اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد اعلام کرد

تولید 4500 تن سویا در پارس‌آباد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد از تولید 4 هزار و 500 تن دانه‌های روغنی سویا در این شهرستان خبر داد.

تولید 4500 تن سویا در پارس‌آباد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسن روحی عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های توسعه کشت و فرآوری دانه‌های روغنی در پارس‌آباد اظهار داشت: این شهرستان از مستعدترین مناطق کشور و استان اردبیل در تولید محصولات متنوع دانه‌های روغنی نظیر سویا، کلزا و پنبه است که می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های کارخانه‌های روغن‌کشی کشورمان را تأمین کند.

وی تصریح کرد: کشاورزان محصول تولیدی خود را به قیمت توافقی تحویل مراکز خرید محصول کردند که به سرعت اعتبار مورد نیاز در این زمینه تأمین شده و به حساب زارعان پرداخت می‌شود.

روحی از رشد 300 درصدی سطح زیر کشت این محصول در شمال استان اردبیل خبر داد و خاطر نشان کرد: این رشد و رونق نشان می‌دهد که کشاورزان علاقمند هستند در تولید این محصول و فرآوری آن کوشا باشند.

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد اضافه کرد: ‌امسال یک‌هزار و 800 هکتار از اراضی زرخیز و مستعد پارس‌آباد به کشت سویا رفته که امیدواریم تا پایان آبان ماه عملیات برداشت آن به اتمام برسد.

وی بیان کرد: سویا در شهرستان پارس‌آباد به عنوان محصول کشت دوم بعد از برداشت گندم با علاقمندی کشاورزان کشت می‌شود و اغلب محصولات نیز برای استفاده در اختیار کارخانه‌های روغن‌کشی قرار می‌گیرد.

رودخانه مرزی ارس منبع تأمین آب شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رودخانه مرزی ارس منبع تأمین آب شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین است که این مجموعه در حدود 200 کیلومتری پایین دست سد مخزنی ارس احداث شده و به صورت تنظیم شده تحویل می‌گردد.

طرح توسعه آبیاری شامل انتقال آب از سد قزل قلعه‌سی توسط کانال اصلی خداآفرین با حدود 144 کیلومتر و با ظرفیت 80 متر مکعب در ثانیه در ابتدا و سه متر مکعب در ثانیه در انتها به اراضی کشاورزی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل و احداث شبکه اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی به مساحت 74 هزار هکتار مصوب در استان‌های یاد شده می‌باشد که از این مقدار حدود 12 هزار هکتار در محدوده استان آذربایجان‌شرقی و 62 هزار هکتار در استان اردبیل واقع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد گفت:‌ شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در محدوده استان اردبیل شامل چهار واحد عمرانی می‌باشد که واحد عمرانی اول از مرز دو استان تا قوری‌چای با سطح ناخالص اراضی 17 هزار و 500 هکتار می‌باشد.

به گفته روحی واحد عمرانی دوم از قوری‌چای تا شرق آج‌اشمه با سطح ناخالص اراضی 22 هزار و 500 هکتار است.

وی افزود: واحد عمرانی سوم از شرق آج‌اشمه تا ساری‌ دره با سطح ناخالص اراضی 33 هزار و 700 هکتار و همچنین واحد عمرانی چهارم از ساری دره تا بیله‌سوار با سطح ناخالص اراضی 30 هزار هکتار می‌باشد.

روحی تصریح کرد: اهداف طرح شامل ذخیره‌سازی، انتقال آب، کنترل سیلاب با هدف مصارف آبیاری و تولید بذر و تنظیم 1.6 میلیارد متر مکعب آب برای تأمین آب کشاورزی، دامداری و صنعتی می‌باشد.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: افزایش درآمد سالانه دو هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم در زمان بهره‌برداری 30 هزار نفر و در دوران اجرا یک‌هزار و 600 نفر می‌باشد که شاهد افزایش تولیدات در بخش زراعت به میزان 700 هزار تن، در باغ شش هزار تن، در بخش دامداری هشت هزار تن گوشت و 164 هزار تن شیر و ساماندهی بیش از 10 هزار خانوار عشایری است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول