اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی خبر داد

اشتباه در بخشنامه اقلام ممنوع صادراتی / سازمان توسعه تجارت به دنبال اصلاح بخشنامه

خبرگزاری فارس: مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی گفت: در انشاء و اقلام بخشنامه اقلام ممنوع صادراتی اشتباه شده و سازمان توسعه تجارت به دنبال اصلاح آن است.

اشتباه در بخشنامه اقلام ممنوع صادراتی / سازمان توسعه تجارت به دنبال اصلاح بخشنامه

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عین‌الله محمدخانی غیاثوند در همایش روز ملی صادرات با اشاره به هجمه سنگین اقتصادی دشمن اظهار کرد: تحریم‌ها فرصتی برای اتکا به صادرات غیر نفتی است.

وی صادرات را دارای مشکلات بسیار عنوان کرد و افزود: صادرکنندگان باید بازارهای هدف را شناسایی کرده و بازارهای کنونی را حفظ کنند.

محمدخانی غیاثوند با تاکید بر شناسایی بازارهای جدید توسط صادرکنندگان، ابراز کرد: جلب رضایت مشتری، استحکام، زیبایی، تحویل به‌موقع و ماندگاری کالا موجب حفظ بازارهای صادراتی می‌شود.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی دغدغه تمام مسئولان را صادرات خواند و تصریح کرد: دولت برای صادرات نیازمند همکاری بخش خصوصی است.

*دستورالعمل چگونگی تبدیل ارز صادرکنندگان هفته آینده نهایی می‌شود

وی با بیان اینکه بیش از 100 جلسه مبنی بر در اختیار گذاشتن ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی به دولت برای واردات کالای مورد نیاز کشور برگزار شده است، بیان کرد: دستورالعمل چگونگی تبدیل ارز صادرکنندگان بخش خصوصی تهیه شده و با هماهنگی رئیس اتاق بازرگانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد تا هفته آینده نهایی می‌شود.

به گفته محمدخانی غیاثوند دستورالعمل نرخ، ابزار و مکانیزم ارز به منظور چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات از طریق معاون اول رئیس جمهور اعلام می‌شود و در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی پیشرفت صادرات کشور در سال‌های گذشته را بسیار چشمگیر دانست و خاطرنشان کرد: صادرات کشور در سال 57 مبلغ 300 میلیون دلار در برابر 14 میلیارد دلار واردات بود و با هم تناسب نداشت.

وی صادرات کالای غیر نفتی کشور در سال 83 را 6.8 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سال گذشته صادرات ایران با صدور خدمات فنی و مهندسی به 48 میلیارد دلار رسید.

محمدخانی غیاثوند با بیان اینکه امسال صادرات ایران در خوشبینانه حالت 75 میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود، اذعان کرد: تراز تجاری ایران با شرایط مذکور مثبت می‌شد اما در صادرات پتروشیمی و میعانات گازی در سال جاری با کاهش مواجه شدیم و در دیگر کالا 29 درصد افزایش صادرات داریم.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی به صادرات 21 میلیارد دلار کالای غیر نفتی ایران در 6 ماه نخست سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: صادرات کالای غیر نفتی ایران در 7 ماه سال جاری به 25 میلیارد دلار رسیده است.

وی میزان اقلام تنظیم شده صادراتی ایران در سال جاری را 51 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود با همین شرایط سخت بتوانیم به صادرات مذکور برسیم.

محمدخانی غیاثوند از گروه پایش در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها خبر داد و اظهار کرد: گروه پایش مذکور مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها را بررسی کرده و به رئیس سازمان و مرکز اعلام می‌کند.

*بخشنامه اقلام ممنوع صادراتی اشتباهی است

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی با اشاره به ممنوعیت اقلام صادراتی، تصریح کرد: بخش‌های اجرایی دولت بدون هماهنگی همدیگر بخشنامه‌ای که نمی‌خواستند به این صورت صادر شود، را صادر کردند و در انشاء و اقلام آن اشتباه شده و سازمان توسعه تجارت به دنبال اصلاح آن است.

وی ادامه داد: جلسه‌هایی با تمام مسئولان برگزار شده و قرار است تدبیری اندیشیده شود و اقلام ممنوع صادراتی که حیاتی و اساسی هستند به 12 قلم کاهش یابند.

محمدخانی غیاثوند ابراز کرد: اجرای بخشنامه به دلیل اینکه ابلاغ شده در دست ما نیست بنابراین به دنبال مهلت 6 ماهه برای اجرای آن هستیم یا اینکه اقلام ممنوع صادراتی مشخص شود.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی با تاکید براینکه صادرکنندگان بابت اقلام ممنوع صادراتی نگرانی نداشته باشند، بیان کرد: سازمان توسعه تجارت بیشتر از صادرکنندگان نگرانی دارد و در حال برنامه‌ریزی کاهش اقلام ممنوع صادراتی به 12 قلم است.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول