اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار خبر داد

معرفی 5 رقم امیدبخش زیتون در رودبار

خبرگزاری فارس: رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار از معرفی پنج رقم امیدبخش زیتون در این شهرستان خبر داد و گفت: ارقام بومی زیتون پاسخگوی نیاز مزارع رودبار نیست.

معرفی 5 رقم امیدبخش زیتون در رودبار

محمد رمضانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت شرایط آب و هوایی گیلان نسبت به دیگر استان‌ها را متفاوت خواند و اظهار کرد: محصول زیتون بیش از هزار سال در گیلان کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ژنوتیپ‌های بومی زیتون دیگر پاسخگوی نیاز منطقه نیست، افزود: مناطق جدید به دلیل وضعیت زمین نیاز به ارقام جدید زیتون دارند.

رمضانی از اجرای پروژه تحقیقاتی سه‌جانبه ایران، اسپانیا و ایستگاه تحقیقات رودبار در بحث زیتون خبر داد و تصریح کرد: اصلاح درختان زیتون به صورت مشترک بین ایران و اسپانیا انجام می‌شود.

این مسئول پژوهشگاه زیست‌فناوری تهران را همکار در پروژه مذکور نامید و بیان کرد: مرکز تحقیقات دانشگاه کوردوبای اسپانیا با مراکز تحقیقاتی زیتون ایران همکاری می‌کند.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار کشور اسپانیا در 15 سال اخیر را معرفی کننده بهترین ارقام زیتون در دنیا دانست و ابراز کرد: طرح‌های زیتون در اسپانیا و ایران انجام می‌شود.

وی به کشت حدود 20 ژنوتیپ زیتون اسپانیایی و ایرانی در اسپانیا اشاره کرد و گفت: فاز نخست اجرای طرح کشت زیتون در اسپانیا و ایران به اتمام رسیده است.

رمضانی با اشاره به اینکه عملکرد محصول زیتون در رودبار کم است، اذعان کرد: ارقام بومی زیتون پاسخگوی نیاز منطقه نیست و درختان زیتون باید اصلاح شوند.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار بر حذف رقم‌های نامناسب زیتون تاکید کرد و یادآور شد: امسال فاز دوم کشت ارقام جدید زیتون آغاز شده است.

وی زیتون زرد، روغنی محلی، ماری، فیشمی و شنگه را از ارقام محلی زیتون در رودبار نامید و اظهار کرد: زیتون روغنی محلی رودبار 28 درصد روغن دارد ضمن اینکه زیتون ماری با 83 درصد اسید اوریک یکی از بهترین ارقام دنیا است.

رمضانی از معرفی پنج رقم امیدبخش زیتون در رودبار خبر داد و تصریح کرد: ژنوتیپ‌های سازگار با وضعیت رودبار جمع‌آوری می‌شوند.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار با بیان اینکه 70 رقم خارجی زیتون از اسپانیا، یونان، آمریکا و کشورهای عربی در این مرکز جمع‌آوری شده است، خاطرنشان کرد: تمام ویژگی‌های زیتون در روغن زیتون وجود دارد.

انتهای پیام/و20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول