اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور وزیر ورزش و جوانان:

نمره ورزش نباید بر اساس استعداد ذاتی دانش‌آموز تعیین شود

خبرگزاری فارس: مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: نمره ورزش مدارس در حال حاضر بر اساس توان ذاتی دانش‌آموز تعیین می‌شود که روش صحیحی نیست.

نمره ورزش نباید بر اساس استعداد ذاتی دانش‌آموز تعیین شود

رشید خدابخش امروز در حاشیه همایش علمی ـ پژوهشی معلمان تربیت بدنی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اینکه دانش‌آموزان بر اساس تعداد بارفیکس یا درازنشست با یکدیگر قیاس شوند باعث می‌شود که دانش‌آموزی که از نظر فیزیک بدنی و ژنتیک قوی‌تر است، نمره بهتری بگیرد.

وی افزود: برای ارزیابی صحیح ورزشی باید از هر دانش‌آموز یک تست اولیه گرفته شود منوط بر اینکه دانش‌آموز آمادگی نسبی داشته باشد که خود این تمرینات به وی آسیب نزند.

خدابخش ادامه داد: تا چند سال پیش می‌گفتند برای انجام حرکت درازنشست دست را پشت گردن بگذارند و امروز این کار را زیان‌آور می‌دانند.

این کارشناس ورزشی ابراز داشت: برگزاری همایش پژوهشی ورزش می‌تواند به ارتقای این موارد کمک کند و باید اموری مانند نحوه ارزیابی و آزمون صحیح ورزشی مورد پژوهش دقیق قرار گیرد.

وی اضافه کرد: نمره ورزش نباید بر اساس استعداد ذاتی دانش‌آموز تعیین شود.

به گفته خدابخش، ممکن است یک دانش‌آموز ضعیف‌تر در طول یک مقطع زمانی بتواند با تلاش چند نوبت بارفیکس خود را اضافه کند که در قیاس با شرایط قبل خود او پیشرفت خوبی محسوب شود اما دانش‌آموز دیگری با فیزیک ذاتی خوب از ابتدا تعداد بارفیکس بیشتری از آن دانش‌آموز لاغراندام ثبت کند و در پایان مقطع زمانی آموزش نیز همان تعداد بارفیکس را انجام دهد.

وی تصریح کرد: کیومرث هاشمی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش سال‌ها در وزارت ورزش و جوانان و تربیت بدنی خدمت کرده و کارهای جدیدی که در مباحث ورزشی آموزش و پرورش دنبال می‌شود از ایده‌های وی است.

مشاور وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: کار معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش صحیح بوده است چرا که ایجاد زیرساخت را با اجرای طرح‌های ورزشی توامان انجام دادند و منتظر نشدند تا ابتدا زیرساخت‌ها ایجاد شود و بعد طرح‌های خود را دنبال کنند.

خدابخش خاطرنشان کرد: اگر این حرکت‌های جدید ورزشی در آموزش و پرورش شروع نمی‌شد شروع احداث 400 استخر در کشور نیز در دستور کار قرار نمی‌گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: هدف غایی آموزش و پرورش ورزش قهرمانی نیست چراکه جمعیت بسیاری از جوانان کشور را در اختیار دارد اما طرح‌های ورزشی این دستگاه می‌تواند منجر به استعدادیابی نیز شود.

این کارشناس افزود: جذابیت فوتبال بر بسیاری از ورزش‌های دیگر اثر گذاشته به گونه‌ای که در کشور 17 هزار هندبالیست بیمه‌شده داریم که رقم بسیار کمی است.

وی افزود: در کشورهایی مانند کانادا به جای سرمایه‌گذاری بر ورزش قهرمانی بر ورزش همگانی سرمایه‌گذاری می‌شود اما در کشور ما 70 هزار نفر بیمه‌ شده ورزش همگانی وجود دارد در حالی که در فوتبال 500 هزار ورزشکار بیمه شده داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه نباید دانش‌آموزان را مانند یک لوح فشرده و یا فلش مموری به انبار اطلاعات تبدیل کرد، اظهار داشت: دانش‌آموز باید متفکر بار بیاید تا قدرت حل مسئله داشته باشد.

محمدحسین روزی‌طلب اضافه کرد: انسان وجودی یکپارچه است که روح و جسم او از یکدیگر تاثیر می‌پذیرد.

به گفته وی، اگر فردی علامه دهر باشد اما چند درجه حرارت بدن او به طور غیرطبیعی بالا رود قادر به ارائه علم خود نیست.

وی ادامه داد: زمانی که به فردی سالم خبری ناگوار را می‌دهیم ممکن است بر اثر فشار ذهنی ارگان‌های حیاتی او از کار بیفتد که این مثال‌ها بیانگر رابطه تنگاتنگ روح و جسم است.

معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: همایش علمی پژوهشی معلمان تربیت بدنی برای شناسایی و قدردانی از معلمان پژوهشگر در حوزه ورزش برگزار شد.

محمد جعفری با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در ورزش دانش‌آموزی بیان کرد: در مصوبات سفر اول و دوم ریاست جمهوری مقرر شد که به ترتیب 51 و 60 سالن ورزشی برای استفاده آموزش و پرورش این استان ساخته شود.

وی تصریح کرد: اگر مشکلات زیرساختی ورزش مدارس حل شود فارس این ظرفیت را دارد که رتبه اول کشور را از آن خود کند.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول