اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایزدی در دانشگاه آزاد مشهد مطرح کرد

تقابل ایران و آمریکا را باید از منظر دفاع دید نه ستیزه‌جویی

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه مردم ایران در برابر آمریکا از خود تنها دفاع کردند، گفت: تقابل ایران و آمریکا را نباید از منظر ستیزه جویی و مبارزه دید بلکه به آن باید آن را از منظر دفاع نگاه کنیم.

تقابل ایران و آمریکا را باید از منظر دفاع دید نه ستیزه‌جویی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «همایش تعامل با غرب؛ چرا بلی یا چرا خیر» با حضور فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد.

در این همایش، ایزدی در پاسخ به این سئوال که مذاکره با آمریکا، بلی یا خیر، اظهار کرد: افرادی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند جزو چهره‌هایی بودند که منتقد کودتای 28 مرداد بوده و آمریکا را مسئول کودتا می‌دانستند و در عین حال منتقد به نفوذ آمریکایی‌ها در داخل کشور بودند.

وی افزود: بنابراین در بین گروه‌های دخیل در پیروزی انقلاب اسلامی مانند گروه‌های مذهبی چون جناح روحانیت مبارز و یا جناح‌های دانشجویی، نگاه ضد آمریکایی وجود داشت، داستان 13 آبان یا سفر نیکسون بعد از کودتای 28 مرداد به ایران را اگر بررسی کنید، متوجه می‌شوید که قبل از پیروزی انقلاب تمام قشرهای دانشجویی مبارز نگاه ضدآمریکایی داشتند اما، دولت شاه با آمریکا رابطه خیلی خوبی برقرار کرده بود و از طرفی خود را مدیون کودتای آمریکایی و حمایت‌های آمریکا می‌دانست.

* مخالفت با آمریکا در ابتدای انقلاب خیلی برجسته نبود

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه مخالفت با آمریکا در ابتدای انقلاب خیلی برجسته نبود، خاطرنشان کرد:‌ قبل از اینکه لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام اشغال شود، توسط نیروهای چپ اشغال شده بود اما این در حالی بود که افرادی که در بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت پذیرفتند مانند دکتر یزدی و مهندس بازرگان نگاه ضدآمریکایی نداشتند و زمانی هم که لانه جاسوسی تسخیر شد؛ مخالفت کردند و دولت بازرگان استعفا داد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر آمریکایی‌ها هوشمندتر عمل می‌کردند، نوع تقابل ایران با آمریکا متفاوت می‌شد؛ به‌عبارت دیگر اگر همین هوشمندی که در حال حاضر نسبت به دولت مصر دارند، نسبت به دولت بعد از شاه می‌داشتند فکر می‌کنم این نوع تقابل متفاوت‌تر جلوه می‌کرد چرا که به واقع نوع برخورد آمریکا با مصر متاثر از تجربیاتی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کسب کردند.

اختلاف درونی در دولت اوباما نسبت به مسئله ایران 

وی با اشاره به اختلاف درونی در دولت اوباما نسبت به مسئله ایران، گفت: در حال حاضر در درون تیم اوباما دو گروه وجود دارد که یک گروه معتقدند تا سال 2013 باید تکلیف ایران مشخص شود؛ یا باید ایران تسلیم شود یا آمریکا حمله کند؛ از طرفی گروه دوم بر این اعتقادند که باید با ایران به تفاهم برسند و امتیازاتی هم بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نماینده گروه اول در تیم اوباما را دنیس رایس عنوان کرد و افزود: تا چندی پیش نیز پرونده ایران دست این فرد بود؛ البته وی مدعی است که اوباما نیز هم عقیده با این گروه است.

وی با بیان اینکه نماینده گروه دوم در دولت اوباما جو بایدن است، گفت:‌ گروه دوم معتقدند که ایران را می‌توان مدیریت و محدود کرد؛ به این معنا که آمریکا نیاز به ورود به مرحله جنگ ندارد و همان طور که در 30 سال گذشته ایران را محدود کرده است، می‌تواند مدیریت نیز کند؛ البته آنها می‌گویند که به جای تسلیم و مذاکره بی‌چون و چرا باید با ایران به تفاهم رسید.

به گفته ایزدی باید جمهوری اسلامی به راه‌های گفت‌وگو و مذاکره با گروه دوم در دولت اوباما بیاندیشد.

وی در ادامه متذکر شد: اینکه بگوییم ایران در این 34 سال دشمنی با آمریکا داشته است و این دشمنی ریشه‌ای است، درست نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود:‌ به‌عنوان مثال در دوران اصلاحات این تفکر در جمهوری اسلامی به مدت 8 سال وجود داشت که تنش با جهان غرب و آمریکا باید کاسته شود که البته این همان تفکر آقای بازرگان است؛ خاتمی ادبیاتی را در ایران استفاده کرد که پیش از آن سابقه نداشت.

*نقش دولت اصلاحات در استقرار نیروهای آمریکایی در افغانستان

ایزدی ادامه داد: همچنین در حوزه افغانستان بر اساس اظهارات مقامات آمریکایی، بعد از حادثه 11 سپتامبر ایران کمک‌هایی را به واشنگتن در افغانستان کرد، این در حالی است که 2 ماه بعد آقای بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، ایران را در لیست کشورهای محور شرارت قرار داد.

وی با اشاره به تعطیلی سایت هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات، اظهار کرد: در دوره اصلاحات، آقای خاتمی برخلاف منافع ملی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزی را که هیچ کسی در دنیا نتوانسته ثابت کند صلح آمیز نیست، را تعطیل کرد؛ این را نمی‌توان خیانت نام داد ولی به شدت به کشور ضربه زد و طرف مقابل هم مشکلات را بیشتر کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه باید با دید باز در تقابل ایران و غرب، مظلوم و مقصر را از یکدیگر تشخیص دهیم، گفت: آیا در واشنگتن کودتا کردیم و یا به دشمنان آمریکا سلاح دادیم؛ آنها بودند که ما را تحریم کردند و هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کردند پس باید بدانیم که آمریکا قلدر بود نه جمهوری اسلامی ایران.

وی افزود: نباید تقابل ایران با غرب را با دعواهای جناحی و سیاسی ترکیب کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مذاکره ابزاری در تعامل کشورها محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات درونی کشور این است که به‌ دلیل افزایش دعواهای سیاسی، نتوانستیم در برخی از حوزه‌های سیاست خارجی به نتیجه مطلوب و خوبی برسیم. 

* تقابل ایران و آمریکا را باید از منظر دفاع دید نه از منظر ستیزه‌جویی

ایزدی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر استفاده از واژه دفاع به جای ستیز و مبارزه، گفت: باید به جای کلمه مبارزه و ستیزه‌جویی از کلمه دفاع استفاده کنیم چرا که ما در این سال‌ها از خود دفاع کردیم.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: بنابراین باید تقابل ایران و آمریکا را از منظر دفاع دید و به آن از منظر ستیزه جویی و مبارزه نگاه نکنیم.

انتهای پیام/70001/    /گ1003

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول