اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفتاری از امام جمعه ابرکوه/

«ما با ولایت زنده‌ایم»؛ اظهار مبانی اعتقادی ماست

خبرگزاری فارس: اینکه مردم مسلمان و ولایتمدار در راهپیمایی‌ها، اعیادی همچون عید غدیر، عنوان «ما با ولایت زنده‌ایم» را مکرر تکرار کرده و بر آن تاکید می‌ورزند، در واقع مبانی اعتقادی خود را اظهار می‌دارند و بر آن تاکید دارند.

«ما با ولایت زنده‌ایم»؛ اظهار مبانی اعتقادی ماست

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، پیغمبر اکرم (ص) در هر فرصتی که برایش فراهم می‌شد، چه در دوران عسر و رنج و محرومیت و فشار قبل از هجرت در مکه و چه در دوران یسر و حاکمیت در مدینه همواره از منزلت و برادری و جانشینی و همگونی و هم‌خونی علی بن ابی طالب با خود، سخن می‌گفت و اذهان عمومی را متوجه جایگاه ولایی شاه ولایت می‌کرد.

از این رو چون هنوز از جانب خدا مامور ابلاغ این رسالت و حکم الهی نشده بود، منتظر نزول وحی در این زمینه بود تا اینکه در ماه آخر و سال آخر عمر پیغمبر و پس از مراسم حج آخر رسول خدا (ص) که اصحاب و انصار پیامبر با جمعیتی بیش از 100هزار نفر از مراسم حجة‌الوداع به وطن باز می‌گشتند، در وادی غدیر خم، در روز هیجده ذی‌الحجه سال دهم هجری وحی الهی نازل شد و پیامبر خدا به انجام این وظیفه مهم مامور شد: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما...»

ای پیامبر در همین وادی غدیر که تمام مردم جمعند، آن ماموریت اصلی را که خدا برایت نازل و ابلاغ کرده است به مردم برسان و اگر کمترین کوتاهی به خرج دهی و این ماموریت مهم را انجام ندهی، اساسا رسالت خدا را به مردم نرسانده و ابلاغ نکرده‌ای.

موضوع بسیار مهم است، به دستور رسول خدا جهازهای شتران را انباشته کردند، جمعیت گرداگرد آن حضرت متمرکر شد رسول خدا (ص) بر فراز قرار گرفت و خطبه طویله و بلیغه‌ای انشاء کرد و بر ولایت خود بر مردم و وجود تبعیت مردم از خودش از همه اقرار گرفت، آنگاه علی ابن ابی طالب را کنار خود خواند و دست او را گرفت و بلند کرد و فرمود: «من کنت مولا فهذا علی مولاه»، سپس دستور داد زن و مرد بیایند و با حضور و گواهی خود رسول الله با علی ابن ابی طالب بیعت کنند.

حدیث غدیر و خطبه غدیریه رسول خدا (ص) از احادیث متواتره بین الفریقین است که قابل خدشه نیست و در کتب معتبره اهل سنت هم هست که اول کسی که به علی در حضور رسول خدا (ص) دست بیعت داد، خلیفه دوم بود.

عید غدیر برجسته‌ترین عید برای امت اسلامی است، چون عید محمد و آل محمد است.

عید اتمام نعمت الهی بر مومنین و اکمال دین است چون پس از این بیعت بزرگ ولایی بود که روح ولایت علوی در کالبد دین دمیده شد و اسلام به ولای علی جان گرفت و زنده شد. لذا خداوند آیه شریفه نازل کرد: «الیوم اکملت و لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»

آیه شریفه قرآن است که ولایت علی ابن ابی طالب (ع) دین خدا را کامل کرد.

منطوق قرآن مجید این است که اسلام منهای ولایت اسلام ناقص است، دینی بی‌خاصیت است و مورد رضای الهی قابل قبول برای حضرت حق نیست.

منطوق قرآن است (نه مفهوم قرآن) اینکه اسلام راستین، اسلام پویا،اسلام حرکت بخش و رهایی بخش، اسلام عزت آفرین و انسان ساز و سعادت بخش و آزادی بخش، اسلامی است که با روح ولایت علوی جان گرفته باشد، آنگاه خداوند فرمود: «و رضیت لکم الاسلام دینا» اکنون که دین شما به روح ولایت جان گرفته و سرزنده و پویا و سازنده و سعادت بخش شده است، از این پس من خدا رسما راضی شدم که اسلام دین شما باشد.

باز در اینجا به مفهوم کلام وحی هم اشاره کنم، مفهوم این بخش از آیه شریفه این است که اسلام بی‌ولایت جسمی مرده و بی جان است، جسم مرده چون هیچ‌گونه خاصیت و کارآیی ندارد، باید زیر گل برود.

بزرگ شمارید عید غدیر را عیدی که بزرگترین دستاورد را برای سعادت بخشی به بشریت داشته است. به دیدن سادات و صالحان و بزرگ‌ترها بروید و بگویید: «الحمد الله الذی جعلنا من المسکین بولایه امیرالمومنین و...»

روزه بگیرید، نماز شکر بخوانید، زیارت مطلقه امیرالمومنین و امین‌الله را بخوانید.

میمنت مضاعف و شادمانی عید غدیر از آن رو است که در چنین روزی خداوند حضرت موسی را بر ساحران و جادوگران غلبه داد، در چنین روزی آتش را بر ابراهیم خلیل سرد و گوارا کرد. در چنین روزی بود که حضرت موسی یوشع ابن نون و حضرت عیسی شمعون الصفا را وصی خود قرار دادند و عید غدیر عید الله الاکبر است.

غدیر چشمه سار آب حیات و سعادت در پرتو تثبیت امامت و ولایت برای راه یافتگان به راه هدایت است.

برای خدا این ماموریت عظمای رسول الله آنقدر مهم بود که فرمود اگر ولایت و امامت علی را به مردم ابلاغ نکنی، زحمات 23 ساله‌ات بر باد رفته و ماموریت خدا را انجام نداده‌ای.

آن قدر در نظر حضرت حق این موضوع مهم است که در حدیث قدسی فرموده است: «ولایة علی ابن ابی‌طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»

ولایت‌مداری برای ما یک تکلیف دینی است نه یک شعار سیاسی، ولایت ائمه معصومین عین ولایت امیرالمومنین و ولایت امیرالمومنین ولایت رسول الله و ولایت رسول الله ولایت خدا بر بشریت است که امروز این ولایت در نظام تشریع به صورت مطلق برای حضرت صاحب الامر مهدی آل محمد است(عج).

اما در این زمان غیبت که ما از فیض درک محضر حضرت حجت محرومیم، به لطف خدا شاهد استقرار حاکمیت نظام اسلامی هستیم، به حسب اعتقاد ما این ولایت متجلی در وجود فقیه جامع الشرایط، مدیر و مدبر و هوشمند و شجاع و سیاستمدار و بصیر و آگاه به شرایط و مقتضیات زمان است و او برای ما مفترض الطاعه است.

پس اگر می‌گوییم ما با ولایت زنده‌ایم، این اظهار مبانی اعتقادی ما است نه فقط شعار سیاسی و خدا را شاکریم بر این نعمت که وجود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای ما به تمام معنی پس از وجود حضرت حجت بزرگ‌ترین نعمت الهی در شرایط فعلی است.

انتهای پیام/صا10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول