اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هم‏زمان با فصل پاییز

برداشت زرشک در گرمسار و آرادان آغاز شد

خبرگزاری فارس: هم‏زمان با فصل پاییز، عملیات برداشت زرشک از مراتع ییلاقی شهرستان‏های گرمسار و آرادان آغاز شد.

برداشت زرشک در گرمسار و آرادان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمسار، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار عصر امروز در حاشیه برداشت این محصول در گفت‏وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در شش سال گذشته، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار حدود 500 اصله نهال زرشک را در راستای طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک حبله‏رود و اشتغال‏زایی برای روستاییان این منطقه از شهرستان‏های بیرجند و قائنات به این شهرستان منتقل کرد.

بهرام میرآخوری افزود: درختچه‏های زرشک ابتدا به صورت طرح پایلوت در آرادان و منطقه ییلاقی ایوانکی کاشته شد و مراحل آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و مشخص شد که با آب و هوای شهرستان‏های گرمسار و آرادان سازگاری دارد.

وی گفت: درختچه‏های کاشته شده در دو منطقه ایوانکی و آرادان به خوبی از عهده مأموریت پیش‎بینی شده برآمدند و این مناطق هم‏اکنون به عنوان مراکز توزیع نهال‏های زرشک مطرح هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با بیان اینکه کوشش می‏شود تا این نهال‏ها در اختیار سایر متقاضیان و بهره‏برداران قرار گیرد، تصریح کرد: بسیاری از مناطق ییلاقی استان سمنان قابلیت کشت درختچه زرشک را دارند.

میرآخوری اضافه کرد: مناطق ییلاقی شهرستان‏های گرمسار و آرادان مستعد پرورش زرشک هستند و به طور متوسط هر درختچه زرشک هفت تا هشت کیلوگرم محصول تولید می‏کند.

وی بیان داشت: زرشک فواید دارویی زیادی دارد که افزایش فعالیت سیستم ایمنی، تحریک جذب آهن و جلوگیری از بروز بیماری اسکوربیت، درمان سنگ کلیه، تصفیه خون و ضدعفونی‌کننده بودن آن تنها گوشه‏ای از این فواید است.

زرشک بی‏دانه به روش غیرجنسی و معمولاً به وسیله پاجوش یا به اصطلاح محلی برجوش تکثیر می‏شود، تکثیر توسط  پاجوش متداول‏ترین روش ازدیاد این درختچه در کشور است.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول