اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس مذهبی:

عرفه روز بازگشایی تقویم معرفتی انسان‌هاست

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مذهبی با گفت: در روایات داریم که در روز عرفه تنها دست نیاز به درگاه خداوند دراز کنید، چرا که در این روز درهای رحمت و بخشایش خداوند بر بندگان گشوده می‌شود.

عرفه روز بازگشایی تقویم معرفتی انسان‌هاست

محمدمهدی درانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه عرفه از مهم‌ترین اعمال مراسم معنوی حج است، اظهار کرد: یکی از خالص‌ترین و دقیق‌ترین اعمال عبادی دین ما حج است که برکات و آثار فراوانی در فرد و جامعه دارد و می‌تواند منشأ تحول تازه‌ای در جوامع اسلامی شود.

وی با بیان اینکه حج ابعاد مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها دگرگونی اخلاقی است، افزود: مراسم حج علایق معنوی انسان را محکم می‌کند چرا که انسان در حج تمام علایق خود را هم‌سو می‌کند و اعمال مشترکی را انجام می‌دهند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مراسم حج سیر تاریخ انبیاء را نشان می‌دهد، گفت: هر کدام از مناسک حج از جمله روز عرفه سمبولیک بوده و نمادی از باورهای عمیق اسلامی و معنوی است و با توجه به اینکه اسلام به تمام ابعاد فردی و اجتماعی انسان توجه دارد، این آموزه‌ها ریشه در واقعیت‌های زندگی انسان دارند.

وی ادامه داد: یکی از اسرار وقوف حاجیان در عرفات این است که آنها در این روز آن قدر به درگاه خدا نیایش و تضرع ‌کنند تا لایق ورود به خانه خدا شوند.

حجت‌الاسلام درانّی تاکید کرد: حج‌گذار باید بداند که تنها خداوند است که می‌تواند تمام نیازهای مادی و معنوی انسان‌ها را برآورد، چرا که امام صادق(ع) در این روز به گدایی فرمود که در این روز تنها از خدا درخواست کنید، خداوند در این روز تمام نیازهای بندگان را بنا بر مصالح برآورده می‌کند و در این روز برای کودکان و نوزادان نیز امید سعادت می‌رود.

وی اضافه کرد: همچنین در این روز درهای رحمت و بخشایش خداوند بر روی بندگان گشوده است و در روایات داریم که فردی که در اثر سهل‌انگاری خود در شب قدر آمرزیده نشده منتظر روز عرفه بماند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه خداوند بر نهان و آشکار مردم آگاه است، اظهار کرد: خداوند در این روز خطاب به فرشتگان خود درباره عرفاتیان می‌فرماید که این‌ها بندگان من هستند که لذت‌های دنیایی را بر خود حرام کرده و با چهره غبارآلود در پیشگاه من اظهار عجز می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این هنگام فرشتگان گروه‌هایی را می‌بینند که دل‌هایشان نورانی است، مطیع خدا و پیامبرند و در تمام مسایل و احکام الهی از جمله امامت و رهبری رفتار و گفتارشان منطبق بر وحی الهی است.

حجت‌الاسلام درانی تاکید کرد: بنابراین عرفه روز شناخت و رسیدن به معرفت نفس است تا گام نخست را برای رسیدن به معرفت الله برداریم.

وی اضافه کرد: عرفه روز بازنگری به درون خود است و می‌تواند آغازی بر سال نو معنوی مؤمنان قرار گیرد، بنابراین همان‌طور که شب‌های قدر تقویم تقدیری مؤمنان رقم می‌خورد روز عرفه نیز تقویم معرفتی آنها بنیان نهاده می‌شود.

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول