اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان:

همدان رتبه نخست تولیدات کشاورزی در غرب کشور را دارد

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همدان رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در غرب کشور داراست.

همدان رتبه نخست تولیدات کشاورزی در غرب کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رزن، حجت‌الله شهبازی صبح امروز در مراسم بازدید از نخستین باغ مکانیزه شهرستان رزن اظهار کرد: این شهرستان در بخش کشاورزی دارای 90 درصد آبیاری تحت فشار و تولیدکننده با کیفیت‌ترین سیب‌زمینی در استان است.

وی افزود: استان همدان از نظر مساحت نسبتاً کوچک بوده و رتبه 23 را در کشور داراست و 1.2 درصد وسعت و 2.4 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و سالانه 5 میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می‌کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: استان همدان با دارا بودن 4.5 درصد تولیدات کشور، رتبه 9 و رتبه نخست منطقه در میان هشت استان همسایه را داراست و با وجود اینکه سرانه تولیدات باغی در جهان به ازای هر نفر کمتر از 9 کیلوگرم است، این سرانه در ایران به ازای هر نفر 2.4 کیلوگرم و در استان همدان این رقم در ازای هر نفر 340 کیلوگرم محصولات باغی است.

وی بیان کرد: شرایط اقلیمی و خاک مساعد به همراه نیروهای خلاق در افزایش این پتانسیل تأثیر بسزایی داشته و استان همدان از نظر مساحت 2.3 درصد باغات کشور و 3.4 درصد تولیدات باغی را داراست و متوسط تولید باغات کشور در هر هکتار 6.8 تن است، اما در استان این رقم 10.4 تن است.

شهبازی ادامه داد: از حدود 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی استان، سهم محصولات باغی در سال زراعی گذشته 582 هزار تن به ارزش 27 هزار و 400 میلیارد ریال است که سهم محصولات باغی 6 هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص می‌دهد.

وی سطح زیر کشت تولیدات زراعی و باغی را 705 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: سهم باغات 9.6 درصد و سهم تولیدات کشاورزی 11.6 درصد است که سهم باغبانی از ارزش ناخالص محصولات کشاورزی 21.9 درصد است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: تعداد بهره‌برداران در باغات 78 هزار و 600 نفر است که سطح باغات مثمر 64 هزار هکتار با تولید 582 هزار تن و سطح باغات غیر مثمر 4 هزار هکتار است و 2 هزار و 700 هکتار نیز زیر کشت گیاهان دارویی با تولید 5 هزار و 700 تن قرار دارد.

وی اذعان کرد: گیاهان دارویی شامل دو محصول عمده گشنیز و رازیانه است که در نهاوند و رزن کشت می‌شود و 38 هکتار از اراضی نیز با تولید سالانه 125 کیلوگرم زیر کشت زعفران قرار دارد.

شهبازی سطح گلخانه‌های استان را 73 هکتار با ظرفیت تولید بیش از 26 هزار تن محصولات سبزی و صیفی و 2 میلیون شاخه‌گل، شاخه بریده و گلدان در سال عنوان کرد و گفت: تولید واقعی قارچ خوراکی در سال 2 هزار و 500 تن است و 260 هزار اصله نهال شناسه‌دار نیز در استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: استان همدان دارای رتبه نخست تولید گردو، رتبه دوم تولید کشمش، رتبه سوم تولید انگور و گیاهان دارویی، رتبه چهارم تولید شلیل و قارچ خوراکی، رتبه پنجم تولید آلو و هلو، رتبه ششم آلبالو و رتبه هشتم سیب و زعفران را در کشور داراست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: از نظر مساحت و سطح شهرستان ملایر با دارا بودن 28 درصد مساحت باغات و 38 درصد تولیدات باغبانی رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن 18 درصد مساحت باغات و 19 درصد تولیدات باغی رتبه دوم و شهرستان همدان نیز با دارا بودن 13 درصد مساحت باغات و 12 درصد تولیدات باغی رتبه سوم را در استان داراست.

وی اظهار کرد: طی 10 سال اخیر تاکنون روند قابل توجهی در مساحت باغات و تولیدات باغبانی داشتیم به طوری که در سال 1381 دارای 34 هزار و 500 هکتار با تولید 398 هزار تن و در سال 1390 دارای 68 هزار و 300 هکتار با تولید 582 هزار تن بودیم و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 600 هزار تن محصول داشته باشیم.

شهبازی بیان کرد: طرح توسعه باغات از پروژه‌های قابل پیگیری است که هر ساله با استفاده از اعتبارات و کمک‌های دولتی به صورت تسهیلات بانکی و اعتبارات بلا‌عوض، کمک‌هزینه‌ای برای توسعه باغات به متقاضیان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: اصلاح و جایگزینی باغات از دیگر پروژه‌های در حال پیگیری است که در این طرح عملیات اصلاحی باغات درجه دو با استفاده از تسهیلات بانکی و اعتبارات بلاعوض تبدیل به باغات درجه یک شده و در باغات درجه سه فاقد توجیه اقتصادی نیز درختان ریشه‌کن شده و باغ جدید اصلاح می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: با توجه به تولید فراوان انگور در استان، ایجاد بارگاه بهداشتی تهیه کشمش با استفاده از اعتبارات و ارائه تسهیلات بلاعوض مشارکت در تأمین سبد بهداشتی حمل انگور نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اذعان کرد: استان همدان در زمینه تولید گردو رتبه نخست کشور و از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم را پس از استان کرمان دارد و کانون هماهنگی دانش و صنعت گردوی کشور به منظور ارتباط میان دانشگاه، تحقیقات، بخش اجرایی و بخش خصوصی در زمینه تولید صنعت، فرآوری و بازرگانی در همدان مستقر است.

شهبازی اظهار کرد: این کانون جزو نخستین کانون‌های کشاورزی کشور است که توانسته نقشه راه را برای محصول گردو تهیه کند که فعالیت‌هایی از جمله سرشاخه‌کاری درختان نامرغوب گردو با انجام پیوند در تاج درختان پیر به مدت سه سال انجام گرفته و سال گذشته 750 درخت و امسال نیز پیوند یک هزار و 200 اصله درخت گردو در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: از دیگر برنامه کانون گردو تولید نهال پیوندی است که خوشبختانه در حال انجام است و زمینه بهره‌برداری بهتر از منابع آب، خاک، تولید یکنواخت و بازارپسند و ایجاد درآمدافزایی را برای باغدار فراهم می‌کند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول