اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر:

کمبود بودجه موجب کندی توسعه فرهنگی شده است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر گفت: کمبود بودجه در بخش‌های فرهنگی، سرعت رشد و توسعه فرهنگی را با کندی روبه‌رو کرده است.

کمبود بودجه موجب کندی توسعه فرهنگی شده است

ابراهیم ولی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیکشهر در ارتباط با هفته کتاب اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر 2 هزار و 700 عضو و 36 هزار منبع دارد که این منابع با توجه به جمعیت شهرستان و استانداردهای مشخص، گویا و جوابگوی شهرستان نیست لذا با توجه به تدابیر، برنامه‌ریزی‌ها و تغییراتی که در زمینه رفع این مشکل انجام شده از جمله طرح کتاب من، مراجعان و اعضای کتابخانه می‌توانند منابع و کتب مورد نیاز خود را که در کتابخانه‌ها موجود نیست را با تکمیل فرم به آن کتب دست یابند.

وی افزود: کتابخانه مرکزی شهرستان نیکشهر با داشتن دو سالن مطالعه (خواهران، برادران)، بخش مستقل کودک، بخش اینترنت، بخش نرم‌افزارهای فرهنگی ـ قرآنی و همچنین بخش نشریات توانسته است محیطی آرام‌بخش و دلنشین را برای اعضاء و مراجعان فراهم آورد که امید است با همکاری دیگر مسئولان و بزرگواران در تمامی بخش‌ها و فعالیت‌ها بیش از پیش موفق باشیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر ادامه داد: کمک و همراهی تمامی مسئولان ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس در زمینه اشاعه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی شهروندان بسیار مؤثر بوده و با تشویق آنها می‌توان موفق‌تر عمل کرد.

ولی‌نیا تصریح کرد: ایجاد میل و رغبت در شهروندان و سوق دادن آنان به امر کتابخوانی تنها مختص کتابداران نیست بلکه همت دیگر مسئولان را نیز می‌طلبد کما اینکه کتابخانه‌های عمومی شهرستان توانسته است با برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی و اهدای جوایز، انگیزه مطالعه مفید را در شهروندان به وجود آورد تا جایی که در این زمینه، مقام خوبی را در استان از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه استان سیستان‌وبلوچستان در حال حاضر 51 کتابخانه دارد، گفت: شهرستان نیکشهر با داشتن 9 کتابخانه، مقام دوم در استان را بعد از شهرستان زابل از آن خود کرده است که این خود به نحوی شوق و انگیزه پویای شهروندان را در زمینه کتاب و کتابخوانی می‌رساند.

‌رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر افزود: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و تأثیر و نفوذ آن در بالا بردن سطح دانش و آگاهی‌های فردی جامعه، همچنین اینکه کتابخانه خود به عنوان یک پایگاه و مرکز بزرگ فرهنگی در شهرستان محسوب می‌شود و با وجود 3 هزار دانشجو در دو دانشگاه آزاد و پیام نور و 48 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی باید مراجعان و اعضای آنها خیلی زیاد می‌بود ولی میل و رغبتی برای رجوع به کتابخانه و استفاده از آن از خود نشان نمی‌دهند که این خود مشکل بزرگی است و باید چاره اندیشی شود.

ولی‌نیا بیان کرد: پیشرفت علمی و ترویج علم یکی از شاخص‌های رشد و بالندگی محسوب می‌شود و ترویج علم موجب توسعه علم و دست یافتن قشرهای مختلف جامعه به اطلاعات و دانش شده که نتیجه آن رفاه و زندگی بهتر برای افراد جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی که مخزن اطلاعات محسوب می‌شوند، تأثیر قابل توجهی در ترویج علم دارند که در این میان کتابخانه‌های عمومی به دلیل ارتباط بیشتر با افراد مختلف جامعه، نقش ویژه و مهمی در ترویج علم ایفاء می‌کنند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر بیان داشت: ایجاد بستر مناسب برای همگانی کردن علم و اشاعه تفکر علمی از اهداف و وظایف این کتابخانه‌ها است.

ولی‌نیا خاطرنشان کرد: در کتابخانه‌های عمومی، گروه‌های مختلف جامعه می‌توانند دانش خود را به اشتراک بگذارند و در مقابل به دامنه وسیعی از اطلاعات و دانش دست یابند.

وی اظهار داشت: امروزه وجود فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه‌های عمومی به گستردگی اشتراک و تبادل اطلاعات علمی در میان افراد جامعه کمک می‌کنند و کتابخانه‌های عمومی با دسترس پذیر کردن اطلاعات مناسب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی و تاریخی موجب بالا رفتن سطح آگاهی عمومی و توسعه ارتباطات و همکاری علمی افراد جامعه با یکدیگر می‌شوند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر گفت: از دیگر مشکلات اساسی که کتابخانه‌های عمومی شهرستان را دچار مشکل و روندی کند کرده است، مشکل بودجه است زیرا در بخش واریزی نیم درصد عوارض شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی، مبلغ بسیار کم و با تأخیر زیاد واریز می‌شود که این خود می‌تواند به نحوی مانع پیشرفت کتابخانه‌های عمومی شود.

ولی‌نیا افزود: کمبود بودجه در بخش‌های فرهنگی همواره سرعت رشد و توسعه اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگی را با کندی روبه‌رو کرده است.

وی بیان کرد: کمک مالی خیرین و نیکوکاران گرامی می‌تواند همگام با خدمت‌رسانی سازمان‌ها و ارگان‌ها بر گسترش روزافزون این بخش به ویژه توسعه، تجهیز، بهسازی و اداره کتابخانه‌های عمومی کمک قابل توجهی کند، خیرین می‌توانند با حمایت‌های مادی و معنوی خود از کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر به توسعه فرهنگی این شهرستان کمک شایانی کنند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیکشهر بیان داشت: از مهم‌ترین برنامه‌های هفته کتاب در شهرستان نیکشهر، تجلیل از کتابخوانان، کتابخانه نمونه، رابطان فرهنگی نمونه، کتابدار نمونه، مربی نمونه، کتاب‌یاران نمونه و عطرافشانی قبور شهدا با حضور کتابداران و مسئولان اجرایی، مسابقات نقاشی ویژه کودکان، اهدای جوایز به پذیرفته‌شدگان در مسابقات کتاب‌خوانی، توزیع بروشور در مدارس و مساجد، ثبت‌نام و عضویت رایگان، دیدار کتابداران با ائمه جمعه شهرستان و ارائه گزارش عملکرد را می‌توان نام برد.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول