اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف تغییر الگوی کشت صورت گرفت

کاشت 1.5 هکتار سویا در داراب

خبرگزاری فارس: رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب از کشت 1.5 هکتار سویا برای نخستین بار در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب خبر داد و گفت: این اقدام با هدف تغییر الگوی کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب انجام شده است.

کاشت 1.5 هکتار سویا در داراب

امیررضا توکلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب اظهار داشت: سویا یک ماه پس از ذرت در داراب کشت می‌شود و دوره رشد آن 90 روز است و به دلیل اینکه در هر هکتار به 4 هزار متر مکعب آب کمتر نسبت به ذرت نیاز دارد مناسب شهرستان داراب است.

وی افزود: اقتصادی بودن کاشت، کاهش مصرف آب، اصلاح خاک، کاهش هزینه حامل‌های انرژی، کاهش مصرف کودهای ازته و راندمان بیشتر محصول در کشت بعدی، از مزایای کشت سویا در داراب است.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب هدف از ترویج کشت سویا در داراب را مقابله با خشکسالی‌ها و کمبود آب، کاهش واردات این محصول استراتژیک به کشور، کاهش مصرف نهاده‌های کشاورزی و تنوع کشت‌های زراعی در داراب عنوان و اضافه کرد: در صورتی که 10 هزار هکتار از زمین‌های زراعی داراب زیر کشت سویا برود سالانه در مزارع داراب 40 میلیون متر مکعب آب کمتر مصرف می‌شود که معادل نیمی از مخزن ذخیره سد رودبال این شهرستان است.

وی ادامه داد: 1.5 هکتار از زمین‌های زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی داراب به کشت سویا اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود بیش از سه تن سویا از این مزرعه برداشت شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب در ادامه تصریح کرد: به دلیل اینکه ذرت، عناصر غذایی خاک مزرعه را تخریب می‌کند، در هر هکتار کشت ذرت به طور معمول 500 کیلوگرم کودهای ازته استفاده می‌شود اما زمانی که سویا کشت شود، به دلیل اینکه این گیاه تثبیت‌کننده ازت است مصرف کوهای ازته به 100 کیلوگرم می‌رسد و نه تنها خاک مزرعه تخریب نشده بلکه اصلاح نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان برداشت محصول در کشت بعدی از سویا که به طور معمول گندم بوده به دلیل تثبیت ازت خاک بسیار بالاتر از میزان برداشت محصولی است که بعد از کشت ذرت انجام می‌شود.

به گزارش فارس، داراب در 254 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/آ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول