اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از زبان مسئولان گزارش می‌دهد

کم‌فروغی سیستان‌و‌بلوچستان پس از 34 سال

خبرگزاری فارس: خدمات ارزنده نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی شکوهمند‌ انقلاب بر هیچ سیستانی‌و بلوچستانی پوشیده‌ نیست ولی در این رهگذر بین مسئولان همگرایی وجود ندارد.

کم‌فروغی سیستان‌و‌بلوچستان پس از 34 سال

به گزارش خبرنگار فارس از زاهدان، خدمات ارزنده نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی شکوهمند‌ انقلاب بر هیچ سیستان‌‌وبلوچستانی پوشیده‌ نیست ولی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جاری رتبه بالایی برای استان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در سطح کشور طلب می‌کند.

تعامل، مشارکت، همفکری و واژه‌هایی از این دست را بارها شنیده‌ایم، تلفظ کرده و در صورت‌جلسات نوشته‌ایم ولی مهم است بدانیم، چه میزان در عمل از آن استفاده کرده‌ایم؟ صرف گفتار شکاف مشکلات را ترمیم نکرده و بر پیشروی آن خواهد افزود.

در گزارش حاضر صرف‌نظر از اقدامات فرهنگی، امنیتی و زیربنایی، به علل جایگاه کم نور استان در عرصه‌های مختلف پرداخته خواهد شد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای سیستان‌وبلوچستان در این زمینه با اشاره به اینکه، فنی و حرفه‌ای در ساماندهی اوقات فراغت به عنوان فعالیت فرهنگی- اقتصادی دارای یک سابقه طولانی در کشور است، اظهار داشت: حدود 14 سال عضو شوراهای تصمیم‌گیری در سطح ملی بودم، چرا ما موفق نمی‌شویم با این همه تجربه، فعالیت منسجمی بین دانشگاه‌ها انجام دهیم؟ وقت عمل که فرا می‌رسد هر دستگاهی راه خود را می‌رود! منابعی که ما همه دستگاه‌ها، آموزش‌ و‌ پرورش، سازمان تبلیغات و رده‌های انتظامی و... هزینه می‌کنیم، همه ریشه در خزانه ملی دارد، چرا نباید با یک انسجام از این منابع استفاده کنیم؟

وی برنامه‌ریزی و آینده‌نگری برخی دستگاه‌ها را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: بنده در سال‌های گذشته که معاون پرورشی اداره کل آموزش استان بودم یک ارزیابی و سنجشی در زمینه مسابقات قرآن مدارس انجام دادم، در 10 سال بررسی در میان منتخبان مسابقه قرآن مشخص شده، دانش‌آموزانی که در سال سوم دبیرستان صاحب مقام شده‌اند در سال قبل و سال‌های قبل‌تر، در اول دبیرستان، سوم راهنمایی، ابتدایی و... هم عنوان‌دار بودند، نیروها همان زنجیره و اسم ولی پایه‌ها تغییر کرده، همان دانش‌آموزی که در پایه چهارم موفق شده در پنجم هم موفق بوده، ما بیشتر توجه‌مان به بحث کمی متمرکز شده‌ است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: از من یک سوالی پرسیده می‌شد و من هم در پاسخ بلافاصله می‌گویم بله من سالی 40 هزار آموزش می‌دهم! باید یک شخصی پشت سر این جواب سوال کند، 40 هزار‌ نفری که آموزش دادید، هزینه کردید، چند نفر از آنها توانستند در جامعه خدماتی را برای مردم ارائه کنند؟ یعنی به عنوان مثال، حدود 40 درصد صاحب شغل شوند، به علاوه سوال مهم‌تر اینکه، چند درصد از مردم از خدمات این 40 درصد راضی هستند؟ اثربخشی آموزش زمانی معلوم می‌شود که جامعه کار شخص را پذیرفته و از آن رضایت داشته باشد.

خارج از استان برای فراهم کردن بستر‌ها یقه می‌چسبند

جهانتیغی اظهار داشت: ورود گاز به استان بسیار مثبت و قابل تحسین است اما غیر از استان‌ ما هر استان دیگری به جای شرکت گاز بود یقه من مسئول فنی و حرفه‌ای را می‌چسبید که چرا روی تربیت نیروی کار، فعالیت نمی‌کنید؟ اگر فنی‌ و‌ حرفه‌ای‌ هم به این فکر و در پی آن نبود، کسی هم پیدا نمی‌شد که تا این لحظه از این مجموعه نیروی فنی بخواهد!

وی در ادامه گفت: شرکت گاز باید طرح سوال می‌کرد که چرا شما برای تربیت نیرو در ورودی گاز به استان یعنی ایرانشهر، ورود پیدا نمی‌کنید؟ بنده به‌ طور غیررسمی کارشناسی را از اداره گاز فراخوانده و فنی‌ و‌ حرفه‌ای قصد ورود به این موضوع را داشته و شما برای ورود به این عرصه چه نیاز‌هایی دارید که براساس آن برنامه‌ریزی تنظیم شود، مثل اینکه یادمان رفته این گاز چند روز دیگر قرار است وارد استان شود! مگر غیر از این است وقتی گاز وارد شد، به زاهدان و زابل می‌رود؟ مردم از شما یکسری توقعاتی دارند، این موضوعی نیست که منتظر بمانیم گاز وارد شود و بعد تازه به یادمان بیاید که باید نیرویی از خارج استان بیاوریم و نیازمان را تأمین کنیم!

مدیرکل آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای سیستان‌وبلوچستان ورود آب چاه‌نیمه شمال استان به زاهدان را نمونه‌ای دیگر در ناهماهنگی دانست و بیان داشت: برای ورود آب زابل به زاهدان خاطرم هست که در ارزیابی اولیه قرار بود انتقال آب با اعتباری حدود 10 میلیارد ریال انجام شود در حالی که وقتی آب تازه به ایستگاه‌ پمپاژ زاهدان رسید هزینه‌ای چهار یا پنج برابر افزون بر هزینه اولیه صرف شد، بعد از آن هم وقتی قصد انتقال آب به داخل شهر را داشتیم یادمان آمد که زیرساخت‌های شهر جوابگو نیست! چقدر هزینه مضاعف کردیم؟ اینها همه نشان از آن است که ما همه یک بعد موضوع را می‌بینیم، و توجه نداریم که همزمان با این کار باید آگاه‌سازی، اطلاع رسانی، دادن بینش و آموزش انجام شود، در برخی مواقع وضع به جایی رسیده که اصلاً راهکاری برای برخی موضوع‌ها نداریم.

هر دستگاهی باید به تکلیفش عمل کند

عضو کار‌گروه اشتغال سیستان‌وبلوچستان در ادامه به سیاست زدگی برخی دستگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: دستگاه‌هایی را که زیربنای فرهنگ جامعه و توسعه را می‌سازند، به سیاست چه ‌ربطی دارد؟ منِ فنی و حرفه‌ای تکلیف دارم، به من چه که به جای یک دستگاه‌ سیاسی بنشینم، نقش ایفا کرده و تصمیم بگیرم یا توقع باشد که انتصابات را مبتنی بر این و آن انجام دهم، من نسبت به جامعه اولویت کاریم چیست؟ تکلیف اصلی این سازمان بسترسازی برای ایجاد اشتغال است، مگه همه نمی‌گوییم که اساسی‌ترین معضل خانواده‌ها و اجتماع مشکل بزرگ اشتغال است؟ اشتغال فقط با تزریق پول حل نمی‌شود.

جهانتیغی افزود: هر دولتی با توجه به شرایط روز در بحث بنگاه‌های خرد و کلان، کار‌هایی انجام دادند ولی در این استان به جواب نرسیدیم، چرا که به یک چیز دیگر هم نیاز داریم، ما باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، من فنی و حرفه‌ای بستر‌سازی را به عنوان تکلیف اساسی‌ام انجام دهم. در این بسترسازی نقش جامعه و برخی دستگاه‌ها چیست؟ جامعه و دستگاه‌های اجرایی باید طلبکار من بوده و از من بخواهند، نیاز را به من بشناسانند، من متولی نیازسنجی نبوده بلکه متولی بسترسازی برای ایجاد اشتغال هستم.

وی اضافه کرد: نهاد‌ها باید به من بگویند که آقای فنی‌ و ‌حرفه‌ای شما در سطح استان به عنوان نمونه 20 هزار نفر در رشته برق، هزار نفر در رشته مکانیک و... تربیت کنید، امروز بنده تکلیف دارم نیاز سنجی، دریافت تسهیلات، موانع بیمه‌ای و... را انجام دهم! خوب مشخص است که این کار نمی‌شود، باورم بهتر از این کار کردن است.

عضو کار‌ گروه اشتغال سیستان‌وبلوچستان در مورد همگن نبودن و کمبود همکاری در بین ادارات استان بیان داشت: در سال‌های قبل یکی از نشریات استان با تیری تمسخرآمیز به نقل از من در مورد بیان مطلبی در زمینه همگن نبودن ادارات و کمبود همکاری در بین دستگاه‌های اجرایی اشاره داشت، و تیتر زده بود که مدیرکل از عدم همکاری ...، من بگم همه چیز خوب است؟ اطلاع‌رسانی ضمن انعکاس و خدمات ارزنده به مردم، تعبیر نقد و پرداختن به نارضایتی‌ها و علت نارضایتی مردم، و اشاره به اینکه کجا‌ دستگاهی متناسب با اهداف حرکت نمی‌کند. بسیاری از فعالیت‌های ما به اثربخشی نمی‌رسد.

شانه‌خالی کردن بعضی دستگاه‌ها از همکاری

عضو شورای اداری استان سیستان‌وبلوچستان در مورد شانه‌ خالی کردن‌های برخی دستگاه‌ها در بهینه‌سازی هزینه‌ها و اقدام‌های فنی بیان کرد: در بدو ورودم به شورای آموزش و پروش، طرح موضوعی را عنوان کردم طی آن اوقات فراغت بچه‌های متوسطه در شبانه‌روزی‌ها را ترمیم می‌کرد، گفتم: برای شما هیچ هزینه‌ای نداشته و دانش‌آموزان رشته‌های نظری، انسانی را در طول یک سال که شما یارانه دولت را هزینه می‌کنید، یک یا دو مهارت آموزش‌ می‌دهیم بالاخره شما غذای جسم را تأمین کرده و 90 درصد از اوقات فراغت دانش‌آموزان با طول 17 تا 18 ساعت با احتساب زمان استراحت در اختیار شماست و می‌شود این کار را بدون هزینه جانبی برای شما انجام داد، به جای اینکه دوستان استقبال کنند، یکی گفت: من باید استعلام بگیرم!، گفتم من در سطح ملی بودم، اگر خودتان در استان با همگرایی کاری کردید مقبول بوده و من هم آمادگی‌ام را اعلام می‌کنم، خب بعد دوستان نشستند، آنالیز و تحقیق کرده یا نکرده، گفتند: نه آقا بعد ما اذیت می‌شویم! بعد یکی نیامد و نگفت که آقایانی که در شورا طرح موضوعی کردید، چرا نشد؟ و...

جهانتیغی به پیشنهاد همکاری به دانشگاه سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و افزود: به مسئولان دانشگاه سیستان‌‌وبلوچستان گفتم که یکی از مشکلات ما الافی دانشجویان است، به همین دلیل است که اینها سر از حاشیه شهر در‌می‌آورند، بیاییم برای اوقات فراغت اینها برنامه‌ریزی کنیم به معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه سیستم و راهکاری برای خدمات‌دهی به 10 هزار دانشجو و یا به مهندسین در همان رشته و تخصص‌شان با تضمین رفع خلأ ناشی از کار عملی را ارائه کردم، به جای 10 هزار نفر، با اصرار فنی‌ و‌ حرفه‌ای و آمد و رفت‌های بسیار، 2 هزار دانشجو را توانستیم آموزش دهیم، بالاخره خود دانشجویان بیشتر از مسئولان علاقه و استقبال داشتند، که این موضوعات نشان از وجود یک واگرایی دارد.

گزارش از: محمد فرتوت عنایت

انتهای پیام/75002/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول