اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور دانشجویان

اعضای انجمن کتابداری خوزستان انتخاب شدند

خبرگزاری فارس: مجمع عمومی سالانه و سومین دوره انتخابات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان با حضور پرشور دانشجویان این رشته و کتابداران کتابخانه‌های عمومی، دانشگاهی، شخصی و آموزشگاهی برگزار شد.

اعضای انجمن کتابداری خوزستان انتخاب شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در این دوره از انتخابات که شامگاه سه شنبه با حضور رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به میزبانی گروه اطلاعات و دانش‌شناسی (کتابداری و اطلاع رسانی سابق) دانشگاه شهید چمران برگزار شد، از میان 12 کاندیدا، 9 نفر به عنوان اعضای این انجمن انتخاب شدند.

بر این اساس، از میان کاندیدا‌ها آتوسا آبیاری، فاطمه باجی، زهره چراغی، محمد حسن عظیمی، فرج الله نوروزی، غلامرضا حیدری، مریم سبحانی، منصور کوهی رستمی و معصومه رضایی به عنوان اعضای سومین دوره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان انتخاب شدند.

* تثبیت انجمن کتابداری در کشور

در ادامه، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران گفت: انجمن علمی ما یکی از 250 انجمن علمی کشور است که با مجوز وزارت علوم، تحقیقات وفناوری فعالیت می‌کند.

سعید رضایی شریف آبادی با بیان اینکه جایگاه انجمن کتابداری در کشور تثبیت شده است، مصداق آن را درخواست‌ها و تعاملات میان این تشکل با بخش‌ها و حوزه‌های مختلف داخل و خارج عنوان کرد و افزود: این انجمن اگرچه توانسته جای خود را باز کند اما هنوز راه طولانی تا نقطه مطلوب فعالیت در پیش دارد.

وی تصریح کرد: باید به جایی برسیم که انجمن علمی کتابداری به عنوان جایگاه مشاوره و نهاد اعتبار بخشی محسوب شود بدین معنی که عضویت در انجمن به گروه‌های آموزشی، کتاب، نویسنده و... اعتبار ویژه بدهد.

شریف آبادی به تعامل و ارتباط انجمن کتابداری با نهاد کتابخانه‌های عمومی و دیگر ارگان‌ها در سطح کشور اشاره کرد و افزود: نشست‌های مکرر با مدیران کتابخانه‌های عمومی، برگزاری جلسه با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، نشست و گفت‌و‌گو با رئیس جمهور و... نشان می‌دهد جایگاه انجمن کتابداری در کشور تثبیت شده است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بر حضور دانشجویان در انجمن و به عهده گرفتن مسئولیت توسط آنان تاکید کرد و گفت: بی‌تفاوتی دانشجو نسبت به حوزه فعالیت رشته تحصیلی و محدود فکر کردن او فقط در حد نمره و آموزش در سطح عادی، یک آفت است.

وی خاطرنشان کرد: انجمن کتابداری یک ابزار رشد این حرفه است و اکنون زمان آن است که دانشجویان به این مقوله ورود و مشارکت کنند و بعد از تشکیل انجمن آن را تنها نگذارند تا بتوانیم حرکت فرهنگی در سطح منطقه‌ای، ملی و حتی بین المللی ایجاد کنیم.

* تعامل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با انجمن کتابداری

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در این نشست کتابدار را به عنوان سطح تماس کتابخانه‌ها با جامعه و نهاد اجتماعی کتابخانه‌ها تعریف کرد و گفت: با تبدیل کتابخانه از انبار کتاب به نهاد اجتماعی، کتابدار جایگاه ویژه‌ای می‌یابد.

لفته منصوری با اشاره به ورود برخی تخصص‌ها و رشته‌های دیگر در حوزه کتابخانه‌های عمومی و بین رشته‌ای بودن این حوزه فعالیت اجتماعی، تصریح کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی به این سمت حرکت می‌کنیم که افرادی به عنوان کتابدار در کتابخانه‌های عمومی فعالیت کنند که تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته و در این رشته تحصیل کرده باشند.

وی در عین حال از رکود فعالیت‌های پژوهشی و نوشتن توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی کتابداری پس از استخدام در کتابخانه‌ها انتقاد کرد و گفت: کار‌شناسان ارشد کتابداری ما باید نقش فعالتری ایفا کنند و مشکلات و چالش‌های این حوزه را به نقد بکشانند و مقاله بنویسند.

منصوری در عین حال اظهار داشت: اخیرا 20 مقاله توصیفی در باره کتاب توسط کتابداران همکار در اداره کتابخانه‌های عمومی خوزستان به رشته تحریر درآمده که حرکتی اساسی در این جهت محسوب می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خدمات عمومی را جزو وظایف کتابداری دانست و افزود: یک کتابدار می‌تواند کودکی را برای یک عمر به کتاب و مطالعه علاقه‌مند کند یا او را از این کار برای یک عمر باز دارد و میل و علاقمندی او را از بین ببرد.

وی جایگاه کتابداران را یادآور شد و گفت: کتابخانه‌ها به مرور زمان فرسوده و تخریب و بازسازی می‌شوند اما کتابدار‌ها می‌مانند و یاد آن‌ها تا همیشه در دل مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها باقی خواهد ماند.

* وقفه فعالیت‌های انجمن کتابداری خوزستان

همچنین دکتر عبدالحسین فرج پهلو مدیر گروه اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سخنانی اظهار داشت: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان از سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‌های نخست، دوران کاری بسیار خوب و فعالیت‌های چشمگیری داشت.

وی افزود: متاسفانه به دلایل مختلف و مشغله کاری اعضای انجمن، این تشکل در سال‌های اخیر دچار رکود و وقفه‌ای نسبتا قابل توجه در فعالیت‌ها شد که امیدواریم با انتخابات سومین دوره، اعضای جدید بسیار پرشور‌تر از دوره گذشته در این عرصه فعالیت کنند.

موسس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی خوزستان خاطرنشان کرد: در این انجمن باید از همه فعالان عرصه کتابداری و کتابخانه‌های عمومی، دانشگاهی، آموزشگاهی و حتی کتابخانه‌های شخصی عضو پذیرش شود.

در ادامه این نشست، از دکتر عبدالحسین فرج پهلو عضو موسس انجمن کتابداری شاخه خوزستان و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به پاس سال‌ها تلاش در این حوزه با اهدای لوح سپاس قدردانی به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس مصوبه هشتصد و پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، عنوان رشته کتابداری در همه دوره‌های تحصیلی به علم اطلاعات و دانش‌شناسی تغییر یافته است.

انتهای پیام/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول