اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه 26 آبان فارس گزارش می‌دهد

فتح عاشورایی سوسنگرد

خبرگزاری فارس: 26 آبان ماه سالگرد حماسه بی‌بدیل رزمندگان عاشورایی این سرزمین در آزاد‌سازی سوسنگرد است که در چنین ایام عاشورایی در سال 59 آزادسازی سوسنگرد به وقوع پیوست.

فتح عاشورایی سوسنگرد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در آستانه روز آزاد‌سازی سوسنگرد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: لشکر کفر در آغاز جنگ با روحیه پان‌عربی سعی کرد خوزستان ایران را به اشغال خود در‌آورد و با توجه به اینکه سوسنگرد کلید ورود به اهواز بود به همین خاطر در یک نیرنگ واقعی در روزهای نخستین جنگ سعی کرد به این شهر یورش برده و به فتح چند روزه آن اقدام کند.

ذکی‌الله خوشبخت خاطرنشان کرد: این تحرک و نیرنگ رژیم بعث عراق به گونه‌ای طراحی شده بود که حتی آنها برای شهرهای جنوبی ما در نقشه‌های خودشان اسمی انتخاب کرده و سعی داشتند از سه جبهه شمالی، میانی و جنوبی که جنگ را آغاز کرده‌اند در حوزه میانی بستان و سوسنگرد را از طریق جاده حمیدیه تصرف کنند.

وی یادآور شد: آنها به اهمیت شهر سوسنگرد برای دستیابی به اهواز واقف بودند به همین خاطر در اوایل جنگ با یورش ناجوانمردانه سعی کردند این شهر را به تصرف در‌ آورند و در حالی که تنها 57 روز از آغاز جنگ می‌گذشت این شهر به دست دژخیمان صدام افتاد.

تاسوعای 59 سوسنگرد آزاد شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایام فتح سوسنگرد با ماه محرم به مانند امسال تقارن یافته بود، گفت: روز فتح سوسنگرد در 26 آبان ماه سال 59 با روز تاسوعا تقارن داشت و در یک فرمان تاریخی از سوی امام (ره) که « سوسنگرد تا فردا باید آزاد شود» رهبر معظم انقلاب که در آن مقطع مشاور امام راحل در فرماندهی جنگ  بودند و همچنین دلسوزی و رشادت شهید چمران با مقاومت جانانه رزمندگان بعد از دو ماه این شهر آزاد شد و به آغوش کشورمان بازگشت.

خوشبخت، هشت سال دفاع مقدس را سرشار از فراز و فرودهای عبرت‌ گرفتنی اعلام کرد و افزود: یورش بی‌رحمانه صدام به خاک کشورمان با هدف تعدی و دست‌اندازی به ایران یکی از این فرودهای قابل توجه است که این حمله ناجوانمردانه ابتدا با هدف تجزیه خاک خوزستان از ایران و سپس تسلط عراق و استکبار جهانی بر همه کشور شود.

این مسئول بیان داشت:‌ دشمن قدار حداقل چیزی که در آغاز جنگ دنبال می‌کرد گرفتن خاک خوزستان از ایران به بهانه عرب زبان بودن مردم این شهر و عجم بودن سایر مناطق ایران بود و به دنبال تجزیه خوزستان از ایران می‌خواست مرکز این منطقه یعنی اهواز عزیز را تصرف کند که برای تصرف آن ‌از جبهه شمالی، میانی و جنوبی در دزفول، چزابه، بستان و سوسنگرد تحرکات را آغاز و در جبهه جنوب نیز در صدد اضمحلال آبادان و خرمشهر بود که در آرایش نیروهای حمله کننده در آغازین روزهای جنگ این مناطق مورد حمله قرار گرفت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل تصریح کرد: دشمن به خیال اینکه در هفته اول می‌تواند خوزستان را درنوردد وارد معرکه شد غافل از اینکه مردم ایران به این سادگی اجازه دخالت هیچ کشور بیگانه‌ای را نخواهند داد و ما مشاهده کردیم که در خرمشهر نیز با مقاومت مردم و نیروهای نظامی مردمی مواجه شد و در سوسنگرد نیز در بیش از 50 روز مقاومت شکست مفتضحانه‌ای را قبول کرد.

مقاومت 20 روزه با تبلوری از اتحاد نیروهای مسلح برای آزادسازی سوسنگرد

خوشبخت ادامه داد: با مقاومت 20 روزه رزمندگان دلاور که به رغم تنگناهای تجهیزاتی و آب و غذا شهر سوسنگرد به اراده الهی در یاری رساندن به سپاه اسلام آزاد شد و ما شاهد دلاور‌مردی‌های شهید چمران در رساندن نیروها و همچنین همراهی تیپ 92 لشکر زرهی خوزستان بودیم که به رغم کارشکنی‌های بنی‌صدر با درایت مقام معظم رهبری به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و همدلی تمام نیروهای مسلح اعم از سپاه، بسیج و ارتش این شهر از سقوط واقعی نجات پیدا کرد.

این مسئول ابراز داشت: ما از لشکر عاشورای آذربایجان نیز در این دفاع جانانه رزمندگان سلحشوری را حاضر در این عملیات داشتیم که شش نفر از این رزمندگان به فیض شهادت رسیدند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در سخت‌ترین شرایط رزمندگان اسلام اوضاع و احوال سوسنگرد از طریق شهید آیت‌الله مدنی به محضر امام راحل می‌رسید، گفت: آن حضرت به مسئولان کشور توصیه کردند که این شهر باید تا فردا آزاد شود که در این امر ما شاهد آن بودیم که با فرمان صریح امام رزمندگان جبهه کفر را به تسلیم واداشتند و توانستند با یورش به استحکامات صدامیان آنها را از این شهر بیرون کرده و سوسنگرد را از لوث دشمن پاک کنند.

خیانت بنی‌صدر فتح سوسنگرد را به تاخیر انداخت

خوشبخت تاکید کرد: با وجود اینکه تیپ 92 زرهی اهواز آماده مشارکت در فتح سوسنگرد بود با دستور رئیس جمهور بنی‌صدر در این کار انحرافی شکل گرفت و توقفی ناخواسته ایجاد شد که چنین نامهربانی‌ها را فرمان امام و پیگیری رهبر معظم انقلاب و شهید چمران به خوبی جبران کرده و قبل از وقوع فاجعه‌ای در این شهر برای رزمندگان اسلام جبهه مقاومت تقویت شد و نفاق بنی‌صدر نیز بیش از گذشته معلوم شد.

وی یادآور شد:‌ جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی و بین‌المللی امروز با تجربه گرفتن و الهام از این مقاومت مردمی توانست هیبت دشمنان را بشکند و قطعاً این پیروزی‌ها در عرصه اقتصادی و برطرف کردن موانع و مشکلات کشور به دست خواهد آمد.

درباره سوسنگرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همان روزهای اول جنگ چمران و آیت‌الله خامنه‌ای که هر دو نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع و نماینده مردم در مجلس بودند همراه 60 رزمنده‌ای که در کردستان جنگیده بودند وارد اهواز شدند.

سوسنگرد مهم‌ترین جبهه منتهی به اهواز بود و چمران و نیروهایش راهی جبهه سوسنگرد شده و مردانه در آن جنگیدند که چمران در سوسنگرد نوشته است «ای خدای بزرگ دست از جهان شسته‌ام و برای ملاقات تو به کربلای خوزستان آمده‌ام و از تو می‌خواهم که مرام با اصحاب حسین محشور کنی». آرزو دارم که در خاک داغ خوزستان در خون بغلتم و به یاد عاشورای حسین (ع) خود را در قدم مقدس‌اش بیفکنم و این عقده 1400 ساله را که بر دلم فشار می‌آورد و همیشه با تو می‌گویم «یا لیتنی کنت معک» برآورده کنم و در نهایت مهم‌ترین شهر محور شمالی هجوم عراق سوسنگرد بود شهری که مدت‌ها برابر دشمن مقاومت کرد و مسجد جامع شهر گویای این مقاومت است مسجدی که قلب مقاومت بوده و مدافعان را فرماندهی و پشتیبانی می‌کرد.

سوسنگرد را شش مهر ماه سال 59 اشغال کردند، اما 26 آبان ماه همان سال در عملیات شهید غیوری اصل این شهر آزاد شد.

درگیری‌ها تا مدت‌ها در اطراف سوسنگرد ادامه داشت و حتی روز 25 آبان ماه چند تانک عراقی به دور و بر مسجد جامع هم رسیدند و مدافعان تانک‌ها را زدند و عراقی‌ها را عقب راندند آنها هنوز یکی از آن تانک‌ها را در شهر نگه داشته‌اند.

گزارش از: عادله جوادزاده – رویا سیف‌بابلانی

انتهای پیام/62005/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول