اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رشد شاخص‌های فرهنگی در گرو توسعه فرهنگ کتابخوانی

خبرگزاری فارس: کتاب میراثی ماندگار، پدیده‌ای شکوهمند و عنصری روشنگر در عرصه زندگانی بشر است، نقش کتاب در پویش‌های تکامل‌آفرین فردی و اجتماعی ناشی از گستردگی‌ روح، ارزش، بینش، ابهت و اهمیت فرهنگ مکتوب در تاریخ بشری است.

رشد شاخص‌های فرهنگی در گرو توسعه فرهنگ کتابخوانی

به گزارش فارس از ارومیه کتاب بی‌هیچ تردید، عمده‌ترین و موثرترین کالای فرهنگی است. اگر ارزش واقعی این کالای فرهنگی در جامعه‌ای به درستی شناخته نشود و با توجه به کم و کیف آن به‌ هر حال کاهش یابد آن‌ جامعه چنان دچار کمبود فضای فکری می‌شود که با قاطعیت می‌توان گفت در هیچ زمینه‌ای قادر به انجام جزیی‌ترین حرکت مثبت و کارساز و رو به رشد نخواهد بود و توفیقی‌ حتی کوچک در انتقال میراث‌های ارزشمند فرهنگی خود از نسلی به نسل دیگر برای حفظ هویت ملی و پیش‌گیری از خطر غوطه‌ور شدن در فرهنگ‌های‌ بیگانه نخواهد داشت.

*عناصر مجازی مانعی بزرگ در مقابل مطالعه انسان‌ها

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: ایجاد جذابیت‌های مطالعه در عرصه جامعه از ضروری‌ترین و غیرقابل انکارترین کارهاست به طوری که حتی اگر به انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز دقت کنید انقلابی فرهنگی است و فرهنگ اصلی‌ترین عنصر آن را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی مانع رشد فکری افراد و گرایش به مطالعه می‌شود، افزود: امروز عناصر مجازی انسان‌ها را از مطالعه باز می‌دارند به طوری که اکنون شاهد این امر در جامعه هستیم که اکثر دانشجویان به علت مطالعه کم دچار مشکلاتی در واژه‌نویسی و املا هستند.

جهانگیرزاده با اعلام اینکه استفاده از رایانه و فضای مجازی عمده‌ترین علت این مشکل در دانشجویان است، تصریح کرد: باید این قاعده و قانون را با به کارگیری تدابیری جدی و اساسی تغییر داد.

این در حالی است با گذشت سال‌های بسیاری همچنان شاهد عدم عملیاتی کردن این گفته‌ها در جامعه هستیم و دریغ از اینکه از کتاب به عنوان مهم‌ترین و موثرترین کالای فرهنگی یاد می‌شود.

* ارتقای فرهنگ شهروندی امری تاثیرگذار در ثبت ارومیه به عنوان شهری فرهنگی است

محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه نیز در این راستا در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌تواند گام مهمی در توسعه فرهنگ صحیح شهروندی باشد، تاکید کرد: در افق 1404، ارومیه به عنوان شهری فرهنگی مطرح شده که باید بستر‎های این امر را فراهم کنیم.

وی با اعلام اینکه ایجاد بسترهای فرهنگی در جامعه امری تاثیرگذار در داشتن شهری سالم است، تصریح کرد: در حال حاضر سخت‌افزار مورد نیاز برای این بسترها در ارومیه فراهم شده و نیازمند نرم‎افزار آن هستیم که کتابخانه‎ها نیز می‎توانند به عنوان نرم‎افزار در این زمینه نقش مهمی را ایفاء کنند.

شهردار ارومیه همچنین از اهدای زمین به خیران کتابخانه‌ساز برای احداث کتابخانه در ارومیه خبر داد و افزود: برای این امر که در راستای حمایت از فرهنگ مطالعه در جامعه است، شهرداری ارومیه آمادگی لازم را برای اجرا و واگذاری زمین را دارد.

حضرت‌پور خاطرنشان کرد: برای رسیدن به موضوع ارومیه به عنوان شهری فرهنگی نیازمند تلاش فراوان در عرصه فرهنگی هستیم که ارتقای فرهنگ شهروندی از مهم‌ترین مسائل مطرح در این زمینه است.

استفاده بهینه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی هر جامعه و نیز بهره‌گیری از دانش و اندیشه اساتید عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری، ضرورتی انکارناپذیر در مدیریت شهری است که مدیریت شهری باید همسو با این اقشار حرکت کنند چرا که غفلت از مبانی اصیل فرهنگ و ارزش‌های ملی موجب سوء‌استفاده دشمنان و تهاجم آنان به این مبانی از طریق اشاعه مفاهیم و ارزش‌های دروغین و جعلی می‌شود.

البته مقابله با این امر با توجه به وجود ضعف‌هایی از گذشته در این راستا عزم ملی و بسیج امکانات و اندیشه‌ها را می‌طلبد و نباید به کارهایی کوچک‌تر بسنده کرد و آن را کافی دانست چرا که همانگونه که در بالا ذکر شد؛ فرهنگ همیشه در مقابل تهاجمات دشمنان قرار دارد.

کتاب نیز به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی بیشترین تاثیر را در آگاهی‌دهی و فرهنگ‌سازی دارد که باید مسئولان برای گرایش افراد جامعه به ویژه قشر جوان با هجمه‌های شوم دشمنان که اکنون سعی در نابودی این کشور دارند، بیش از پیش تلاش کنند و غبار ناآگاهی و ضعف فرهنگی را از جامعه پاک کنند.

* افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی از افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان سال گذشته 61 باب بود که امسال به 63 باب افزایش یافته است.

علی فیروز افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌ها نیز به 66 هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته وی، همچنین افزایش منابع از 799 هزار نسخه به 940 هزار نسخه، نشان‌دهنده عملکرد مثبت این نهاد است.

فیروز با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 46 باب کتابخانه مشارکتی در استان در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: منابع مشارکتی این تعداد کتابخانه مشارکتی 257 هزار نسخه با 12 هزار نفر عضو است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ادامه داد: ایستگاه‌های مطالعه در آینده‌ای نزدیک در ارومیه راه‌اندازی می‌شود.

به گفته فیروز مقدمات و تدابیر لازم برای اجرای این طرح در استان اندیشیده شده و در این راستا 11 نقطه از شهر  طی قرارداد با فرودگاه ارومیه، بیمارستان امام خمینی(ره) و فاطمیه(س) ارومیه برای راه‌اندازی ایستگاه مطالعه منعقد شده است که در هر مرتبه 15 عنوان کتاب در قالب30 تا 50 نسخه می‌توان در این قفسه جا به جا کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی نرم‌افزار جدیدی که در سال جاری انجام گرفته است، ابراز کرد: این طرح در تمام کتابخانه‌های استان در راستای تسهیل در خدمت‌رسانی و تسریع در روند فعالیت‌های کتابخانه‌ای در 57 باب از کتابخانه‌های استان راه‌اندازی شده است.

فیروز همچنین با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های استان 4.3 درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشته است، اظهار داشت: در هفته کتاب سال گذشته زیربنای کتابخانه‌های عمومی39 هزار و 300 متر مربع بوده که در سال جاری این متراژ به 41 هزار افزایش یافته است.

---------------------------

گزارش از: رویا سیدولیلو

--------------------------

انتهای پیام/61009 /ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول