اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت ورامین:

نماز جمعه مهم‌ترین تکیه‌گاه نظام اسلامی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت ورامین گفت: نماز جمعه مهم‌ترین تکیه‌گاه نظام اسلامی است و مدیران باید نماز جمعه را حمایت کنند، در نماز جمعه حضور یابند و از تریبون نماز جمعه جهت ارتباط با مردم و حل مشکلات آنان استفاده کنند.

نماز جمعه مهم‌ترین تکیه‌گاه نظام اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران به‌مناسبت 34 سالگی نماز جمعه ورامین به اهمیت این عبادت بزرگ اشاره کرد و گفت: پس از پنجم مرداد ماه که نخستین نماز جمعه کشور در تهران اقامه شد در آبان ماه 58 یعنی سه ماه بعد دومین نماز جمعه استان تهران به امر معمار کبیر انقلاب اسلامی اقامه شد.

مسئول ستاد نماز جمعه ورامین افزود: برخی افراد منتسب به گروهک‌های معاند و برخی زیر لوای قائم مقام معزول به تخریب و تضعیف جایگاه نماز جمعه ورامین پرداختند، تعدادی دانش‌آموز را به نماز جمعه می‌آوردند و در صفوف اولیه نماز می‌نشاندند و پس از پایان خطبه‌ها با برهم زدن صفوف و ترک کردن نماز درصدد برهم زدن نماز جمعه بودند ولی با لطف الهی و حمایت مردم مومن این توطئه‌ها خنثی شد.

وی ادامه داد: نماز جمعه مهم‌ترین تکیه‌گاه نظام اسلامی است و مدیران باید نماز جمعه را حمایت کنند، در نماز جمعه حضور یابند و از تریبون نماز جمعه جهت ارتباط با مردم و حل مشکلات آنان استفاده کنند.

امام جمعه ورامین از نعمات الهی و افتخارات این خطه است

سید احمد احمدی معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه ورامین نیز همزمان با سی و چهارمین سالگرد اقامه نماز جمعه این شهر اظهار داشت: در هشت آبان سال 58 حسب‌الامر مبارک حضرت امام خمینی (ره) شهر شهیدان 15خرداد ورامین مفتخر به اقامه نماز جمعه شد و سکان این دریای معانی و معرفت و سیاست (نماز جمعه) به آیت‌الله حاج سید مرتضی محمودی از شاگردان مکتب عالم پرور و مجاهد پرورش سپرده شد.

وی افزود: این شخصیت محبوب و فداکار از نعمات الهی و افتخارات این خطه است و با حضور مداوم و خطبه­‌های عالمانه و آگاهی‌بخش، جمعیت دارالمومنین را به سرمنزل مقصود راهنمایی و هدایت می­کند و اکنون شجره طیبه نماز جمعه ورامین با عمری 33 ساله و رشدی 100 درصدی، قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام و جلوه­ای از اتحاد و ولایت‌مداری مردم ایران را به نمایش گذاشته و صفوف بهم فشرده اقشار مختلف به‌ویژه جوانان و نوجوانان، خط بطلانی بر یاوه‌گویی‌های امپراطوری خبری غرب و منافقین داخلی کشیده است.

احمدی عنوان کرد: استکبار ستیزی، حضور ملت در تمام حوادث تلخ و شیرین، دفاع از حریم قرآن و نبوت و امامت و ولایت، امدادرسانی و حفظ ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمدی (ص) از جمله آثار و برکات نماز عبادی سیاسی جمعه شمرده می­شود و گرامی می­‌داریم یاد و نام شهدای محراب (قاضی طباطبایی، مدنی، دستغیب، صدوقی، اشرفی اصفهانی) و شهید محراب نجف سید محمد باقر حکیم و به ارواح طیبه شهدا و امام شهیدان، احیاگر نماز جمعه و شیفتگان نماز جمعه و خدمت‌گزاران نماز جمعه سلام می­فرستیم. 

این گزارش حاکی است، آبان 58 و با فرمان امام خمینی (ره) نخستین نماز جمعه ورامین به امامت آیت‌الله محمودی گلپایگانی برگزار شد.

برگی از دفتر زندگی امام جمعه ورامین

آیت‌الله محمودی از جمله شخصیت‌های ارزنده‌ای است که با الهام از مکتب حیات‌بخش اسلام و با تأسی به زندگی رهبران دینی، در عین تعهد به مبانی دینی و اخلاقی و تعبد به احکام الهی در متن حرکات سیاسی قرار داشته است.

حضور وی در صحنه دلخراش واقعه مدرسه فیضیه، مصادف با شهادت امام صادق (ع) در فروردین سال 1342 بر روش سیاسی ایشان در مبارزه با رژیم منحوس پهلوی تأثیر گذاشت.

آیت‌الله محمودی در سال 1343 به امر مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی برای تبلیغ و انجام وظایف الهی به شهر محلات رفت و در مسجد جامع محلات سفلی به اقامه جماعت پرداخت.

امام جمعه ورامین پس از سختگیری‌های مأموران ساواک در محلات که حتی از نشسته سخن گفتن نیز ممنوع بود، به امر مرحوم آیت‌الله گلپایگانی به شهر فریدون کنار رفت و به‌طور ناشناس به وظیفه تبلیغی خود عمل کرد.

وی در مقاطع حساس، از منبر رفتن برای روشنگری جامعه بهره می‌برد که حضور و سخنرانی وی در گوگد گلپایگان در حضور مسئولان آن شهر و کنایه‌های اعتراض‌آمیز علیه رژیم از جمله آنهاست.

آیت‌الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی با اشاره به سالروز برپایی اولین نماز جمعه در کشور بیان کرد: نخستین نماز جمعه کشور در پنجم مردادماه 1358 به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار شد و پس از گذشت سه ماه و در آبان ماه 1358 در اثر تقاضایی که مردم از محضر امام (ره) داشتند، ایشان امر فرمودند و نماز جمعه در ورامین اقامه شد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 30 سال از اقامه نخستین نماز جمعه می‌گذرد و این نهاد با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد، البته در ابتدا برخی شیاطین و افراد ناآگاه بودند که نه تنها در ورامین، در بسیاری از مکان‌ها سعی کردند نماز جمعه را کمرنگ کنند اما نتوانستند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول