اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه

کرمانشاه از دیرباز مهد صنایع‌دستی بوده است

خبرگزاری فارس: معاون صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌ فرهنگی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه از دیرباز مهد صنایع‌دستی بوده است.

کرمانشاه از دیرباز مهد صنایع‌دستی بوده است

نصرت‌اله سپهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: کرمانشاه به علت اهمیت تجاری و واقع بودن بر سر شاهراه زیارتی و تجارتی ایران و بین‌النهرین همواره مورد توجه بوده است.

سپهر تصریح کرد: استان کرمانشاه از دیرباز به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و نیاز مردم به لوازم و مواد اولیه زیستی، مهد صنایع‌دستی بوده است و در بین مردم افرادی مستعد و مبتکر در هر رشته پرورش یافته‌اند.

وی افزود: هر کدام از هنرمندان صاحب ذوق و هنر از سایر نقاط به کرمانشاه رشته خاصی را به‌وجود آوردند.

معاون صنایع‌دستی، گردشگری میراث‌ فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در این استان می‌توان ردپایی از هر نوع صنایع‌دستی پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان و اساتید چیره‌دست با ذوق و ابتکارشان علاوه بر تامین مایحتاج روز‌مره مردم زیبایی و نشاط را به آنان هدیه می‌دهند و زندگی را سرشار از طرح و رنگ می‌کنند که از این دست می‌توان به هنرهای و صنایع هم‌چون موج‌بافی‌، گیوه‌بافی، جاجیم‌بافی، قلم‌زنی، حکاکی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی، رخت‌سازی، ریخته‌گری، شیشه‌گری، پرده‌بافی، سراجی، منجوق‌دوزی، تسبیح‌سازی، طلا و نقره‌کاری، نمد‌مالی، ساخت‌ساز، ظریف‌کاری با چوب، فلزکاری، موتابی، حجاری و...اشاره کرد.

سپهر افزود: در میان این صنایع در این منطقه بافته‌ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند و در میان بافته‌ها نیز گیوه‌بافی دارای شهرت فراوان است.

وی خاطرنشان کرد: گیوه که نوعی پاپوش است و در زبان محلی به آن کلاش می‌گویند به دلیل استحکام‌، ظرافت، زیبایی، تنوع رنگ و طرح خاصی که دارد همیشه مورد توجه مسافران بوده و به عنوان یکی از سوغاتی‌های کرمانشاه با خود به ارمغان می‌برند.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول