اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سد گتوند:

6 رودخانه و چشمه شور به سد گتوند می‌ریزد

خبرگزاری فارس: معاون اجرایی سد گتوند گفت: شش رودخانه و چشمه شور به سد گتوند علیا می‌ریزد و به این دلیل کیفیت آب در این سد قدری متغیر است.

6 رودخانه و چشمه شور به سد گتوند می‌ریزد

به گزارش خبرگزاری فارس از گتوند، محمدحسین معنوی‌فر امروز در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه سد گتوند علیا در محل چشمه‌های آب شور این سد بزرگ اظهار داشت: سه چشمه آب شور در بالا دست سد قرار دارد که هر سه در شرایط کنونی آب شورشان به مخزن دریاچه سد گتوند وارد می‌شود.

وی با اشاره به EC این چشمه‌های شور خاطر نشان کرد: در این چشمه‌ها و رودخانه‌های شور EC بیش از 230 هزار میکروموس بر سانتی‌متر مکعب است که بیش از پنج برابر شوری آب خلیج فارس است.

وی با اشاره به بازدید بسیاری از دوستداران محیط زیست این این چشمه‌ها افزود: به زعم همه دوستداران محیط زیست و مسئولان سازمان جنگل‌داری ایران این پدیده بسیار نادر است ولی متاسفانه در گتوند وجود دارد و کیفیت آب در مخزن سد گتوند را متغییر کرده است.

معنوی‌فر با اشاره به اینکه سه چشمه دیگر نیز پایین دست این سد وجود دارد، تاکید کرد: آب پس از رهاسازی از مخزن سد گتوند علیا با سه چشمه آب فوق‌شور دیگر برخورد می‌کند و این سه چشمه نیز بر کیفیت این رودخانه تاثیر می‌گذارد و به این دلیل کیفیت آب متغییر است.

 

معاون اجرایی طرح سد گتوندعلیا خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی EC در سد تنظیمی پس از سد گتوندعلیا بیش از یک هزار و 100 نیست و این نشان دهنده آن است که سد گتوند شوری آب را مدیریت کرده است.

وی با اشاره به شرایط پیش از آبگیری شد گتوند افزود: پیش از آبگیری سد گتوند علیا EC آب در محل سد تا 2 هزار و 500 نیز قرائت شده بود ولی در شرایط کنونی با این حال که رودخانه‌ها و چشمه‌های شور و فوق شور به رودخانه می‌ریزد و مخزن سد را تحت تاثیر قرار می‌دهد شرایط EC بیش از یک هزار و 100 نیست و این تنها یکی از محاسن سد گتوند علیاست.

معنوی‌فر با اشاره به اینکه دبی این چشمه‌های فوق شور نسبت به شوری آن‌ها زیاد است، تاکید کرد: دبی این چشمه‌های فوق شور بیش از 15 مترمکعب در ثانیه است و این میزان برای سه چشمه در بالادست مخزن بسیار بد و تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بسیاری مشکلات شوری رودخانه کارون را پس از آبگیری سدگتوندعلیا به سازند گچساران موجود در مخزن این سد ارتباط می‌دهند که چنین امری با بازدید امروز خبرنگاران به طور کامل رد شد.

انتهای پیام/ش20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول