اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مشکلات صادرکنندگان گزارش می‏دهد

فرانک سوئیس جایگزین ریال برای ترانزیت کالا توسط راه‏آهن/ نارضایتی صادرکنندگان

خبرگزاری فارس: گزارش فارس از یکی از اصلی‏ترین مشکلات صادرکنندگان کشورمان حاکی است که راه‏آهن اخیراً «فرانک سوییس» را برای ترانزیت کالاهای صادراتی جایگزین ریال کرده و این امر با نارضایتی صادرکنندگان همراه شده است.

فرانک سوئیس جایگزین ریال برای ترانزیت کالا توسط راه‏آهن/ نارضایتی صادرکنندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر سمنان که در سالن همایش‏های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان برگزار شد، اظهار داشت: فرمایش رهبری و مولایمان در سال‏های اخیر این بوده است که باید شیرهای نفت بسته شود و صادرات نفت در کشور جای خود را به صادرات غیرنفتی بدهد.

علی‏اصغر جمعه‏ای تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان اسلام و انقلاب هر روز علیه ایران اسلامی تحریم جدیدی را اعمال می‏کنند، باید دانست که تحریم‏های داخلی بسیار بیشتر تولیدکنندگان و صادرکنندگان را اذیت می‏کند.

جمعه‏ای با بیان اینکه نمی‏توان گفت تحریم‏های خارجی بی‏اثر هستند، ادامه داد: با همه تبلیغاتی که در حوزه تحریم‏های خارجی علیه کشورمان انجام می‏شود، باید اعلام کرد که در بهترین شرایط اثر تحریم‏های غربی علیه ایران اسلامی نمی‏تواند بیش از 20 تا 25 درصد باشد.

وی تصریح کرد: اما باید به صراحت گفت که بین 75 تا 80 تحریم‏ها و مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان و به طور کل مردم کشورمان از ناحیه تحریم‏های داخلی و عملکرد خودمان است.

خودمان در حال فلج کردن صادرات هستیم

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان اضافه کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که خودمان در حال فلج کردن صادرات کالاهای غیرنفتی تولیدی داخل هستیم و در چنین شرایطی، کار کردن و پرداختن به تولید نوعی جهاد بوده و صادرکنندگان سربازان مقدم جنگ نرم اقتصادی هستند.

جمعه‏ای ادامه داد: در اوضاعی که نفت از سوی بسیاری از کشورها تحریم شده است، صادرکنندگان ایرانی کالاهای غیرنفتی خود را در سایر کشورها به فروش می‏رسانند.

وی تصریح کرد: خرید نفت ایران بر اساس اعلام مسئولان ذی‏ربط از 2 میلیون بشکه به 700 هزار بشکه رسیده است و با این شرایط شاهد آن هستیم که در حوزه صادرات کالاهای داخلی نیز تصمیمات عجولانه‏ای رخ می‏دهد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان افزود: امروز بدون اینکه از قبل اطلاعی به صادرکنندگان داده شده باشد، با یک تلفن جلوی خروج کالاهای صادراتی را از مرز می‏گیرند و این اقدامی است که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‏پذیرد.

راه‏آهن ارزش پول ملی را کاهش می‏دهد

جمعه‏ای گفت: راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران نیز یک‏باره اعلام می‏کند که برای ترانزیت کالاهای صادراتی باید فرانک سوئیس از سوی صادرکنندگان پرداخت شود و ما نمی‏دانیم راه‏آهن با چه تدبیری به خود اجازه می‏دهد که چنین تصمیمی بگیرد.

وی تصریح کرد: راه‏آهن چگونه حاضر می‏شود با دست خود ارزش پول داخلی و ریال را پایین بیاورد و کشور را تضعیف کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان با اشاره به گران شدن هزینه کرایه‏های حمل و نقل کالاهای داخلی از طریق شبکه ریلی اضافه کرد: راه‏آهن اگر می‏خواهد باز هم این کرایه‏ها را گران کند، مسئله‏ای نیست ولی با توجیهات بی‏مورد زمینه کاهش ارزش پول ملی را فراهم نیاورد.

جمعه‏ای گفت: در مرحله‏ای گفته می‏شود که ارز مبادله‏ای برای ترانزیت کالاها پرداخت شود و صادرکنندگان باید فرانک سوئیس را از بازار آزاد تهیه و به راه‏آهن پرداخت کنند تا بار آنها حمل شود.

وی با طرح پرسشی گفت: دو یا سه برابر شدن کرایه‏های حمل و نقل ریلی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی آیا حمایت از صادرات است؟

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان گفت: راه‏آهن باید بگوید که با چه استنادی این کرایه‏ها را افزایش داده است و حاضر نیست ریال را از صادرکنندگان بپذیرد.

اعمال نرخ مبادله‏ای؛ بهترین تصمیم راه‏آهن

این سخنان در حالی مطرح شد که مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران اخیراً در نشستی با استاندار سمنان، نماینده مردم شهرستان‏های سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان استانی با بیان اینکه تعرفه صادرات ریلی تغییری نکرده است، اعمال نرخ مبادله‏ای را بهترین تصمیم راه‏آهن در شرایط فعلی اقتصادی دانست.

عبدالعلی صاحب‏محمدی در پاسخ به تقاضای نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان مبنی بر افزایش ظرفیت ترانزیت کالاهای تولیدی استان سمنان از طریق شبکه ریلی کشور و همچنین کاهش تعرفه‏ها در این بخش اظهار داشت: تعرفه صادرات از طریق شبکه ریلی کشور ارزی بوده و چیزی در این بخش تغییر نکرده است.

وی افزود: وقتی باری بخواهد از طریق شبکه ریلی به خارج از کشور صادر ‏شود، قراردادها به صورت ارزی بسته می‏شود و راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه افزایش تعرفه‏ای نداشته است.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در ماه‏های اخیر، تورمی در داخل کشور اتفاق افتاده و این ارتباط چندانی با صادرات و فروش کالا به خارج از کشور که به صورت ارزش مبادله می‏شود، ندارد.

صاحب‏محمدی بیان کرد: در برهه‏ای از زمان، برای تسهیل امور سعی شد تا تعرفه ارزش به صورت ریالی از صادرکننده دریافت شود.

وی تصریح کرد: راه‏آهن در حال حاضر نیز همین اقدام را انجام می‏دهد و صادرکنندگان می‏توانند تعرفه ارزی را پرداخت کنند یا اگر این امکان برای آنها مقدور نیست مختار هستند تا بر اساس نرخ مبادله‏ای، هزینه‏های قرارداد را به صورت ریالی بپردازند.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نرخ مبادله‏ای در شرایط فعلی بهترین تصمیمی است که راه‏آهن اتخاذ کرده، گفت: نمی‏توان در کالاهای صادراتی، از طرف خارجی ارز دریافت کرد و آن را در بازار آزاد بیش از 30 هزار ریال فروخت و هزینه‏های صادرات ریلی را بر اساس دلار 13 هزار ریالی محاسبه کرد.

انتهای پیام/ع10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول