اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

بانک ژن قرقاول در گیلان ایجاد می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از ایجاد زیرساخت‌های بانک ژن قرقاول برای نخستین بار در کشور در این استان خبر داد.

بانک ژن قرقاول در گیلان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پرندگان مهاجر به دلیل موقعیت ویژه در زنجیره‌های غذایی نقش بسیار موثری در پایداری اکوسیستم دارند و به دلیل تغذیه از گیاهان و جانوران می‌توانند موجب تعادل بار آلی و رسوب‌گذاری طبیعی و تالاب‌ها شوند به طوری که اکنون یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مطلوب بودن و سلامت زیستگاه‌های تالابی وجود پرندگان مهاجر است.

پرندگان مهاجر علاوه بر نقش اکولوژیک تاثیر بسیار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی دارند و می‌توانند در بعضی مواقع یک تمدن را شکل دهند، وابستگی‌های شکلی جوامع همجوار اکوسیستم‌های تالابی نشان می‌دهد که پرندگان چگونه در تشکیل تمدن‌ها، تنوع زیستی و حیات وحش تاثیر داشته‌اند و  هزاران کنایه، تعبیر و استعاره زبانی ایجاد شده از مفاهیم تنوع زیستی در گیلان نشان می‌دهد اکوسیستم‌ها بر فرهنگ و تمدن این مرز و بوم اثر گذاشته‌اند.

اکنون بالغ بر 300 گونه پرندگان وحشی و نیمه وحشی در گیلان وجود دارد و این امر ضرورت ایجاد بانک ژن پرندگان را نشان می‌دهد و برای آگاهی از وضعیت ایجاد بانک ژن پرندگان مصاحبه تفصیلی با محمود بهمنی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران انجام دادیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

* درباره تنوع پرندگان وحشی و نیمه وحشی در گیلان توضیح دهید؟

بهمنی: عمده گونه‌های وحشی و نیمه وحشی ماکیان شامل کبک، تعداد محدودی مرغ شاخدار، بلدرچین، غاز، اردک، خوتکا و قرقاول هستند و بلدرچین در سال‌های اخیر به صورت سیستم بسته پرورش می‌یابد و تولید اقتصادی دارد و بیشتر اصلاح شده و وارداتی است اما در مورد اردک وحشی با توجه به حمایت‌هایی که از طرف محیط زیست صورت می‌گیرد در منطقه شمال کشور در فصل‌های ویژه و به طور کنترل شده، اجازه شکار داده می‌شود.

*شکار بی‌رویه پرندگان وحشی چه تاثیری در بازار دارد؟

بهمنی: با توجه به شکارهای بی‌رویه که در سال‌های گذشته انجام شده، تمام پرندگان زیر حمایت سازمان حفاظت محیط زیست هستند و این موضوع موجب شده با وجود نرخ بالایی که گوشت پرندگان در بازار دارند، عرضه آن محدود و کم باشد ضمن اینکه بعضی از پرندگان مانند کبوتر علاوه بر استفاده به عنوان سرگرمی، از فضله آنان به عنوان کود در برخی از مناطق مرکزی ایران استفاده می‌شود.

*سالانه چه تعداد پرنده مهاجر وارد گیلان می‌شود؟

بهمنی: مهاجرت پرندگان سالانه با ورود موج سرما به تالاب‌ها و آبگیرهای استان آغاز می‌شود و مناطق زیر مدیریت تالابی گیلان را غوغای فریادهای پرندگان فرا می‌گیرد و این مناطق به دلیل امنیت مطلوب و غذای کافی آماده پذیرش بیش از یک میلیون پرنده هستند.

*چه گونه‌هایی از پرندگان به گیلان مهاجرت می‌کنند؟

بهمنی: رطوبت به فعالیت بسیار لایه‌های مختلف زنجیره‌های غذایی و مواد مغذی آب‌بندان‌ها کمک می‌کند و بستر مناسبی برای پذیرش پرندگان مهیا می‌شود و گونه‌های قوی فریادکش، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، تنجه، آنقوت، اردک سرسبز، خوتکا، فیلوش، گیلار، نوک‌پهن، اردک بلوطی، اردک سرحنایی، باکلان بزرگ و انواع کشیم به تالاب‌های گیلان مهاجرت می‌کنند و ورود گونه‌های متنوع در پایان آذر ماه به اوج می‌رسد.

*بیشترین مهاجرت پرندگان به کدام تالاب‌های گیلان انجام می‌شود؟

بهمنی: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب انزلی پناهگاه حیات وحش سرخانگل، پناهگاه حیات وحش سلکه و منطقه حفاظت شده سیاکیشم پارک ملی بوجاق، پناهگاه حیات وحش امیرکلایه لاهیجان شمارش شده است و بهترین ترکیب گونه‌ای پرندگان نیز متعلق به پارک ملی خشکی دریایی بوجاق است و  همچنین خوتکا، اردک سرسبز، چنگر و باکلان بزرگ بیشترین مهاجرت را به استان دارند و این امر نشان دهنده امنیت و مدیریت صحیح بر مناطق 4گانه محیط زیست است.

*وضعیت مهاجرت پرندگان در جهان چگونه است؟

بهمنی: آمارهای جهانی نشان دهنده کاهش نسبی جمعیت پرندگان در جهان است و این امر ریشه در عدم مدیریت صحیح منابع، تغییرات شدید آب و هوا، اشتیاق شدید گروه‌های اجتماعی ذی‌نفع به شکار پرندگان دارد ضمن اینکه تغییرات آب و هوا از نگاه کارشناسان مهم‌ترین عامل کاهش مهاجرت‌ها محسوب می‌شود زیرا این تغییرات علاوه بر تخریب زیستگاه‌ها موجب تغییر الگوهای مهاجرت و افزایش رقابت غذایی بین پرندگان مهاجر و بومی شده و مجموعه عوامل مذکور برای بیشتر مردم ملموس و شناخته شده نیست.

*آیا تمهیداتی برای حفظ ذخایر پرندگان اندیشیده شده است؟

بهمنی: ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به گیلان بوده و از پروژه‌های مهر ماندگار محسوب می‌شود و 50 درصد این فعالیت تاکنون انجام شده و ساختمان بانک ژن قرقاول برای نخستین بار در کشور احداث شده و زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

*ابعاد بانک ژن گیاهی و جانوری را بیشتر توضیح دهد؟

بهمنی: بانک ژن اسب کاسپین در گیلان وجود نداشت و فعالیتی برای آن صورت نمی‌گرفت اما اکنون این بانک در استان وجود دارد و در کنار آن نژاد گاو بومی را داریم و زیرساخت‌هایی برای این نژاد فراهم شده است و در بحث گیاهی نیز بانک ژن ارقام زیتون را داریم و  بانک ژن فندق با 104 تیپ است و 67 ژنوتیپ آن برای نخستین بار برای مطالعات جلگه‌ای در سایت رودسر کشت شده و در بحث کلکسیون‌های باقی محصول خوج یا گلابی وحشی در ایستگاه لاهیجان موجود است.

*هدف از ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری چیست و برای آن چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده است؟

بهمنی: بانک ژن از اجزای مختلف تشکیل شده و نخستین هدف از ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری حفظ ذخایر گیاهی و جانوری بوده زیرا حفظ ذخایر ژنتیکی در معرض خطر انقراض ضروری است و باید بانک ژن گیاهی و جانوری را با شرایط مناسب حفظ کنیم و آن را توسعه دهیم که حدود 60 میلیارد ریال برای آن در قالب طرح مهر ماندگار در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول