اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار تبریز:

تبریزی‌ها روزانه 1200 تن زباله تولید می‌کنند

خبرگزاری فارس: شهردار تبریز از تولید یک‌هزار و 200 تن زباله روزانه در این شهر خبر داد.

تبریزی‌ها روزانه 1200 تن زباله تولید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا نوین اظهار کرد: زباله‌گاه مدرن و مکانیزه جدید تبریز به عنوان نخستین مرکز دفن بهداشتی و فنی مهندسی کشور در فضایی به وسعت 34 هکتار در حال اجراست که این پروژه در آینده قابل افزایش و توسعه تا 50 هکتار نیز می‌باشد.

شهردار تبریز در ادامه با اشاره به اعتبارات پیش‌بینی شده برای این طرح افزود: برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال تخصیص یافته است و پیش‌بینی می‌شود این طرح بزرگ زیست‌محیطی و بهداشتی که در 5 سلول فنی و مهندسی طراحی شده در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: احداث این مرکز از آن جهت دارای اهمیت و ارزش فوق‌العاده می‌باشد که تولید میانگین روزانه 1200 تن زباله در سطح شهر تبریز، و لزوم مدیریت، جمع‌آوری، دفن و حتی بازیافت به موقع این حجم از مواد زاید شهری، بی‌شک اصلی‌ترین چالش و دغدغه هر روزه شهرداری به ویژه معاونت خدمات شهری این مجموعه به شمار می‌رود.

شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: روزانه بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری صرف جمع‌آوری پسماندهای شهری می‌شود که اگر به این موضوع چالش کمبود زمین و اراضی مناسب برای دفن زباله، فقدان سیستم تمرکز مدیریت بر پسماندها، کمبود اعتبارات و نیز پایین بودن مشارکت مردم را نیز اضافه کنیم حساسیت و البته پیچیدگی‌های مدیریت پسماندهای شهری بیش از پیش نمایان خواهد شد.

نوین در ادامه خاطرنشان کرد: احداث مرکز دفن بهداشتی زباله با توجه به مشکلات زیست‌محیطی مرکز دفن قدیم که از 15 سال قبل محل دفن غیربهداشتی زباله‌های شهری است و مشکلات زیست‌محیطی متعددی از جمله تولید شیرابه‌های زباله و گازهای متان حاصل از زباله را به دنبال داشته در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این مرکز دفن جدید زباله‌های شهری تبریز، مشکلات زیست‌محیطی موجود به حداقل رسیده و در کنار آن با راه‌اندازی کارخانه بازیافت و نیز اجرای کامل طرح تفکیک از مبدا زباله، حجم زباله‌های حمل شده برای دفن در این مرکز تا سقف 25 درصد کاهش یابد.

این درحالی است که شهرداری تبریز با هدف کاهش و حذف اثرات تخریبی شیرابه‌های حاصل از دفن زباله‌های شهری و نیز گازهای استحصالی متان،  اقدام به احداث کارخانه تصفیه شیرابه‌های مرکز دفن به روش‌های COD و BOD کرده که این طرح پس از اجرای آزمایشی موفق به صورت پایلوت در مقیاس یک هزارم ، این بار در مقیاس واقعی با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا و در جوار مرکز دفن بهداشتی به مرحله اجرا درآمده است تا از این طریق علاوه بر استحصال آب مورد نیاز کشاورزی حاصل از تصفیه شیرابه‌ها، نسبت به کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی دفن زباله و نفوذ شیرابه‌ها در آب‌های زیرزمینی اقدام شود. 

انتهای پیام/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول