به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، علی صدر در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کرمانشاه اظهار کرد: نقش دانشگاه علمی و کاربردی رشد فناوری در بین دانشجویان است.
صدر تصریح کرد: همزمان با بیستمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی نظام جامع آموزش مهارت و فناوری در کشور استقرار خواهد یافت.
وی با اشاره به سه نسل در سیستم آموزشی خاطرنشان کرد: نسل اول سیستمهای آموزشی علمینظری است یعنی آموختن برای دانستن، آموختن برای فهم و درک جهان هستی، محیط و خود، در این سبک آموزشی اولویت پژوهش، پژوهشهای بنیادی و هنجاری برای توسعه و تعمیق این دانشها و شناختها است حتی علوم تجربی و علوم صنعتی این سیستم آموزشی نیز مبتنی بر نهادههای طبیعی و امکانات و لوازم مادی تولید است.
معاون سنجش خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی تصریح کرد: نسل دوم سیستمهای آموزشی علمی و کاربردی و مهارتی، تحولات اجتماعی و فرهنگی، تحولات فناوری و نظام تولید، تحولات اقتصادی و محیط کسب و کار و روند پرشتاب مزیتهای رقابتی، چالشهای بزرگی را فراروی بسیاری از کشورها قرار داده که برای برونرفت از این بحرانها، سیستمهای آموزشی فرایند محور مبتنی بر فناوری، مهارت و کارآفرینی با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص به عنوان مهمترین سرمایه هر کشور، در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی در دستور کار بسیاری از کشورهای توسعهیافته در دههای قبل و در حال توسعه در حال حاضر قرار گرفته است.
وی افزود: نسل سوم سیستمهای آموزشی آیندهساز و ثروتآفرین هستند که با تولید ابر شغلها در جهان آینده، پارادایم جدیدی را بنیان خواهند گذاشت اقتدار دانشی و فناوری محصول مدیریت سرمایههای فکری و تمدنی این نسل جدید خواهد بود.
صدر اظهار کرد: این سیستمهای آموزشی تغییر در پاردایمهای علمی و فناوری را سبب میشوند. در سند چشمانداز 1404 علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید به رتبه اول علمی منطقه برسد، باید در حوزه اشتغال نیز به استناد همین سند به تعادل و تعامل کامل با بازار کار دست یابد.
وی در ادامه گفت: تحولات بازار کار، روند تغییرات جمعیتی، روند سرمایهگذاری، میزان صادرات و قیمت جهانی نفت، نظام احراز اشتغال، ضرورت تدوین و اجرای نظام صلاحیت حرفهای، عرضه و تقاضای فارغ التحصیلان دانشگاهی در گذشته و همچنین پیشبینی این تحولات و تغییرات بنیادین سالهای پیشرو تا افق 1404، توجه جدی به آموزشهای عالی مهارت و فناوری را به استناد، سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور، و قانون برنامه پنجم توسعه کشور نه فقط به عنوان مکمل دیگر سیستمهای آموزشی، بلکه به عنوان اثربخشترین و فوریترین نیاز کشور، به تکلیف جدی و امری حیاتی تبدیل و ادامه این روند را بر مدیران نظام آموزش عالی کشور دیکته میکند.
معاون سنجش خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی خاطرنشان کرد: با همین باور و رویکرد در سالهای اخیر دانشگاه جامع علمی و کاربردی با هدف فراهم آوردن زمینههایی که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی را برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را ممکن میسازد، به نحوی که فارغالتحصیلان هر یک از مراکز وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنان محول میشود، دانش و مهارت لازم را کسب کنند، همه توان و ظرفیتهای سازمانی و فراسازمانی را به کار گرفنه و با تشکیل جلسات و شوراهای تخصصی و مطالعه تطبیقی تجربیات و نظامهای آموزشی سایر کشورهای جهان، حرکت جهشی و پرشتابی را دنبال خواهند کرد.
وی افزود: استقرار نظام جامع مهارت و فناوری با هدف اثربخشی نیروی انسانی و غنیسازی حوزههای شغلی با محوریت آموزش در محیط کار که بر پایه 30 تا 40 درصد آموزشهای دانش پایه و 60 تا 70 درصد آموزشهایی در محیط کار که دروس عملی را شامل میشود، به همراه دروس اختصاصی به عنوان توانمندی خاص فارغالتحصیلان این دانشگاه متناسب با هر زیرگروه آموزشی تحول بنیادین در فعالیتها دانشگاه جامع به شمار میرود.
معاون سنجش خدمات آموزشی و دانشجویی دانشگاه علمی و کاربردی گفت: راهاندازی موسسات آموزش عالی علمی و کاربردی در دستگاههای اجرایی کشور، ابلاغ اساسنامه این موسسات از سوی مقام عالی وزارت علوم به دستگاههای اجرایی کشور، استفاده همهجانبه از تمام ظرفیتها و توانمندیهای بخشهای دولتی و غیردولتی، همسوسازی و یکپارچهسازی اقدامات و فعالیتها در راستای آموزشهای شغلمحور همچنین تغییر در ساختارها و خدمات فنی و پشتیبانی، اتوماسیونهای اداری، دانشجویی و فناوریهای آموزشیاری است.
انتهای پیام/ب10/ف4004