اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیان مشکلات اشتغال کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس

زینل‌زاده: کهگیلویه و بویراحمد در فرهنگ کار ضعیف است

خبرگزاری فارس: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح توقع جویندگان کار در این استان بسیار بالا بوده که مهم‌ترین مشکل اشتغال در این استان به ضعف فرهنگ کار ارزیابی شده است.

زینل‌زاده: کهگیلویه و بویراحمد در فرهنگ کار ضعیف است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بیکار از نظر اقتصادی به فردی گفته می‌شود که هیچ‌گونه درآمدی برای امرار معاش خود نداشته باشد و بیشتر در سنین 15 تا 65 سال چنین افرادی جویای کار می‌باشند که کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت‌های فراوان کاری تعداد زیادی متقاضی جویای کار را در خود جای داده است.

بی‌شک کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ظرفیت‌های فراوان در زمینه کشاورزی، صنعتی، نفت و ... می‌تواند جوابگوی بسیاری از این افراد باشد.

بیکاری عللی از جمله رشد جمعیت، کمبود تقاضای نیروی کار و تا حدودی انتظار بالای افراد متقاضی کار به متولیان امر جهت سپردن کارهای دولتی را دارد.

خبرگزاری فارس رسالت و همت خود را بر آن داشته تا پیگیر مشکلات افراد جویای کار در این استان مستعد به کار باشد تا ارزیابی شود که آیا این معضل ریشه در ضعف مدیریتی دارد یا فرهنگ‌سازی درستی در زمینه اشتغال و کار نشده است.

بر همین اساس به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم تا از نزدیک با مدیر ارشد این نهاد اردلان زینل‌زاده گفت‌وگویی با طعم کار و بیکاری داشته باشیم.

*در سال جاری چه میزان اشتغال‌زایی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است؟

تعداد اشتغال ایجاد شده بر اساس تعهد اشتغال سال 91 شش هزار و 850 نفر بوده که 46 درصد اشتغال تعهد شده این استان را اجرایی کرده و بر اساس میزان اشتغال ایجاد شده ادارات جهاد کشاورزی، کمیته امداد، صنعت، معدن و تجارت و بهزیستی و ... در صدر بوده که مدیریت آن‌ها با اداره و دستگاه مذکور است.

*سرمایه‌گذاری در بخش مشاغل خانگی چه میزان است؟

با بررسی‌های صورت گرفته میزان تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری 16 میلیارد تومان بوده که امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد میزان حداکثری این امر باشیم.

*چند تعاونی فعال در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد؟

تعداد تعاونی‌های تحت پوشش این اداره‌کل 2 هزار و 956 تعاونی با تعداد 32 هزار و 486 نفر عضو بوده که از این تعداد هزار و 801 تعاونی فعال با اشتغال‌زایی 17 هزار و 832 نفر که برخی تعاونی‌ها نیز در دست اجرا برای راه‌اندازی هستند.

* دورنمای کاری و فعالیت تعاونی‌ها در استان چگونه است؟

با بررسی‌های صورت گرفته فعالیت و عملکرد تعاونی‌ها با وجود مشکلاتی چون نقدینگی و سرمایه در گردش مناسب ارزیابی شده و امید است در افقی روشن شاهد میزان فعالیت بهتر تعاونی‌ها در استان باشیم.

*آیا در سطح کشور حرفی برای گفتن داریم؟

تعاونی‌های کهگیلویه و بویراحمد دارای توان رقابت در سطح ملی و بین‌المللی بوده که تعاونی جی‌.آر.پی «تولید لوله‌های کامپوزیت» حائز رتبه‌های کشوری و بین‌المللی است.

*چه راه‌هایی را به افراد جویای کار پیشنهاد می‌کنید؟

متقاضیان و جویندگان کار می‌توانند از طریق ثبت‌نام در کاریابی‌های مجاز تحت نظارت این اداره‌کل، تشکیل تعاونی‌ها با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دریافت وام‌های مشاغل خانگی و ایجاد کسب و کار خانگی جهت امرار معاش و ایجاد شغل و فضای کسب و کار تلاش کنند.

*برنامه آینده شما برای اشتغال‌زایی چیست؟

سعی در تشکیل شرکت‌های توسعه عمران شهرستان‌ها، تعاونی‌های فراگیر، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی، فعال‌سازی اتاق تعاون، تشکیل اتحادیه‌های تعاون و همچنین تشکیل تعاونی‌ها با نوع جدید و با محوریت تعاونی‌های روستایی داریم.

*به عنوان متولیان امر اشتغال وظیفه این نهاد چیست؟

ایجاد اشتغال و فراهم‌سازی بسترهای اشتغال وظیفه تمامی دستگاه‌ها و نهادهای متولی بوده که رسالت این نهاد تنها تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی انسانی در محیط‌های کارگری «عملگی» نیز بوده است.

*مشکلات تعاونی‌ها و اقدامات دولت برای رفع آن‌ها چیست؟

مهم‌ترین مشکل اشتغال قبل از هر چیز در کهگیلویه و بویراحمد ضعف فرهنگ کار و به عبارتی گرایش جویندگان کار به کارهای دفتری و دولتی بوده با وجود این‌که به کارگیری جویندگان کار در بخش دولتی متناسب با تقاضاهای کار میسر نبوده از این رو دولت بر اساس اصل 44 قانون اساسی هر ساله به دنبال کاهش تصدی‌گری خود و ارتقای بخش خصوصی است.

*سخن شما با متقاضیان جویای کار در استان چیست؟

با توجه به این‌که اداره کار رسالت خود را ایجاد اشتغال‌ با همراهی دیگر متولیان امر می‌داند و تمام همت خود را بر آن داشته تا مشکلات متقاضیان جویای کار و درصد بیکاری را به حداقل برساند، با این وجود میزان توقعات آن‌ها از این دستگاه بسیار بالا بوده که بسیاری از کارهای پیشنهادی را قبول نمی‌کنند و به آن راضی نمی‌شوند.

با وجود میزان اشتغال‌زایی خوب در کهگیلویه و بویراحمد و پتانسیل‌های موجود در سطح این استان مستعد به کار و توانمند، افراد و متقاضیان جویای کار باید سطح توقعات خود را پایین آورده تا فرهنگ‌سازی صحیحی جهت اشتغال آزاد صورت پذیرد که همت مضاعف متولیان امر، متقاضیان کار و رسانه‌های جمعی و گروهی را می‌طلبد.

....................................

گفت‌وگو از اسماء وفابین

..................................

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول