اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده اداره‌کل تعاون استان کردستان:

فعالیت 90 هزار قالیباف در کردستان / بهره‌مندی 30 هزار قالیباف از بیمه‌های اجتماعی

خبرگزاری فارس: نماینده اداره‌کل تعاون استان کردستان به فعالیت بیش از 90 هزار قالیباف در این استان اشاره کرد و گفت:‌ 30 هزار نفر از این آمار زیر پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند.

فعالیت 90 هزار قالیباف در کردستان / بهره‌مندی 30 هزار قالیباف از بیمه‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جمیل رحمانی شنبه‌شب در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که با موضوع بررسی ارائه تسهیلات بانکی برای احداث کارگاه‌های تعاونی‌های فرش دستباف استان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برای بهره‌مندی تمامی قالیبافان از بیمه‌های اجتماعی نیاز به فعال‌سازی تشکل‌ها و پیگیری‌های جدی است.

وی نبود صنایع تکمیلی فرش در استان را یک مشکل بزرگ در مسیر توسعه صنعت فرش در کردستان خواند و گفت: در حال حاضر کارهای پردازش و آماده کردن فرش برای صادرات در استان‌های دیگر انجام می‌شود.

کارشناش اداره‌کل تعاون استان کردستان خواستار تخصیص اعتبارات مهر کشاورزی برای فعال‌سازی اتحادیه و احداث کارگاه‌های تعاونی‌های فرش دستباف استان شد و گفت:‌ استفاده از این وام به دلیل بهره‌ کم و باز پرداخت طولانی می‌تواند در احیای این صنعت در استان نقش مهمی داشته باشد.

به گفته رحمانی، در حال حاضر بافندگان فرش بسیار خوبی در استان وجود دارد اما نبود برنامه دقیق و مدون رکود بر بازار این صنعت حاکم شده است.

وی تصریح کرد: اگر تنها 50 درصد از کل قالیبافان استان فعال شوند تقویت و احیای صنعت فرش در کردستان محقق خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در جلسه نبود تعامل و هماهنگی در بین ادارات و نهادهای متولی فرش در استان را یکی از مهم‌ترین دلایل مغفول ماندن این صنعت برشمرد و گفت: تولید فرش دستباف در کردستان دارای سابقه‌ای طولانی است و توجه به آن می‌تواند تحول عظیمی در استان به وجود آورد.

سیروس شاه‌غیبی افزود: فرش در کردستان به سه سبک سنه، بیجار و افشار بافته می‌شود و هرکدام از این سبک‌ها برگرفته از ویژگی‌ها و شرایط خاص منطقه بوده و به همین دلیل تنوع در رنگ‌ها و نوع بافت‌ها نیز متفاوت است.

به گفته وی، کردستان یکی از استان‌های مستعد کشور در زمینه تولید فرش دستبافت است و توسعه و تقویت این بخش به عنوان یکی از ظرفیت‌های نهفته این استان می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی به ویژه در حوزه مشاغل خانگی نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 90 هزار نفر در این استان در زمینه فرش دستباف در بخش‌های مختلف بافندگی، رنگرزی، رفوگری، طراحی و خرید و فروش فعالیت می‌کنند، می‌توان در قالب برنامه‌ریزی بهتری این میزان را افزایش داده و زمینه را برای توسعه و تقویت صنعت فرش‌بافی در استان فراهم کنیم.

وی در پایان خواستار ایجاد دبیرخانه متمرکز برای احیای صنعت فرش در استان شد و گفت:‌ با توجه به تعدد متولیان صنعت فرش، تعامل و یکپارچگی برنامه‌ها در قالب این دبیرخانه مسیر رسیدن به هدف را تسهیل کند.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول