اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری:

گبه چهارمحال و بختیاری مفروش اروپا می‎شود

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: گبه‌های تولیدی این استان به کشورهای اسکاندیناوی، اروپا و آمریکای شمالی صادر می‌شود.

گبه چهارمحال و بختیاری مفروش اروپا می‎شود

مهرداد رئیسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: گبه‌های تولیدی در این استان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه گبه‌های تولیدی این استان به کشورهای اسکاندیناوی، اروپا و آمریکای شمالی صادر می‌شود، گفت: گلیم جزء بافت‌های داری است که ما در استان چهارمحال و بختیاری هنرمندان خوب و توانایی داریم که این عامل باعث شده گبه بافی استان جایگاه بسیار خوبی را در سطح کشور کسب کند.

رئیسی ادامه داد: گبه نوعی فرش و زیرانداز با پرزهای بلند است که اغلب در مناطق شهری و روستایی اردل، بروجن، شهرکرد و فارسان و بروجن بافته می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تکنیک بافت این فرش شبیه قالی بافی است، گفت: تراکم گره‌ها و پودهای به کار رفته در این نوع بافت داری بسیار کمتر است که اصطلاح محلی آن خرسک بافی نام دارد.

وی با اشاره به مواد اولیه به کـــار رفته در این تولید، گفت: پشم بهــــاره گوسفند از مواد اولیه این هنر است که با وسایل ســـاده‌ای نظیر پیلی و چرخ ریسندگی سنتی به صورت دست ریس آماده می‎شود.

رئیسی با بیان اینکه تار و پود آن پشم است و هیچگونه الیاف غیراصیل در آن به کار نمی‌رود، ادامه داد: گبه از نظر بافت به دو نوع گبه ریز بافت و گبه درشت بافت تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: رج‌شمار گبه‌های درشت بافت تا 18 رج می‌رسد و رج‌شمار گبه ریز بافت تا 45 رج می‌رسند، به عبارت ساده‌تر تراکم بافت در گبه درشت بافت کمتر و در گبه ریزبافت بیشتر است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نقوش به کار رفته در این محصول را از دیگر ویژگی‌های گبه برشمرد و گفت: طرح و نقوش مورد استفاده در آن شامل طرح شکسته هندسی ساده، طرح‌های ساده الهام گرفته از طبیعت اطراف مانند خورشید، آسمان، دشت‌ها، کوه‌ها، حیوانات اهلی و وحشی است که گبه را از سایر زیراندازها متمایز می‌کند.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول