اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال

کتابخانه‌های مشارکتی همدان به 8 مورد افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان گفت: در حال حاضر در استان همدان 64 کتابخانه نهادی و چهار کتابخانه مشارکتی وجود دارد که تا پایان سال تعداد کتابخانه‌های مشارکتی به هشت مورد افزایش می‌یابد.

کتابخانه‌های مشارکتی همدان به 8 مورد افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ارشاد استعدادی ظهر امروز در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرانه مطالعه کتاب و منابع الکترونیکی در همدان 14 دقیقه است و در روزنامه 21 دقیقه، قرآن و ادعیه 9 دقیقه و در نشریات 3.5 دقیقه گزارش شده است.

وی گفت: در هفته کتاب عضویت برای همه اقشار جامعه در کتابخانه‌ها رایگان است و خبرنگاران نیز در طول ایام سال، می‌توانند با ارائه کارت خبرنگاری عضویت رایگان در کتابخانه‌ها داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان از برگزاری همایشی در روز 21 آبان ماه به مناسبت هفته کتاب خبر داد و گفت: در این روز از فرمانداران، بخشداران و شهردارانی که نسبت به برگزاری انجمن کتابخانه‌ها اهتمام داشتند و حمایت خود را از کتابخانه‌ها داشتند، تقدیر می‌شود.

وی تصریح کرد: در هفته کتاب از مسن‌ترین و کوچک‌ترین اعضای کتابخانه‌های عمومی استان که به ترتیب متولد 1312 و 1387 هستند، تقدیر صورت می‌گیرد.

استعدادی بیان داشت: تقدیر از اعضای فعال کتابخانه‌ها، تقدیر از اعضای خانوادگی کتابخانه‌ها، تقدیر از رتبه‌های برتر کنکور اعضای کتابخانه، زنان خانه‌دار و کتابدار نمونه استان در هفته کتاب انجام می‌گیرد.

* در دهه فجر 5 کتابخانه در همدان افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه 11 پروژه در دست احداث است، افزود: برخی از پروژه‌های کتابخانه‌ای کامل شده اما افتتاح نشده و اکنون 14 کتابخانه در حال تجهیز، توسعه و افتتاح است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه برخی از کتابخانه‌ها 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار کرد: در دهه فجر پنج کتابخانه افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد: کتابخانه مرکزی ملایر با همت فرماندار این شهر امسال عملیاتی می‌شود و کتابخانه استاندارد اسدآباد به عنوان نخستین کتابخانه استاندارد استان افتتاح شده است.

*53 هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌ها هستند

استعدادی بیان داشت: در حال حاضر در استان همدان 64 کتابخانه نهادی و چهار کتابخانه مشارکتی وجود دارد که تا پایان سال تعداد کتابخانه‌های مشارکتی به هشت مورد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: میزان اعضای فعال کتابخانه‌های استان همدان 53 هزار نفر است که 5 هزار نفر عضو فعال کتابخانه مرکزی هستند که سه درصد عضویت استان را شامل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان خاطرنشان کرد: در کتابخانه‌های استان همدان 620 هزار جلد کتاب، 200 دستگاه رایانه و 3 هزار و 350 صندلی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مناسبی که امسال مد نظر قرار گرفت، تحقق مدیریت علمی در کتابخانه‌های عمومی استان است.

استعدادی با بیان اینکه در کتابخانه مرکزی خدمات اینترنتی نیز به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود، افزود: ما در سطح کشور با محدودیت کتابخانه شبانه‌روزی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در استان همدان کتابخانه سیار وجود ندارد، افزود: ایجاد کتابخانه سیار در روستاهای زیر یک‌هزار و 500 نفر جزو برنامه‌های ماست.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان از ایجاد ایستگاه مطالعاتی خبر داد و گفت: کتابخانه‌های عمومی با عقد تفاهمنامه‌ای با اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها، استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها به دنبال ایجاد ایستگاه مطالعاتی است تا بتوان فرهنگ نهضت مطالعه مفید را ارتقا بخشید.

*ایجاد کتابخانه‌های استاندارد در شهرهای بالای 25 هزار نفر

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کتابخانه استاندارد باید حداقل 2 هزار و 200 متر زیربنا داشته باشد، از این پس هیچ کتابخانه‌ای در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت ساخته نمی‌شود مگر اینکه کتابخانه احداثی مؤلفه‌های استاندارد را داشته باشد.

استعدادی بیان داشت: کتابخانه استاندارد باید فضای مستقل، انجمن‌های ادبی، مخزن، کتاب‌های مرجع، فضای اینترنتی و سایبری داشته باشد چرا که ما به دنبال ایجاد تنها قرائت‌خانه نیستیم.

وی با بیان اینکه در زیربنای کتابخانه‌ای 70 درصد رشد داشته‌ایم، افزود: تا پایان دولت دهم همه شاخص‌های کتابخانه‌ای را 100 درصد رشد خواهیم داد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان اضافه کرد: در بخش نابینایان نیز 40 نفر عضو هستند که یک هزار جلد کتاب برای آنها مد نظر قرار گرفته است و هفت دستگاه رایانه ویژه نابینایان در بخش فضای مجازی لحاظ شده است.

وی با اشاره به قانون نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اظهار کرد: شهرداری‌ها در پرداخت این نیم درصد نباید تصور کنند که صدقه پرداخت می‌کنند بلکه چنین نیست.

استعدادی در پایان خاطرنشان کرد: استاندار در بحث نیم درصد حمایت‌های خوبی از کتابخانه‌ها داشته است و شورای شهر نیز حمایت‌های خود را از کتابخانه‌ها اعلام کرده است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول