اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آخرین مهلت ارسال مقالات پایان آبان ماه

همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی از برگزاری این همایش در قم خبر داد.

همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی در قم برگزار می‌شود

محمدجواد توکلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برگزاری همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی اظهار کرد: مطالعات جدی در ضمن مباحث اخلاق و اقتصاد به صورت عام و خاص نیاز است بنابراین برگزاری این همایش تا اندازه‌ای این نیاز را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ناچیزی در فضای دانشگاهی و حوزوی در زمینه اخلاق و اقتصاد صورت گرفته است گفت: راهبردهای اقتصادی چندانی بر اساس مبانی اخلاق اسلامی طراحی نشده به همین دلیل انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم بر اساس این ضرورت‌ها نخستین همایش دو سالانه خود را با عنوان همایش اخلاق و اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند.

دبیر علمی همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی به اهداف همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی اشاره کرد و افزود: ایجاد فضای گفتمان علمی در زمینه مباحث اخلاقی و اقتصاد اسلامی، فضاسازی برای شکل‌گیری مطالعات کاربردی اخلاق و اقتصاد و زمینه‌سازی برای سیاست‌گذاری‌های اخلاقی و اقتصادی از جمله اهداف این همایش است.

وی خاطر نشان کرد: آفات فراوانی مانند احتکار، گران‌فروشی و کم‌فروشی در فضای اقتصادی جامعه وجود دارد بنابراین در این همایش راه حل اساسی در این حوزه پیگیری می‌شود.

توکلی با بیان اینکه همایش اخلاق و اقتصاد اسلامی با مشارکت 15 مرکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود گفت: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه مفید و جامعة المصطفی العالمیه از جمله نهادهای مشارکت‌‌کننده در این همایش هستند.

وی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مرکز مطالعات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دیگر نهادهای همکار در برگزاری همایش اخلاق و اقتصاد اسلامی ذکر کرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: این همایش به طور عمده مباحث نظری مانند فلسفه اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام، کارکردهای اخلاق در اقتصاد، مباحث نظری مانند رابطه عقلانیت اقتصادی و اخلاقی، مکتب اخلاقی مورد نظر اسلام در اقتصاد اسلامی و مباحثی دیگر مانند مطلوبیت‌گرایی، وظیفه‌گرایی و فضیلت‌گرایی را پیگیری می‌کند.

وی عنوان داشت: در محور اول این همایش مباحث اخلاق هنجاری و اخلاق اثباتی و فلسفه اخلاق کسب و کار و در محور دوم مباحث اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام بررسی می‌شود.

توکلی یادآور شد: در محور دوم بحث‌های نظری درباره تأثیر گرایش‌های اخلاقی در رفتار اقتصادی مسلمانان و تأثیر شعائر اسلامی در اخلاق اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اخلاق مصرف، اخلاق توزیع و اخلاق کاربردی تجارت از دیگر مباحث مطرح شده در این همایش است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: اخلاق بانکداری و مالی اسلامی، مباحث اخلاق مالی عمومی به ویژه چالش‌های اخلاقی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، مالیات و توزیع یارانه‌ها و تأثیر و تاثر فضاسازی شهری بر اخلاق از دیگر موضوعات محوری همایش اخلاق و اقتصاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه تاکنون 136 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است گفت: افراد علاقه‌مند تا پایان آبان فرصت دارند مقالات خود را به آدرس info@islamicec.com ارسال کنند.

توکلی یادآور شد: افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه انجمن اقتصاد اسلامی حوزه به آدرس www.islamicec.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول