اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان

یار مهربان قبل از کتابخانه ملی به گرمسار می‏رسد

خبرگزاری فارس: گزارش فارس از قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان حاکی از آن است که برخی کتاب‏ها حتی قبل از ورود به کتابخانه ملی به گرمسار می‏رسد.

یار مهربان قبل از کتابخانه ملی به گرمسار می‏رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمسار، بدون شک در شرایط کنونی جهان که شاهد سیطره فضای ارتباطات مجازی بر حوزه ارتباطات چهره به چهره و دیداری هستیم، نوع نگرش‏ها به کتاب و پرداختن به کتاب نیز دستخوش تغییراتی اساسی شده است.

با وجود توسعه گسترده و حیرت‏آوری که امروزه در بخش فناوری‏های جدید ارتباطی شاهد آن هستیم و می‏بینیم که شبکه ارتباطات مجازی در جهان به راه افتاده است و هر روز نیز قوت می‏گیرد، شاید تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب‏خوانی کمی دشوار به نظر برسد.

اما در این بین، کسانی هستند که همچنان عاشقانه و با علاقه‏مندی خاصی در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و ‏کتاب‏خوانی در جامعه گام برمی‏دارند تا به مشتاقان یار مهربان خدمات شایان توجهی ارائه دهند. یکی از این افراد، «زینب بابازاده» است که سال‏ها از عمرش را در عرصه تحصیل علم و دانش کتابداری و در راه خدمت به پژوهشگران و محققان در کتابخانه‏ها صرف کرده است.

در پیش بودن هفته کتاب و کتاب‏خوانی بهانه‏ای شد تا خبرنگار فارس در گفت‏وگویی صمیمی به سراغ مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان در شهرستان گرمسار برود و با وی مصاحبه‏ای ترتیب دهد که در ادامه می‏خوانید.

کتابخانه گرمسار و قریب 50 سال فعالیت

کتابخانه شهید استاد مطهری در گرمسار که قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان محسوب می‏شود، قریب 50 سال فعالیت را در کارنامه درخشان خود دارد.

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان در این زمینه می‏گوید: گرمسار خوشبختانه دارای قدیمی‏ترین کتابخانه عمومی استان سمنان است و این کتابخانه در سال 1342 به همت مرحوم حسین‏علی هراتی در زیر زمین اداره دارایی وقت راه‏اندازی شد.

بابازاده ادامه داد: آن زمان، کتابخانه عمومی گرمسار حدود 500 جلد کتاب داشته است و پس از چند سال از عمرش، با تأسیس وزارت فرهنگ وقت به خیابان مخابرات گرمسار انتقال پیدا می‏کند و تا شهریور ماه 1377 در این مکان فعالیت می‏کرده است.

وی تصریح کرد: به علت کمبود فضای فیزیکی و امکانات، قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان چند سال بعد به خیابان سپاه گرمسار انتقال پیدا می‏کند و فعالیتش را ادامه می‏دهد.

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان افزود: این کتابخانه هم‏اکنون در مجموع حدود 31 هزار و 975 عنوان کتاب فارسی به غیر از کتب ویژه کودکان را در مخازن خود نگهداری می‏کند.

بابازاده افزود: قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان هم‏اینک یک‌هزار و 900 نفر عضو فعال دارد و ماهانه حدود 100 تا 150 نفر به عضویت این کتابخانه درمی‏آیند.

وی تصریح کرد: اکثریت اعضا به ترتیب به محصلان، دانشجویان و سپس اقشار دیگر مردم اختصاص دارد و کتابخوانان گرمساری از سطوح مختلف دیپلم، کاردانی، کارشناسی‏ارشد و دکترا به این کتابخانه مراجعه می‏کنند.

با کتاب خو گرفته‏ام

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان می‏گوید: علاقه به کتاب هرگز از من جدا نمی‏شود و به قولی، با کتاب‏ها خو گرفته‏ام و با وجود اینکه 24 سال است در امور کتابخانه‏ها فعالیت می‏کنم و کارمند رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم، اما حاضر نیستم لحظه‏ای از کتاب جدا شوم.

بابازاده ادامه داد: سعی می‏کنم به بهترین نحو کارم را انجام دهم و پاسخگوی مراجعان باشم و از سال 1378 به بعد که مسئول کتابخانه عمومی استاد مطهری گرمسار شده‏ام، نیز رسیدگی به مراجعان در دستور کار من بوده است.

وی تصریح کرد: کتابدار نقش مؤثری در جامعه دارد و می‏تواند با اراتباط خوب خود با مؤسسات فرهنگی، دانشگاه‏ها، مدارس و ... فعالیت کتابخانه‏ها را به بیرون از محیط کتابخانه گسترش دهد.

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان افزود: توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‏خوانی نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی جامعه دارد و در این زمینه، متولیان فرهنگی باید بسترهای لازم را برای عرصه کتاب‏خوانی فراهم کنند و دستگاه‏های اجرایی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

کتاب‏ها قبل از کتابخانه ملی به گرمسار می‏رسد

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان با بیان اینکه این کتابخانه تنها چهار نفر نیرو در اختیار دارد، گفت: کتابخانه شهید مطهری گرمسار از ساعت هفت صبح تا 19 عصر به روی علاقه‏مندان گشوده است.

بابازاده با بیان اینکه این کتابخانه دارای سالن‏های مطالعه مجزا برای دختران و پسران است، گفت: بیشتر نشریات ادواری نیز به‏روز در این کتابخانه وارد می‏شود و سیستم اداره کتابخانه نیز به صورت باز است.

وی با بیان اینکه 100 تا 150 نفر به صورت روزانه در کتابخانه شهید مطهری گرمسار حضور پیدا می‏کنند، گفت: این حضور در زمان‏های خاص نظیر روزهای مانده به برگزاری کنکور سراسری افزایش می‏یابد و سالن‏های مطالعه بسیار شلوغ‏تر می‏شود.

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان از ارائه شمار زیادی از کتاب‏های مرجع و جدید در موضوعات متفاوتی نظیر علوم پایه، علوم اجتماعی، ادبیات، کلیات، روان‏شناسی، مذهبی و دینی و ... در کتابخانه گرمسار خبر داد.

بابازاده افزود: وقتی شرایط قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان را با سایر کتابخانه‏ها مقایسه می‏کنیم، مشخص می‏شود که شماری از کتاب‏ها که هنوز در کتابخانه ملی ثبت نشده است، در این کتابخانه وجود دارد و در دسترس مراجعه‏کنندگان قرار می‏گیرد.

وی با بیان اینکه عمده کتاب‏های مرجع در این کتابخانه وجود دارد، مساحت قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان را 570 مترمربع عنوان کرد.

عادت به مطالعه از کودکی ایجاد شود

این کارشناس‏ارشد کتابداری که تاکنون هفت بار کتابدار نمونه استانی و چندین بار کتابدار نمونه شهرستانی شده است، می‏گوید: عادت به مطالعه را باید از دوران کودکی در افراد ایجاد کرد.

بابازاده افزود: معلمان باید با تحقیقاتی که به دانش‏آموزان واگذار می‏کنند از مدرسه کار را آغاز کنند و نوجوانان و جوانان را به سوی کتابخانه‏ها سوق دهند و در خود خانواده‏ها هم این عادت نهادینه شود.

وی با بیان اینکه امروز تا حدودی کم‏کاری در این زمینه را شاهد هستیم و وضع کتاب‏خوانی در کشور زیاد مساعد نیست، گفت: دسترسی به اینترنت در برهه کنونی بسیار افزایش یافته و به همین خاطر مراجعه به کتابخانه‏ها برای دریافت کتاب کمتر شده است.

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان اضافه کرد: امروز افراد بدون شک اطلاعات را سریع‏تر از کتاب و از طریق اینترنت دریافت می‏کنند و این امر سبب کاهش شمار کتابخوان‏ها شده است.

اجرای طرح «کتاب من» در گرمسار

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان از اجرای طرح «کتاب من» در گرمسار به بهانه هفته کتاب و کتاب‏خوانی خبر داد.

بابازاده افزود: در کتابخانه شهید مطهری گرمسار به عنوان قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان از نظر فضا با مشکل مواجه هستیم و فضای خالی نداریم و نمی‏توانیم کارهای نمایشگاهی انجام دهیم.

وی با اشاره به برنامه‏های هفته کتاب و کتاب‏خوانی در گرمسار اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه تازه‏های کتاب، عضویت رایگان افراد و هماهنگی با مدارس برای بازدید دانش‏آموزان از قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان در دستور کار قرار دارد.

مسئول قدیمی‏ترین کتابخانه استان سمنان همچنین از ارائه خدمات اینترنتی و مقالات نمایه نشریات با 50 درصد تخفیف، عضوگیری از شبکه کتاب‏خوانان حرفه‏ای، اجرای طرح «کتاب من»، تبلیغ و ترویج اهدای کتاب به کتابخانه و آذین‏بندی به بهانه هفته کتاب و کتاب‏خوانی در کتابخانه شهید مطهری گرمسار خبر داد.

به هر حال، کتاب و کتاب‏خوانی هنوز در میان مخاطبان و علاقه‏مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می‏دهد.

انتهای پیام/ع10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول