهبری صورت نگرفت که این شاید به دلیل بیان مجموعه‌ای از مفاهیم نوین در سال جدید باشد.

باقرزاده نامگذاری سال 91 به نام سال تولید ملی تا مفهوم اقتصاد مقاومتی را نیز عناوینی با خاستگاه پژوهشی دانست و افزود: مقام معظم رهبری نظرشان بر این بود که سبک زندگی متن تمدن را تشکیل می‌دهد.

باقرزاده به همین بهانه در حوزه پژوهش در ارتباط با سبک زندگی و رابطه آن با رفع نیازهای اجتماعی اظهار داشت: همواره یک رابطه متقابل بین دانشگاه و تمدن وجود دارد .

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد دانشگاه تمدن‌ساز نخواهیم بود مگر اینکه دانش تمدن‌ساز داشته باشیم و این الزاماً از تولیدات حوزه پژوهش و دانشگاه است.

وی تصریح کرد: تمدن دارای دو لایه بیرونی و درونی است که لایه بیرونی آن جنبه ابزاری از جمله علم، تجهیزات و روش‌ها و برنامه‌ها است و جنبه درونی آن بنا به  فرمایش مقام معظم رهبری شامل چگونگی سبک زندگی است.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا در جامعه امروز ما هنوز از پژوهش به عنوان امری لوکس و تشریفاتی نام برده می‌شود، افزود: این امر به سبک زندگی در ایران و مطالعه سطحی که در این زمینه  صورت می‌گیرد برمی‌گردد.

باقرزاده افزود: اولین گروه از دانشگاهیان ما که به خارج از کشور سفر کردند به عنوان سوغات، سبک زندگی بیگانه را به ایران آوردند و حال ما خواهان اصلاح این سبک زندگی هستیم و این نشان‌دهنده آن است که اگر دانشگاهیان در این کج‌سلیقگی تا حدی نقش داشتند پس وظیفه آنهاست که در حوزه اصلاح کاربردی وارد شوند و به فعالیت‌هایی روی بیاورند که در نهایت منجر به یک سبک زندگی ایرانی متناسب با تمدن پیشرفته اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری شوند.

دبیر هم اندیشی اساتید منطقه 3 تاکید کرد: ما در ایران خواسته و ناخواسته تا حدّی پیشینه علمی خودمان را با تأسیس دانشگاه‌های جدید قطع کردیم.

وی به سابقه چندصد ساله علمی غربی‌ها با حفظ پیشینه سابقه حوزه‌های کلیسایی اشاره کرد و گفت: این درحالی است که سابقه علمی واقعی غربی‌ها به قرن 19 – 20 بر می‌گردد اما ما درایران این غفلت را به لحاظ تاریخی انجام دادیم و نتوانستیم خودمان را با امثال ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و دانشمندان دیگر پیوند بزنیم ولی غربی‌ها بر این نکته واقف شدند که حوزه‌های علمیه جامع که دراکثریت علوم صاحب نظر بوده اند دارای مبنای علمی هستند و نباید ارتباط خود را با آنها قطع کنند.

باقرزاده در پایان تأکید کرد: امروزه وظیفه ما دانشگاهیان و پژوهشگران در این حوزه سنگین است و الزاماً با توجه به تعهدی که نسبت به جامعه داریم، بنا بر انتظار جامعه و به واسطه غفلتی که صورت گرفته تغییر سبک زندگی را باید از دانشگاه‌ها شروع کنیم.

انتهای پیام/86008/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول