اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل:

گرایش جوانان به مواد مخدر خانواده‌ها را نگران کرده است

خبرگزاری فارس: سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل گفت: کاهش سن گرایش به مواد مخدر و اعتیاد اسباب نگرانی خانواده‌ها شده و تلنگر و زنگ خطری برای همه ماست.

گرایش جوانان به مواد مخدر خانواده‌ها را نگران کرده است

یوسف خدادادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما در سه حوزه مقابله، درمان و پیشگیری از اعتیاد با همکاری دستگاه‌های ذیربط اقدامات ضروری را آغاز کرده‌ایم به طوری که تلاش می‌کنیم در هر سه حوزه برنامه‌های مدونی را عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و مراجع قضایی در بحث مقابله اقدامات و فعالیت‌های کار‌آمدی را انجام داده‌اند و همچنان نیز مقابله جدی و سرسختانه با تهیه و تولید‌کنندگان مواد مخدر ادامه دارد و این افراد نیز اغلب در قالب باند‌ها و گروه‌های تهیه و توزیع مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل فعالیت مراکز ترک اعتیاد را در حوزه درمان موثر و مفید اعلام کرد و یادآور شد: ما در بحث پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر اقدامات لازم و اولیه را انجام دادیم و سعی داریم با موفقیت در این حوزه و دو حوزه دیگر در یک توازن واقعی ریشه اعتیاد را بخشکانیم و اجازه ندهیم مقابله با اعتیاد ابتر بماند.

خدادادی ضرورت شناخت عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر را یادآور شد و گفت:‌ از این علل و عوامل عامل خانوادگی، محیطی، درونی، بیرونی و سیاسی بسیار مهم است به طوری که در این بین عوامل خانوادگی تشدیدکننده گرایش به اعتیاد می‌تواند باشد.

این مسئول تاکید کرد:‌ اگر نوجوان و جوان ما به شکل بی‌سرپرست و بد‌سرپرست اداره شود و یا در خانواده‌ای که ساکنین آن اغلب سیگاری بوده و هیچ قید و بندی برای معاشرت فرزندان خود قائل نیستند تربیت یابد به یقین انحراف و خطا در آن بیش از گذشته مشهود خواهد بود.

رئیس ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی استان به اهمیت هوشیاری و بصیرت خانواده‌ها در توجه به انتخاب دوستان و رفقا از سوی فرزندانشان اشاره کرد و بیان داشت: انتخاب دوست ناباب، تبعیض بین فرزندان، خلا عاطفی و کمبود‌ توجه والدین به فرزندان و همچنین دور بودن از نظام خانواده می‌تواند اسباب و زمینه‌های بروز و ظهور خطر در حوزه اعتیاد باشد.

خدادادی با نام بردن از عوامل محیطی به ویژه القا این تفکر اشتباه که در کارهای سخت و سنگین مصرف مواد مخدر چیزی عادی است، افزود: در یک فرهنگ غلط و در مشاغلی همچون رانندگی،‌ کارگری، صافکاری و گچ‌کاری که نیاز به انرژی و توان بیشتر است مصرف مواد مخدر به عنوان عامل فزاینده قدرت و مقاومت توصیه می‌شود در حالی که این خود از چاله به چاه افتادن است.

وی یکی از عوامل درونی را حس کنجکاوی در دوران نوجوانی و جوانی و اعتماد به نفس زیاد داشتن اعلام و تصریح کرد: گاه بعد از احتیاط و مراقبت بیشتر و با قصد و نیت یکبار تجربه کردن به دام اعتیاد می‌افتد.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل با خطرناک توصیف کردن تبلیغ برنامه‌های ماهواره‌ای در نحوه ساخت شیشه و آموزش‌های لازم در این زمینه ادامه داد: ‌امروز شبکه‌های ماهواره‌ای نحوه ساخت و تولید شیشه را آموزش می‌دهند و به گونه‌ای القا می‌کنند که شیشه مواد مخدر تمرکز آفرین است و می‌توان چهره و زیبایی ظاهری را نیز افزون کند در حالی که بدبختی‌ها از همین بی‌توجهی‌ها آغاز می‌شود.

خدادادی انگیزه‌های سیاسی و محیطی و درون خانوادگی را از دیگر علل گرایش به مواد مخدر توصیف کرد و ابراز داشت: اگر سن اعتیاد در 10 سال گذشته به طور میانگین به 30 سال می‌رسید الان این سن به 17 و 18 سال رسیده است که بسیار خطرناک به نظر می‌رسد.

این مسئول به عوارض سوء و منفی گرایش به مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: دستگاه قضایی با تمام توان و ظرفیت خود با تهیه و توزیع‌کنندگان مواد مخدر برخورد می‌کند به طوری که از ابتدای امسال تاکنون برای تعدادی از عوامل باندهای مواد مخدر اعدام و حبس‌های طویل‌المدت صادر شده است.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل تصریح کرد:‌ زمانی که می‌گوییم مواد مخدر به یک بحران ملی و جهانی تبدیل شده است باید همه دست به دست هم دهیم تا این بلای خانمانسوز را از جامعه بزداییم.

خدادادی در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: جامعه به شکل عام و مدرسه، خانواده و نهادهای فرهنگی به صورت خاص باید در مقابله با این پدیده نابهنجار و خانمانسوز اقدامات لازم را انجام دهند و روحانیون و رسانه‌ها نیز از ظرفیت خود در اطلاع‌رسانی بیشتر و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در پیشگیری و دوری از این آلودگی خطرناک یاریگر ما باشند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول