اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مولوی‌پژوه و استاد‌یار دانشگاه تهران:

مولانا برای پرسش‌های وجودی انسان پاسخ دارد

خبرگزاری فارس: مولوی پژوه و استاد‌یار دانشگاه تهران گفت: مولانا در کنار حافظ، سعدی و فردوسی می‌تواند بسیاری از پرسش‌های وجودی انسان معاصر را پاسخ دهد.

مولانا برای پرسش‌های وجودی انسان پاسخ دارد

ایرج شهبازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مولانا جزو معدود شاعرانی است که توانسته خود را در ردیف جاودانگان شعر و ادب و فرهنگ ایران زمین ماندگار کند و این پایداری و جاودانگی را در طول زمان و از همه فرسایش‌های تاریخی حفظ کردن با هیچ نیروی بیرونی امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: مادامی که اثر و شخصیتی، درخور واجد اصالت‌ها و توانایی‌هایی نباشد که بتواند از او در برابر گذشت زمان دفاع کند امکان ندارد بتوان اثر و شخصیت‌ را صدها سال در کشوری زنده نگاه داشت.

مولوی پژوه و استاد‌یار دانشگاه تهران ادامه داد: مولانا بیش از آنکه به بیرون خودش متکی باشد به هنرها، توانایی‌ها و ارزش‌ها و اصالت‌هایی پایبند است که در ذات اوست و از درون او جوشش پیدا کرده و به مثنوی راه یافته است.

شهبازی گفت: مثنوی سال‌هاست که از خود در برابر همه هجمه‌ها نگهداری می‌کند هر نسلی و هر زمانی با توجه به پرسش‌های وجودی خود به سراغ یک متن و یا شخصیتی می‌رود و به میزانی که آن متن و شخصیت بتواند به پرسش‌های آن نسل پاسخ دهد و به میزانی که داشته‌های ماندنی در متن و یا شخصیت آن اثر باشد آن نسل می‌تواند اثر را بپذیرد.

وی با بیان اینکه مولانا در کنار حافظ و سعدی می‌تواند به بسیاری از پرسش‌های وجودی انسان معاصر پاسخ دهد بیان داشت: منظور از پرسش‌های وجودی پرسش‌ها و مسئله‌هایی است که بنیان هستی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد و از مسائل حیاتی زندگی هستند.

مولوی پژوه و استاد‌یار دانشگاه تهران با اشاره به اینکه « آیا زندگی معنادار است» به یکی از جدی‌ترین پرسش‌های بشر امروز تبدیل شده خاطر نشان ساخت: امروز انسان معاصر با پشت سر گذاشتن انواع محدودیت‌هایی که انسان قدیم را تهدید می‌کرد و با دسترسی به بهترین امکانات توانسته است به آسایش برسد اما این آسایش به آرامش او منجر نشده و این پرسش مانند یک کوه در برابر او قد علم کرده که آیا زندگی معنادار است یا نه.

شهبازی ادامه داد: اگر انسان برای معنادار بودن زندگی پاسخی دریافت نکند همه این امکانات هیچ گره‌ای از کار او باز نخواهد کرد و مولانا این توانایی را دارد که به زندگی پژمرده و بی‌معنای انسان جدید پاسخ دهد.

وی پیرامون دلایل استقبال نسل امروز از اشعار مولانا اظهار داشت: یکی از دلایلی که نسل امروز به اشعار مولانا روی آورده این است که مولانا در کنار عرفا، شعرا و حکمای قدیم از حیث مدارا و احترام گذاشتن به دیگران یک الگو است و اشعارش در برابر بسیاری از خشم‌ها،‌ خشونت‌ها، تعصبات و جنگ‌ها امیدبخش است.

وی افزود: در عصر امروز با وجود پیشرفت‌های فراوان در عرصه‌های صنعت، تکنولوژی و فرهنگ بشر به کرات شاهد خشونت علیه زنان،‌کودکان، کارگران و انواع و اقسام خشونت‌ها است اما مولانا بر اساس نگاه عمیقی که به خدا دارد پایه‌های بسیار استواری برای ترویج صلح، مهربانی، ملایمت و دوستی در اختیار انسان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول