اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان اردبیل خبر داد

معدوم‌سازی 148 تن گوشت بیماردر اردبیل

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون به همت ناظران 148 تن گوشت بیمار و مریض در کشتارگاه‌ها از چرخه مصرف خارج شده و نسبت به معدوم‌سازی آنها اقدام شده است.

معدوم‌سازی 148 تن گوشت بیماردر اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام بهلول مرادی‌منش پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر اردبیل و در آستانه عید قربان به اهمیت سلامت غذایی اشاره کرد و اظهار داشت: همه وظیفه داریم در خوردن و آشامیدن سلامت مادی و معنوی آن را در نظر بگیریم و هرگز وجودمان را به لقمه‌های حرام آلوده نکنیم.

وی وظیفه دامپزشکی را فراهم کردن مواد غذایی سالم، طیب و بهداشتی توصیف کرد و یادآور شد: ما هم از لحاظ شرعی و هم بهداشتی گوشت قرمز و سفید را کنترل کرده و سعی می‌کنیم سالم‌ترین مواد غذایی در جامعه به دست مردم برسد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: بر اساس سازمان بهداشت جهانی بیش از یک هزار و 709 عامل بیماریزا در دنیا شناسایی شده است که از این تعداد 837 مورد بیماری دام و 156 بیماری نیز نو‌پدید و جدید است که 114 مورد آن مشترک بین انسان و دام است.

مرادی‌منش گفت: در 160 آیه قرآن کریم نسبت به تهیه غذای سالم تاکید شده است چرا که بخشی از علل و عوامل بیماری‌ها از طریق سرایت به وسیله فرآوردهای لبنی منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول نظیر این بیماری‌ها را تب مالت، هاری و سل اعلام کرد و افزود: در این ایام که مردم نسبت به خرید و ذبح دام اقدام می‌کنند فعالیت دامپزشکی و طرح‌های نظارتی و بهداشتی آنها تشدید شده و ما در اغلب کشتار‌ها می‌توانیم مردم را از لحاظ بهداشتی و شرعی مطمئن کنیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان اردبیل با اعلام اینکه در کشتارگاه‌های ما با استقرار ناظران بهداشتی و ذبح شرعی فعالیت‌ها به صورت منسجم انجام می‌شود، بیان داشت: ما به سرعت گوشت بیمار و مریض را ثبت و ضبط کرده و از چرخه مصرف خارج می‌کنیم.

مرادی‌منش با بیان اینکه 164 مورد قصابان متخلف نیز در نیمه اول امسال به دستگاه‌ها و مراجع قضایی معرفی شده‌اند، تصریح کرد: مردم باید در خرید و تهیه گوشت به تاریخ مصرف و مهر بازرسی دقت کنند چرا که ممکن است خرید از قصابی متخلف و گوشت تایید نشده زمینه بروز و گسترش بیماری‌هایی همچون سل و تب مالت را افزایش دهد.

وی ادامه داد: ناظران بهداشتی ما به یقین چنین گوشت‌هایی را از چرخه مصرف خارج کرده و حتی دام مبتلا به سل را در کوره‌های موردنظر می‌سوزانند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان اردبیل گفت: اداره کل دامپزشکی استان با احساس مسئولیت در این زمینه حضور پیدا کرده و با قرار گرفته در خط مقدم مبارزه و مقابله با بیماری‌ها گاه به رغم آنکه خودشان نیز در معرض آسیب هستند سعی می‌کنند سلامت گوشت و دام را تامین کنند.

مرادی‌منش با اشاره به حساسیت کار دامپزشک و تکنیسین‌های ناظر در این زمینه تاکید کرد: گاه همکاران ما در معرض ابتلا به بیماری‌هایی همچون تب مالت و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان هستند اما با احساس مسئولیت و مراقبت‌های لازم سعی دارند گوشتی سالم تحویل مردم شود.

این مسئول از کاهش وابستگی‌ها به خارج از کشور برای تامین گوشت مورد نیاز خبر داد و ابراز داشت: ما با تکیه بر توانمندی‌های داخلی وابستگی‌های خود را در سال تولید ملی کاهش دادیم و اگر دام زنده‌ای نیز از هند، پاکستان و ارمنستان وارد می‌شود با نظارت گروه‌های بهداشتی و ذبح شرعی کشتار مورد نظر انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان اردبیل در پایان سخنان خود فعالیت 30 واحد خدمات بیمه‌ای، 17 واحد خدمات درمانی‌، 21 مورد مرکز مایه‌کوبی، سه مورد آزمایشگاه، شش مورد توزیع دارو و هشت مورد مرکز فروش واکسن‌های دام و طیور را از ظرفیت‌های استان در بخش مراقبت از دام و طیور اعلام کرد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول