اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس محیط زیست ساری:

40 درصد شکارچیان مجاز بومی هستند/ مجوز شکار و صید به استان‌ها ابلاغ می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری گفت: 40 درصد شکارچیان مجاز محلی و بومی هستند.

40 درصد شکارچیان مجاز بومی هستند/ مجوز شکار و صید به استان‌ها ابلاغ می‌شود

بهرام فقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: پس از آمارگیری و ارسال نتایج به سازمان مرکزی تعداد حیوانات قابل شکار و جمعیت وحوش در هر منطقه محاسبه شده است.

وی افزود: بر حسب این آمار و با توجه به مسئله حفاظت از جمعیت جانوران وحشی در حد معقول دستور عمل صدور مجوز تعدادی پروانه شکار و صید قابل بهره‌برداری تهیه و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری بیان داشت: این سهمیه معمولا 10 درصد از آماری است که از هر منطقه اعلام می‌شود که لطمه‌ای به طبیعت وارد نکرده و طبیعت دوباره قابلیت جبران آن را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه پس از شکار نیز هر شکارچی فرم مربوط به شکار را پر کرده و تحویل می‌دهد تا از جمعیت فعلی وحوش به دست آید، گفت: فصل شکار معمولا از اواخر پاییز شروع و تا اواسط اسفند ادامه دارد.

فقانی اظهار داشت: از کل سهمیه تعیین شده 40 درصد برای شکارچیان بومی و 40 درصد برای شکارچیان غیربومی و 20 درصد در اختیار مدیرکل هر استان است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان ساری با توجه به مناطق تحت حفاظت پناهگاه‌های حیات وحش سمسکنده و دشت‌ناز به صورت دو منطقه جداگانه و با مساحت یک هزار، 41 و 56 هکتار با مدیریت یکپارچه به صورت اراضی جنگل و مناطق جلگه‌ای خزری با گونه‌های شاخص و به عنوان زیستگاه و محل تکثیر گوزن زرد ایرانی است.

به گفته فقانی جانورانی همچون شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی و گراز از گونه‌های پستاندار و عقاب جنگلی، جغد و کبوتر نیز از پرندگاه شاخص این مناطق است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه با مساحتی حدود 15 هزار و 637 هکتار در 90 کیلومتری ارتفاعات جنوبی شهرستان ساری واقع شده و زیستگاهی منحصر به فرد برای پستانداران خاص جنگل‌های هیرکانی همچون مرال، شوکا، گراز، گربه جنگلی، گرگ و روباه است که در نواحی صخره‌ای این پناهگاه نیز گونه‌های بی‌نظیر کل و بز و پلنگ وجود دارد.

وی در پایان یادآور شد: در مناطق جنگلی قرقاول و کبک و در آبندان‌ها و تالاب‌ها پرنده‌هایی نظیر قو، چنگر، پلیکان، کشیم، غاز و اکثر پرندگان مهاجر موجود است.

انتهای پیام/ب20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول