اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

40 درصد طلاق‌ها به دلیل بدبینی به همسر است

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: بیش از 40 درصد مراجعان به مراکز مشاوره دلیل اصلی اختلاف با همسر خود را بدبینی طرف مقابل ذکر می‌کنند.

40 درصد طلاق‌ها به دلیل بدبینی به همسر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمدرضا ایزدپور سه‌شنبه شب در نشست تخصصی «گفتمان عقاید و اندیشه‌ها» که با موضوع مکانیسم تشخیص و تغییر صفات ناهنجار در خانواده در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به عوامل طلاق در خانواده‌ها اظهار کرد: این مسئله ممکن است در هر مرحله‌ای از ازدواج رخ دهد.

وی افزود: با وجود اینکه خانواده‌ها تحقیقات زیادی پیش از ازدواج انجام می‌دهند اما برخی ناهنجاری‌های اخلاقی پس از تشکیل زندگی مشترک بروز می‌کنند که عوامل طلاق را تشکیل می‌دهند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفاوت‌های فرهنگی در میان اقوام مختلف یک کشور وجود دارد گفت: تاکنون 40 خصلت بد اخلاقی یا همان رذایل توسط روانشناسان شناسایی شده‌اند که می‌توان بدبینی را یکی از مهم‌ترین آنها برشمرد.

وی ادامه داد: بیش از 40 درصد مراجعان به مراکز مشاوره دلیل اصلی اختلاف با همسر خود را بدبینی طرف مقابل ذکر می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه نورالانوار معصومیه با بیان اینکه بدبینی یا همان پارانوئید موجب می‌شود که افراد در فضایی وهم‌آلود به سر ببرند عنوان کرد: این بیماری در نهایت شخص را به تنهایی سوق خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: عوامل فیزیولوژیکی تأثیر زیادی در بدبینی دارند که وراثت یکی از آنهاست و در کنار این عوامل، اختلالات روانی و اعتیاد به مواد مخدر نیز در تشدید بدبینی مؤثر هستند.

ایزدپور با بیان اینکه فشارهای روانی و استرس‌های روحی از دیگر عوامل ایجاد بدبینی هستند، گفت: کسانی که توسط والدین تحقیر شده یا زمینه‌های ایجاد حسادت در خانواده‌های آنها وجود داشته نیز مستعد ابتلا به پارانوئید هستند.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: بدبینی به همسر می‌تواند او را به فساد اخلاقی بکشاند و این مسئله مربوط به تمام افراد می‌شود زیرا گاهی دیده می‌شود اشخاص پایبند به مسائل دینی هم دچار این مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به علایم بدبینی در اشخاص مختلف بیان کرد: نگاه تنگ‌نظرانه افراد بدبین موجب می‌شود که آنها حتی از رفتار و سخنان صحیح طرف مقابل هم برداشت منفی داشته باشند.

ایزدپور اضافه کرد: بدبینی یک نوع بیماری است که باید به طرز صحیح تشخیص داده شود و راهکارهای مناسبی برای مقابله با آن برگزیده شود که در این خصوص باید به عوامل ایجاد آن و نوع رابطه شخص بدبین با سایرین توجه شود.

مدیرعامل مؤسسه نورالانوار معصومیه بر پرهیز از کشمکش با افراد بدبین تاکید کرد و گفت: این کار تنها بدبینی آنها را بیشتر کرده و تأثیر منفی بر روابط میان همسران نیز خواهد داشت.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی باید همه معیارهای ازدواج صحیح را در نظر گرفت تا از بروز مشکلاتی چون بدبینی به همسر و عوارض آن پیشگیری کرد.

ایزدپور با بیان اینکه بدبینی موجب شک و تردید در مورد وفاداری همسر نیز خواهد شد عنوان کرد: بر خلاف آنچه برخی مشاوران و روان‌شناسان عقیده دارند طلاق راه حل مناسبی برای این مسئله نبوده و تنها در برخی موارد کاربرد دارد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دلسردی افراد پارانوئید نسبت به زندگی مشترک گفت: کمرنگ شدن روابط عاطفی میان همسران از جمله نتایج این دلسردی است.

وی اظهار کرد: کسانی که همسر آنها مبتلا به بدبینی است و این خصلت در آنها وجود دارد باید از مقابله به مثل با آنها خودداری کرده و در عین حال از رفتارهای حساسیت برانگیز اجتناب کنند زیرا اینگونه رفتارها تنها بدبینی را در اشخاص تقویت می‌کند.

ایزدپور در ادامه به شیوه‌های درمان بدبینی اشاره کرد و افزود: افراد مبتلا به پارانوئید در مقابل مراجعه به مشاور یا روانشناس از خود مقاومت نشان داده و همین مسئله خسارت‌های بیشتری را به شریک زندگی‌شان وارد می‌کند بنابراین باید با ایجاد رابطه‌ای عاطفی آنها را از پیشرفت در بدبینی بر حذر داشت.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول