اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کلید واژه تحریم محور مناظره پایانی اوباما و رامنی

خبرگزاری فارس: اگر آمریکا واقعا خواستار برون رفت از این شرایط است نیازمند علامت مشخص است و آمریکا بایستی حسن نیت خود را اثبات کند چنانچه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آماده لغو فوری تحریم‌ها است.

کلید واژه تحریم محور مناظره پایانی اوباما و رامنی

اگر آمریکا واقعا خواستار برون‌رفت از این شرایط است نیازمند علامت مشخص است و آمریکا باید حسن نیت خود را اثبات کند چنانچه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آماده لغو فوری تحریم هاست. اکنون باید با آغار دور جدید گفتگو سیاست تعلیق تحریم ها را در طی مذاکرات و تقویت تعامل طرفین از طریق مذاکرات ایران با 1+5 را همراه با تغییر ادبیات سیاسی خود و متحدین را ترغیب نماید.

بر اساس برخی نظر سنجی‌های فوری بعد از انجام مناظره سوم کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا و بر اساس واکنش سنجی رسانه ای چنین بنظر می رسد که اوباما توانست پیش روی رامنی را مسدود کند و بر طبق اعلام بنگاه رسانه‌ای سی ان ان موفق در مناظره نهایی حاضر شود  این در حالی بود که بر طبق نظرسنجی شبکه ان بی سی در روز یکشنبه هر دو رقیب انتخاباتی از حمایت 47 درصد رای دهندگان برخوردار بودند و اهمیت پیروزی در مناظره نهایی بیش از پیش نمایان شده بود.

در این مناظره طرفین پیرامون مسائل عمده سیاست خارجی سخن گفتند. این مناظره حساس که در دانشگاه لین در «بوکا ریتون» ایالت فلوریدا برگزار شد عمدتا شاهد محکوم کردن یکدیگر بر سر سیاست خارجی آمریکا و ناکامی های این کشور در عرصه بین‌المللی بود.

رامنی که با سیاست طرح  ادعا و طلبکارانه ظاهر شد عملا در مقابل پاسخ های صریح اوباما قرار گرفت. وی در موضوع ایران " سیاست پرشدتی " از خود نشان داد و عمدتا تمرکز خود را پیرامون تشدید تحریم و سیاست فلج کردن اقتصاد ایران گذاشت و در این راستا اوباما نیز با همسویی و تاکید بر اقدامات دولت او از سیاست آمریکا در برابر فشار اقتصادی و " اعمال و ادامه تحریم ها " دفاع کرد. چنین بنظر می زسد که دستگاه های حرفه ای آمریکا  بخوبی توانسته بودند با ارتباط گیری با مشاورین هردو کاندیدا موضوع طرح راه حل نظامی در موضع هسته ای را از گفتمان رسانه ای حذف و تمرکز خود را بر برنامه فرسایش سخت اقتصادی ایران قرار داده و این رویه را به طرفین تاکید کنند.

کلید واژه تحریم حاصل مشترک ادبیات سیاسی هردو مناظره کننده بود بر اساس منافع آمریکا در این عرصه بر ادامه سیاست های تحریمی بر علیه مردم ایران تاکید داشتند.قابل توجه است که هیچکدام از کاندیداها اشاره ای به سیاست عبور از تحریم نداشتند و این موضوع با توجه به انتشار مقاله نیویورک تایمز مبنی بر آمادگی آمریکا برای تعامل با ایران بیانگر علامت های نادرست توسط رسانه های آمریکا در این خصوص بود و به‌عنوان بخشی از عملیات روانی آمریکا وبازی با دروغ پراکنی است. این تاکتیک رسانه ای در حالی اعمال شد که پیشنهادات ایران برای تعامل برابر هنوز به عنوان گزینه اصلی راه حل محسوب می شود. از سوی دیگر اگر کمی با دقت به گذشته برگردیم یعنی زمانیکه غرب موضوع تحریم بنزین را در دستور کار خود قرار داد و آنگاه که به سیاست ضد تحریمی ایران روبرو شد مجبور شد تا عرصه و موضوع تحریم را تغییر دهد.

رویکرد تشدید تحریم عملا بیانگر عدم نتیجه گیری آمریکا از دستاوردهای تخمینی خود از سیاست های تحریمی خود در گذشته است و رامنی نیز بدون اعتراف آشکار مدعی می شود که در طی این مدت ایران کماکان به پیشرفت های هسته ای خود ادامه داده است و سیاست اوباما ناکارآمد بوده است.این مواضع در حالی شکل می گیرد که مسئولین ایرانی در راستای منافع ملی مردم ایران  بارها اثبات کرده اند که جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل و نه تسلیم شدن است و اگر هر یک از کاندیداها خواستار راه حل شرافتمندانه هستند بایستی درک کنند که مردم ایران و همه جناح های سیاسی در کشور هر گونه تعامل سازشکارانه را بر نمی تابند و اگر آمریکا واقعا خواستار برون رفت از این شرایط است نیازمند علامت مشخص است و آمریکا بایستی حسن نیت خود را اثبات کند چنانچه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آماده لغو فوری تحریم ها است اکنون باید با آغاز دور جدید گفت‌وگو سیاست تعلیق تحریم‌ها را در طی مذاکرات و تقویت تعامل طرفین از طریق مذاکرات ایران با 1+5 و تغییر ادبیات سیاسی خود و متحدان در دستور کار قرار دهند.

محمد‌فرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول