به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، حسین نادریمنش در چهل و چهارمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دهکده ساحلی این شهر تربیت در حکومت دینی را بر پایه میزان و معیار اسلام و دارای ماهیت فرهنگ دینی دانست.
وی تربیت نیروی انسانی را مهمترین اهداف آموزش عالی نامید و ارتقای فرهنگی و تربیتی دانشجویان را از وظایف اصلی دانشگاهها برشمرد.
معاون آموزش وزیر علوم فرهنگسازی و ایجاد هویت در دانشگاههای را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشجوی یک دانشگاه باید به درجهای از فهم بالاتر در مباحث معرفتی برسد.
وی درک معرفت دینی را تنها برای طلبههای حوزوی ندانست و تصریح کرد: تمام دانشجویان نیز باید به درک معرفت دینی برسند.
معاون وزیر علوم، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره دانشگاهها اذعان کرد: ایشان فرمودند که دانشگاهها باید پیش بروند و بقیه جامعه را با خود به پیش برانند، بنابراین دانشگاهها موتور توسعه کشور هستند.
وی از تحصیل بیش از چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در دانشگاههای مختلف کشور خبر داد و ابراز کرد: اگر نتوانیم این لشکر را به درستی تربیت کنیم کار خود را به درستی انجام ندادهایم.
نادریمنش توان ایران در علم را بسیار بالا خواند و خاطرنشان کرد: بالقوه بودن توان علمی ایران یک فرصت و نیز تهدید است زیرا کشورهای استعمارگر نخبههای ما را میبرند.
وی جذب نیروهای باهوش دیگر کشورها را از موارد مورد علاقه کشورهایی دانست که امروز قدرت نخست اقتصادی، نظامی و سیاسی هستند.
معاون وزیر علوم، بورسیه کردن دانشجویان مستعد دیگر کشورها را از اهداف کشورهای توسعه یافته نامید و یادآور شد: این کشورها با وجود مشکلات مالی مراکز آموزشی و پژوهشی خود در صدد جذب و بورسیه کردن دانشجویان با خلاقیت هستند.
وی تربیت یک دانشجوی نخبه را مستلزم چندین میلیون دلار هزینه برای یک کشور دانست و متذکر شد: دانشجویان ایران باید خود را مدیون کشور بدانند.
نادریمنش به اهمیت نظارت و ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: طبق افق سند چشمانداز، 60 تا 70 درصد فارغالتحصیلان آموزش و پرورش باید در آموزشهای مهارتی و 30 تا 40 درصد به سیستم دانشگاهی نظری کاربردی وارد شوند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید هدایت تحصیلی درست داشته باشد، ابراز کرد: این هدایت باید به گونهای باشد که هر کسی که دیپلم میگیرد فکر نکند حتما باید وارد دانشگاه شود.
معاون وزیر علوم، تشکیل آمایش آموزش عالی و شکل دادن به آمایش استانی و ملی را با هدف عملیاتی کردن نیازهای جدی هر استان ذکر کرد.
وی حدود 80 درصد دانشجویان هر دانشگاه را بومی همان استان خواند و تصریح کرد: در هر استان یک دانشگاه باید در تراز 40 دانشگاه برتر کشور داشته باشیم زیرا این امر موجب تربیت نیروهای نخبه در همان استان و جلوگیری از مهاجرت دانشجو از شهر خود به مرکز کشور و سپس به خارج از کشور میشود.
انتهای پیام/و20