اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد:

کشت 2 بار برنج در استانی که خشکسالی شاخصه آن است

خبرگزاری فارس: سیستان‌وبلوچستان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر بفردی در زمینه کشاورزی دارد که کشت دو نوبت برنج در این منطقه آن را نسبت به سایر استان‌های کشور متمایز کرده است.

کشت 2 بار برنج در استانی که خشکسالی شاخصه آن است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، یکی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خدادادی استان سیستان‌وبلوچستان در کنار دیگر مواهب بکر الهی، تنوع آب و هوایی و وجود خاک حاصلخیز و مردم سختکوش است که این منطقه را با وجود قهر طبیعت از شاخصه‌هایی برخوردار کرده که شاید امروزه باور آن کمی برای مخاطبان مشکل باشد.

وقتی نامی از برنج برده می‌شود ناخودآگاه در ذهن هر فردی بلافاصله استان‌های شمالی تداعی می‌شود و اینکه فقط مناطق و استان‌هایی ظرفیت کشت محصول برنج را دارند که از آب سرشار و فراوانی برخوردار باشند.

تصور کشت شالی آن هم دو بار در سال یکی از موهبت‌هایی است که برکت خداوند و قابلیت‌های موجود در آب و خاک این منطقه به آن ارزانی شده است.

در کنار وجود نخلستان‌هایی که سمبل مقاومت در مقابل خشکی و گرمای طاقت‌فرسا هستند، شالیزارهایی به همت مردم سختکوش آن به وجود آمده که بیانگر شرایط خاص و ویژه آب و هوایی در سیستان‌وبلوچستان است و شهروندان این خطه به خوبی از این فرصت خدادادی بهره برده و به کشت برنج همت گماشته‌اند.

در حال حاضر در شهرهای ایرانشهر، نیکشهر، سرباز، سراوان و بخشی از مناطق شهرستان خاش، برنج کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان‌وبلوچستان در زمینه کشت محصول برنج در استان اظهار داشت: هم‌اکنون سطح زیر کشت برنج در استان، 4 هزار و 505 هکتار است که در فصول پر آبی به بیش از 5 هزار هکتار نیز می‌رسد.

محمد کیخا افزود: در سال‌جاری بیش از 20 هزار تن شلتوک برنج تولید شده است که ارقام برنج قابل کشت در استان شامل ندا، نعمت، شفق، شیرودی و ارقام محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: شرایط مناسب جوی استان زمینه را برای انجام دو نوبت کشت در یک سال زارعی را فراهم کرده است.

وی گفت: نوبت اول کشت و داشت و برداشت برنج از بهمن ماه آغاز و تا خردادماه ادامه دارد و نوبت کشت بعدی از خردادماه آغاز و تا آبان‌ماه ادامه می‌یابد.

کیخا بیان داشت: عمده مناطق کشت برنج را به ترتیب اولویت در شهرستان‌های نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، خاش، سراوان و زابلی تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: هم‌اکنون 14 کارگاه شالی‌کوبی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین محصول برداشت برنج، در داخل استان مصرف می‌شود.

کیخا تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی استان برای توسعه کشت شالی در منطقه، برنامه‌های مختلفی دارد که از جمله آنها، مکانیزه کردن مراحل کاشت، داشت و برداشت است چون کاهش هزینه‌های تولید و افزایش حجم تولید را در بردارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: مهم‌ترین چالشی که بخش کشاورزی استان با ٱن مواجه بوده، پدیده خشکسالی است.

* نیکشهر تنها نقطه‌ای از کشور که کشت برنج دو بار در آن انجام می‌شود

مدیر جهادکشاورزی نیکشهر نیز اظهار داشت: شهرستان نیکشهر تنها منطقه و نقطه‌ای از کشور است که کشت و برداشت برنج در دو نوبت در یک قطعه زمین در یک سال زراعی انجام می‌شود.

حبیب رئیسی گفت: این شهرستان به لحاظ داشتن آب و هوای مساعد، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در بحث کشت برنج است.

وی بیان کرد: شرایط اقلیمی مناسب موجب شده تا از 4 هزار و 950 هکتار کل اراضی کشت برنج در سطح استان سیستان‌وبلوچستان، 2 هزار و 800 هکتار آن به شهرستان نیکشهر اختصاص یابد.

مدیر جهادکشاورزی نیکشهر ادامه داد: مرحله نخست کشت برنج از بهمن ماه آغاز می‌شود و انتقال نشاء به زمین اصلی اسفندماه و زمان برداشت آن نیمه اول خردادماه صورت می‌پذیرد.

رئیسی اضافه کرد: در کشت دوم، زمان خزانه‌گیری از نیمه دوم خردادماه تا نیمه اول تیرماه و زمان انتقال نشاء به زمین اصلی از نیمه دوم تیرماه تا نیمه دوم مردادماه و زمان برداشت از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اول آبان ماه انجام می‌شود.

وی گفت: در کشت مرحله نخست، ارقام پر محصول و اصلاح شده با طول دوره رشد 85 تا 95 روز شامل؛ شفق، شیرودی، ندا و نعمت با متوسط عملکرد 4 هزار و 800 کیلوگرم در هکتار و در کشت دوم ارقام محلی با طول دوره رشد 110 تا 130 روز شامل صدری، چمپا، سیاه و بوتو با متوسط عملکرد 3 هزار و 300 کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی نیکشهر بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از 4 هزار و 800 تن شلتوک برداشت شود.

وی افزود: بیشترین محصول برداشت شده در سطح شهرستان و روستاها به مصرف می‌رسد و مازاد آن به شهرستان‌های همجوار ارسال می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی نیکشهر تصریح کرد: در کار کاشت، داشت و برداشت برنج در سطح شهرستان نیکشهر، 2 هزار نفر مشغول فعالیت هستند.

رئیسی بیان داشت: همچنین یک دستگاه مینی کمباین برنج و یک دستگاه خرمن‌کوب پشت تراکتور در کار برداشت برنج فعالیت می‌کنند.

وی گفت: 16 دستگاه شالیکوبی، کار تبدیل شلتوک به برنج سفید را انجام می‌دهند.

مدیر جهادکشاورزی نیکشهر افزود: از مهم‌ترین اقدامات جهادکشاورزی نیکشهر، برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران و کشاورزان، ایجاد مزارع آزمایشی مقایسه عملکرد ارقام برنج در بخش قصرقند و توزیع نهاده‌های برنج است.

رئیسی یادآور شد: در شهرستان نیکشهر 6 هزار و 500 هکتار اراضی زراعی و 7 هزار و 500 هکتار اراضی باغی وجود دارد.

وی افزود: منبع تأمین آب 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی این منطقه، 562 رشته قنات و تعداد هزار و 70 حلقه چاه و زهکش است.

آب و هوای برخی مناطق استان مانند شهرستان‌های سرباز و نیکشهر امکان دو بار کشت برنج را در منطقه فراهم آورده و از طرفی برنج که کشت آن به صورت غرق آبی و نیازمند آب فراوان است در کنار محصولات گرمسیری و مقاوم در مقابل کم‌آبی مانند خرما تولید می‌شود.

-------------------------------

گزارش از: محمود طالع‌زاری

-------------------------------

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول