اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی‌بیدگلی ـ 2

وزیر ارشاد: صباحی‌بیدگلی در دوره زندیه ‌آسمان ادب فارسی را چراغانی کرد

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعر در ایران اسلامی را بیانگر آلام و دردهای جامعه قلمداد کرد و گفت: ظهور ‌صباحی‌بیدگلی در دوره زندیه دوباره آسمان ادب فارسی را چراغانی کرد.

وزیر ارشاد: صباحی‌بیدگلی در دوره زندیه ‌آسمان ادب فارسی را چراغانی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سید محمد حسینی در پیامی که در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی صباحی‌بیدگلی توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان قرائت شد، شعر و شاعری ایرانیان را راهی برای گفت‌وگوی مغزها و پیوند قلب‌ها دانست.

وی در این پیام با بیان اینکه زبان فارسی از تواناترین زبان‌های زنده دنیا در خلق اندیشه، فرهنگ و معرفت است تصریح کرد: هیچ ‌جایی از این سرزمین شهر یا روستایی نیست که شاعری بزرگ و نام‌آور یا متوسط از آن بر نخاسته باشد و از این رو است که چراغ فرهنگ و اندیشه همواره در این دیار فروزان‌ بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: شاعران مسلمان ایرانی شعر را تنها وسیله‌ای برای اظهار دردها و غم‌های شخصی خود به کار نگرفته‌اند بلکه شعر در ایران اسلامی بیانگر آلام و دردهای جامعه بوده است. 

حسینی، صباحی‌بیدگلی را از گویندگانی دانست که در دوره‌ای تاریک درخشید و افزود: ظهور چند تن از بزرگان شعر و ادب همچون صباحی‌بیدگلی در دوره زندیه دوباره آسمان ادب فارسی را چراغانی کرد.

وی با بیان اینکه صباحی در ترویج سبک بازگشت ادبی سهمی فراوان داشت ابراز داشت: «فتح‌الله خان شیبانی کاشانی»، قصیده‌سرای بزرگ دوره قاجار، صباحی را نخسین شاعر در سبک بازگشت ادبی می‌شناسد.

این مسئول، صباحی را با استناد به برخی تذکره‌ها شاعری فرشته‌سیرت، آدمی‌وش، شفیق، خلیق، درست پیمان و طلیق‌السان خواند و یادآور شد: از فضایل او مدایح و مرثیه‌های دل‌انگیزی است که به آستان مقدس اهل بیت(ع) تقدیم کرده است و در برخی از آنها نظر به آفریده‌های همشهری نامدارش محتشم کاشانی داشته است.

به گفته وی، صباحی‌بیدگلی در عمر پربرکتش که افزون بر 80 سال بود موجب آثار بسیاری در زمینه علوم ادبی، احادیث و اخبار نجوم و ریاضی بوده است.

حسینی در پایان این پیام کشف و بازشناسی شخصیت شاعران، گویندگان و نویسندگان باذوق و دردشناس را در هر جایی که خفته‌اند خواستار شد و قدردانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از برگزارکنندگان همایش بین‌المللی صباحی‌بیدگلی اعلام کرد.

انتهای پیام/‌ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول