اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان:

رشد سرانه مطالعه در گرو ارج نهادن به سلایق کتاب‌خوانی مردم است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان گفت: اکنون روند کتاب‌خوانی در دنیا متحول شده و با توجه به روش‌های مختلف کتاب‌خوانی در نظر گرفتن سلیقه مردم در رشد سرانه مطالعه بسیار موثر است.

رشد سرانه مطالعه در گرو ارج نهادن به سلایق کتاب‌خوانی مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامرضا یاوری ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: در طول سه سال گذشته رشد تصاعدی را در تمام شاخص‌های کتاب‌خوانی شاهد بودیم و برای سومین سال متوالی رتبه نخست کشوری را در زمینه بیشترین کتابخانه‌های عمومی بخش خصوصی و خیران، بیشترین زیربنا، بیشترین تعداد کتاب و رتبه دوم فناوری اطلاعات را  نیز برای دومین سال متوالی به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه دلیل آن شکستن موانع پیش روی اعضای کتابخانه‌ها‌ بوده است افزود: در گذشته مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها نیازمند ضامن معتبر کارمند یا کاسب بود که چند هفته روند کار طول می‌کشید که در بسیاری از مواقع افراد از ثبت‌نام در کتابخانه پشیمان می‌شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان با بیان اینکه به جز مسئولان کتابخانه فردی حق حضور در مخزن را نداشت، تاکید کرد: اکنون کتابخانه‌های استان اصفهان به شکل مخزن و نمایشگاهی درآمده‌ا‌ند و هرکس می‌تواند با گردش در میان قفسه‌های کتابخانه، کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کند.

وی ادامه داد: همچنین تمامی برگه‌دان‌ها که سبب طولانی شدن پروسه انتخاب کتاب می‌شد از سطح کتابخانه‌ها جمع‌آوری شده‌اند و  سیستم‌های فناوری اطلاعات جایگزین آن شده است بنابراین مخاطبان به راحتی با گردش آزاد در مخزن کتابخانه‌ها و یا به کمک نرم‌افزارهای جست‌وجوی رایانه‌ای به انتخاب کتاب می‌پردازند.

یاوری با اشاره به مدیریت یکپارچه کتابخانه‌های کشور گفت: در سال 92 برای اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور کارت ملی عضویت صادر می‌شود و تمام افراد عضو می‌توانند علاوه بر ثبت‌نام و انتخاب کتاب از طریق اینترنت از تمام کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته امانت کتاب رشد قابل توجهی داشته است، گفت: پیش از این عمر کتاب‌ها 10 تا 15 سال بود اما با توجه به رشد امانت کتاب این رقم اکنون به چهار تا پنج سال کاهش یافته است و این نتیجه اعتمادسازی میان مردم و کتابخانه‌ است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی اهدای کتاب تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته افراد به جز کتاب‌های مورد نیاز خود کتابخانه شخصی ندارند و تأمین کتاب ایستگاه‌های مطالعه بر عهده عموم مردم است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین اتفاق نیمه دوم سال گذشته اتصال به سامانه یکپارچه مدیریت کشور است که تاکنون 120 کتابخانه به این شبکه متصل شده‌اند و با مجهز شدن این کتابخانه‌ها به سامانه اینترنت پرسرعت تا پایان سال مابقی کتابخانه‌ها نیز به آن متصل می‌شوند.

یاوری با بیان اینکه اصفهان در شبکه کتاب‌خوانان حرفه‌ای کشور پیش‌قدم است، تصریح کرد: در هر هفته 30 نفر کتاب‌خوان برتر در این شبکه معرفی می‌شوند که 17 نفر از آنها از اصفهان هستند که در جشن هفته کتاب از آنها تقدیر می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در طی هفته کتاب از 200 نفر فعالان نهضت مطالعه مفید مانند ناشرین، مؤلفان، اساتید، دانش‌آموزان، معلمان، مسئولان شهر و رسانه‌های برتر و کتاب‌خوان برتر تقدیر می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اصفهان با اشاره به روش‌های متفاوت کتاب‌خوانی مانند همراه کتاب، کتاب‌های دیجیتال، صوتی و موارد دیگر تاکید کرد: نباید تصور کنیم تنها کتاب‌های چاپی سرانه مطالعه را تشکیل می‌دهند، اگر تمام روش‌های کتابخوانی را در نظر بگیریم میزان مطالعه از دو دقیقه در روز در سال 50 به 79 دقیقه در روز رسیده است.

وی ادامه داد: مطابق چشم‌انداز 1404 این میزان باید به دو ساعت در روز افزایش پیدا کند که برای رسیدن به این میزان در نظر گرفتن سلایق مردم در شیوه‌های کتاب‌خوانی بسیار مهم است.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول