اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود سهم داشتن 4 شهرداری

تنها زباله‌های بجنورد در کارخانه بیوکمپوست بازیافت می‌شود

خبرگزاری فارس: پنج ماه از راه‌اندازی کارخانه کمپوست بجنورد سپری می‌شود، لیکن با وجود آنکه قرار بوده تا زباله‌های چهار شهر استان در این محل بازیافت شود،‌ تنها زباله‌های بجنورد به این محل انتقال و بازیافت می‌شود.

تنها زباله‌های بجنورد در کارخانه بیوکمپوست بازیافت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد برای این واحد که مجهزترین کارخانه بیوکمپوست شرق کشور بوده و در 17 تیرماه امسال با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید،‌ 47 میلیارد ریال هزینه شده است.

زباله و بازیافت یکی از مهم‌ترین معضلات شهرهای خراسان‌شمالی به ویژه شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین و همچنین آشخانه بوده که بر همین اساس احداث کارخانه کمپوست از سال 85 در دستور کار استان قرار گرفت.

بیوکمپوست بجنورد با کمک 25 میلیارد ریالی دولت و بقیه از طریق کمک‌های چهار شهرداری تأمین شد لیکن اکنون تنها زباله‌های بجنورد به این محل انتقال و تفکیک می‌شود.

به گزارش فارس، ظرفیت بازیافت زباله در کارخانه کمپوست بجنورد روزانه 250 تن زباله است که اکنون با کمتر از نصف ظرفیت فعالیت می‌کند.

البته راه‌اندازی این واحد در بجنورد فی‌نفسه مشکل دفن غیر بهداشتی زباله در این شهر به ویژه روستای علی‌آباد که سال‌ها به خاطر این معضل دچار بیماری شده، را برطرف کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد در این باره اظهار کرد: هم اکنون تمام زباله شهر مرکز خراسان‌شمالی برای تفکیک به این محل انتقال می‌یابد.

یوسف رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با انتقاد از عدم انتقال زباله‌های سایر شهرهای استان مشمول خدمات این کارخانه انتقاد کرد و گفت: البته باید از شهرداران و معاونان خدمات شهری این شهرها در این زمینه سوال شود.

وی تصریح کرد: شهرداری بجنورد بنا است تا در صورت نهایی شدن در راستای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ در این شهر آموزش‌هایی را برای شهروندان ارائه کند.

رستمی خواستار مشارکت شهروندان در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ شد و گفت: راه‌اندازی کارخانه کمپوست بجنورد ظرفیتی برای رفع مشکل زباله و استفاده بهینه از این موقعیت است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون معاونت خدمات شهرداری بجنورد بابت هر کیلو تفکیک زباله 80 ریال را به پیمانکار کارخانه کمپوست پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: اکنون با انتقال محل زباله‌ها که پیش از این در باباموسی دفن می‌شد، بخش زیادی از مشکل زباله در بجنورد برطرف شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد گفت: اکنون برداشت زباله به طور منظم از محلات این شهر انجام و پس از آن زباله‌ها به کارخانه بیوکمپوست بجنورد انتقال می‌یابد.

به گزارش فارس، پیش از این مدیرعامل بیوکمپوست خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با فارس ضمن تاکید بر انتقال زباله‌های چهار شهر این استان برای بازیافت، گفته بود، این مهم به جلوگیری از تخریب سه هکتار زمین برای دفن زباله می‌انجامد.

علی‌اصغر بابایی جلوگیری از ورود سالانه 33 میلیون لیتر شیرآبه زباله‌ها از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی این کارخانه در بجنورد عنوان کرد.

انتهای پیام/63002/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول