اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با همت سازمان منطقه آزاد انزلی

خانه روستایی گیلان در تاجیکستان ساخته شد

خبرگزاری فارس: خانه روستایی گیلان با همت سازمان منطقه آزاد انزلی در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان ساخته شد.

خانه روستایی گیلان در تاجیکستان ساخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد انزلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد انزلی درباره برپایی نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد در تاجیکستان و ساخت خانه روستایی اظهار کرد: نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با هدف آشنایی سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و مردم این کشور با امکانات و وی‍ژگی‌های اقتصادی و فرهنگی مناطق آزاد برگزار شد.

امین افقی افزود: در حاشیه این نمایشگاه هر کدام از مناطق آزاد به معرفی محصولات، خدمات و جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی منطقه خود پرداختند.

به گفته وی، نمایش و ارائه محصولات سنتی و صنعتی، حضور گروه‌های هنری از سراسر کشور به ویژه مناطق آزاد از بخش‌های جنبی این نمایشگاه بود.

مدیر روابط عمومی منطقه آزاد انزلی یکی از جاذبه‌های نمایشگاه مذکور را خانه روستایی گیلان در مرکز ایرانیان ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان ذکر کرد و گفت: این خانه توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد و با استقبال گسترده بازدید کنندگان همراه شد.

وی با اشاره به جایگاه خانه‌های روستایی در بازگویی فرهنگ، هویت و تاریخ منطقه اذعان کرد: از آنجا که روستا‌ها مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور به ویژه شمال ایران و گیلان محسوب می‌شوند، خانه‌های روستایی بیانگر هویت و تاریخ منطقه بوده و نمایشی موزون از خلاقیت‌ها و فرهنگ غنی اقوام این مناطق هستند.

افقی اضافه کرد: این خانه‌ها معمولاً توسط اعضای خانواده با هدف ایجاد سرپناه به کمک مصالح بومی ساخته می‌شوند و تأثیرپذیری مستقیم از اقلیم آب و هوایی و معماری حاکم بر روستا موجب می‌شود مسکن روستایی در عین تنوع در هر منطقه پیرو سبک خاصی باشد، سبکی که بهترین تطابق را در شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن منطقه دارد.

وی با بیان اینکه خانه روستایی گیلان نیز از مواد و مصالح و به روش کاملا سنتی ساخته شد، ادامه داد: این خانه روستایی یک خانه واقعی است که امکان اسکان نیز در آن فراهم شده و در فضای مختلف این خانه تابلوهای عکس از جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و محصولات صنایع دستی استان نصب شده است.

این مسئول، با بیان اینکه خانه روستایی تنها در طول سه روز با همت هنرمندان و معماران گیلانی در مکان مذکور طراحی و احداث شده است، یادآور شد: الگوی ساخت این خانه برگرفته از خانه‌های روستایی گیلان در نواحی جلگه استان است.

وی استفاده از ستون‌های چوبی، دیواره‌های گلی و سقفی از جنس کلوش «ساقه‌های خشک برنج» را از ویژگی‌های خانه‌های روستایی زیبای گیلان ذکر کرد.

افقی با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در خانه روستایی اذعان کرد: در طول نمایشگاه، هنرمندان گیلانی به صورت نمادین و زنده اقدام به تولید صنایع دستی از جمله حصیربافی در این خانه کردند.

وی افزود: خانه روستایی گیلان به همت منطقه آزاد انزلی با هدف استفاده از آن برای برگزاری مراسم و آیین‌های محلی استان به نشانه سمبل فرهنگی گیلان و ایران به صورت دایمی در مرکز ایرانیان شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان احداث شده است.

به گفته افقی، شهر دوشنبه تاجیکستان از 25 تا 29 مهر امسال میزبان نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بود.

انتهای پیام/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول