اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان‌شمالی

طرح کنترل سیل در حوزه‌های آبخیز در حال اجرا است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‌های آبخیز سدهای استان با اعتبار 31 میلیارد ریال در حال اجرا است.

طرح کنترل سیل در حوزه‌های آبخیز در حال اجرا است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی، موسی صابری اظهار کرد: طرح‌های آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب و کاهش رسوب وارده به مخازن سدهای موجود استان می‌تواند بسیاری از اهداف سدهای بزرگ مخزنی را با صرف هزینه‌های کمتر و آسیب رسانی کمتر به محیط زیست بر آورده سازد.

وی افزود: امروزه رسوب‌گذاری در مخازن سدها به یکی از مشکلات حاد تبدیل شده است و به آسانی قابل مهار نیست زیرا دو منشأ مهم برای رسوب‌زایی حوزه‌ها شامل عوامل انسانی نظیر تخریب پوشش گیاهی و بهره‌برداری غلط از اراضی و عوامل طبیعی مانند جنس خاک و شیب زیاد و الگوهای خاص بارندگی وجود دارد.

صابری تصریح کرد: آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌گردد.

وی افزود: اجرای عملیات مکانیکی احداث سیل بندهای خاکی، عملیات گابیون بندی، خشکه چینی، چپر بندی، سنگی ملاتی، عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی از جمله بذرپاشی، کپه‌کاری، بانکت‌بندی، کنتور فارو، حفاظت و قرق و ... از سازنده‌ترین راهکارها برای کنترل رسوب وارده به مخازن سدهای مخزنی، حفاظت از خاک و مقابله با خشکسالی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی تصریح کرد: این استان پنج سد مخزنی دارد که طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در راستای اجرای طرح‌های کنترل سیل و رسوب در این استان انجام‌گرفته که در سطح حوزه‌های آبخیز سد بیدواز 69 درصد، سد بارزو 56 درصد و سد شیرین‌دره، چهار درصد عملیات آبخیزداری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: امید است با افزایش اعتبارات مورد نیاز بتوان شاهد افزایش عملیات آبخیزداری و کاهش رسوبات منطقه در این حوزه‌ها بود.

انتهای پیام/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول